צה"ל הודיע הערב (יום שלישי) כי בלהה ינון בת ה-76, שהוגדרה "הנעדרת האחרונה" שלא היה ידוע אם נחטפה או נרצחה ב-7 באוקטובר, אינה בין החיים. ינון, נזכיר, שהתה ביום הטבח עם בעלה יעקב - שנרצח גם הוא - בביתם במושב נתיב העשרה. מור, בתה של ינון, אמרה: "זו סגירת מעגל לחלק מהילדים והנכדים, אבל לנו זה פחות. אנחנו כל יום חושבים על אמא ואבא וחיים את 7 באוקטובר".
2 צפייה בגלריה
בלהה ינון ז"ל
בלהה ינון ז"ל
בלהה ינון ז"ל
2 צפייה בגלריה
בלהה ינון ז"ל
בלהה ינון ז"ל
(צילום: מעוז ינון )
הבת מור אמרה עוד הערב: "לנו לא היה ספק שאמא נרצחה יחד עם אבא שלי. מבחינתנו ידענו שהיא נרצחה, לא היה לנו ספק בכלל. הצבא מצידו המשיך לחפש עדויות לזה, ולפני כמה שבועות הם מצאו ממצאים חדשים ליד הבית של ההורים. נמצאו שתי שיניים שזוהו של אמא באופן חד-משמעי, וזה בתוספת של עובדות נסיבתיות אחרות. זה הספיק לוועדה לקבוע את מותה באופן רשמי".
הבת הוסיפה: "זה עדיין הפתיע אותנו שאחרי 10 חודשים מוצאים שיניים במקום שכבר ניקינו ופינינו את ההריסות. היינו שם מלא פעמים. כל הזמן חיפשו ממצאים, גם ארכיאולוגים של רשות העתיקות וביולוגים חיפשו, אבל לא ציפיתי שימצאו משהו חדש".
הסיבה לקושי הרב באיתור ממצאים שיעידו מה עלה בגורלה של ינון הייתה העובדה שהמחבלים שחדרו למושב הציתו את ביתם של בני הזוג - שהיה עשוי מעץ. הבית נשרף כליל תוך פחות מ-10 דקות כשבני הזוג בתוכו, אך עד כה רק ה-DNA של יעקב נמצא בזירה המפויחת - ואילו מבלהה אשתו לא נותר סימן. בתוך הכאוס ששרר בימים הראשונים אחרי 7 באוקטובר, גם היא הוכרזה כמתה. לכן, משפחתה של בלה ישבה שבעה על זוג ההורים בשבוע הראשון למלחמה, אך בהמשך התעורר ספק באשר למותה של ינון. כעת, צה"ל שם קץ לאי-הוודאות - והודיע כי אותרו באזור ביתה ממצאים שמעידים כי בלהה נרצחה באותו היום. שרידיה של בלהה אותרו בסיוע צוות ארכיאולוגים מטעם רשות העתיקות, שהובילה ד"ר איילת דיין.
לפי צה"ל, "בלהה ינון היא האחרונה שהוגדרה כנעדרת מאז 7 באוקטובר. מאז פרוץ המלחמה, צה"ל, אגף כוח האדם בפרט ומפקדת החטופים באמ"ן, ניהלו מאמץ חקירה נרחב שבמסגרתו פעלו צוותים שונים, במגוון תחומים, על מנת לברר מה עלה בגורלה. במסגרת פעילות זו אותרו לאחרונה ממצאים במרחב ביתה, אשר לאחר הליך בחינה ופענוח מורכבים, ניתן לאשר את זיהויה. ועדת מומחים של משרד הבריאות, בהשתתפות נציגי צוות החקירה של צה"ל, נציגי המכון הלאומי לרפואה משפטית, משטרת ישראל ובשיתוף עם הראשון לציון הרב יצחק יוסף, קבעה על בסיס מצרף של ממצאים, כי בלהה ינון ז"ל נרצחה ב-7 באוקטובר. צה״ל משתתף בצער משפחת ינון ובצער קהילת נתיב העשרה כולה".

החקירה בצל אי-הוודאות

כדי לנסות ולגלות מה התרחש בדיוק בביתם של בני הזוג ינון, נקרא לזירה בנתיב העשרה חוקר ההצתות רנ"ג ארז שטיר מהמעבדה הניידת, ביחד עם חבריו, במטרה לפתור את התעלומה. "בדקתי את מוקד השריפה - כלומר את המקום שממנו היא התחילה", סיפר בחודש מאי האחרון ל-ynet ול"ידיעות אחרונות". "לאש יש שפה משלה, המבוססת על 'תבניות בעירה' של פיח שלפיהן ניתן להגיד מה קרה. איפה היה מקור הדליקה, איפה האש הייתה חזקה יותר ואיפה פחות, וממה נגרמה מלכתחילה; האם מדובר בהצתה מכוונת, או שהבית נפגע מטיל נ"ט, או כתוצאה מפיצוץ מטען. ככל שמתקרבים למקור הדליקה, כך סימני הפיח בולטים יותר, וככל שמתרחקים ממנו, סימני הפיח הולכים ונחלשים".
מה גיליתם? "הבית הזה נחקר כבר והסברה של מי שחקר אותו הייתה, שהשריפה ניצתה בתוך הממ"ד שבו האישה התחבאה, ולכן כל החיפושים וכל הבדיקות נעשו שם. בתוך הממ"ד. כשאנחנו הגענו לזירה, הבנו שהשריפה לא התחילה בממ"ד, כיוון שבתוכו נמצאו פריטים שלא עלו באש ורכוש שעבר שריפה בצורה פחותה משאר החפצים שנמצאו מחוץ לממ"ד בדירה. על-פי סימני הפיח והעשן הפחותים שהיו מסביב לחלון של הממ"ד ומסביב לדלת - הסקנו שהחלון והדלת היו סגורים, ולכן השריפה לא התחילה שם, אלא מבחוץ. המידע שהעברנו לגורמי החקירה היה שאין צורך לחקור את הממ"ד".
כלומר? "אמרנו להם בעצם, שלא צריך לבזבז שם כוחות וזמן, אלא להשקיע את החיפושים אחריה במקום אחר. ניתוח זירת פשע חמור מעלה גם שלילה של כיוון חקירה התחלתי. אם החוקרים ידעו איפה השריפה לא התחילה, הם יוכלו לרכז את מאמצי האיתור אחריה במקום אחר".
רפ"ק איציק גלעד הוסיף: "בנוסף לבדיקה של שטיר, ערכתי שם גם בדיקת 'בלו סטאר' לגילוי כתמי דם. זה חומר כימי שקוף, שבמגע עם דם נצבע לכחול ועוזר לאתר סימני דם".