ביידן מכריז על הסנקציות נגד רוסיה
(צילום: רויטרס)

בנקים, אוליגרכים ותעשיית ההייטק הרוסית: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז הערב (חמישי) על הסנקציות הראשונות של ארצו נגד פוטין, והאשים אותו בתקיפה מתוכננת נגד אוקראינה ללא כל התגרות מצדה. "פוטין בחר במלחמה - ועכשיו הוא וארצו יצטרכו להתמודד עם ההשלכות של זה", אמר הנשיא. "הבחירה במלחמה לא מוצדקת תותיר את רוסיה חלשה יותר - ואת יתר העולם חזק יותר", הכריז.
ביידן הודיע כי ארה"ב תטיל עיצומים על בנקים, אוליגרכים ותעשיית ההיי-טק, ואמר כי הוא יגביל את יכולתה של רוסיה לבצע עסקאות בדולר, אירו, ליש"ט או ין יפני. עם זאת, הסנקציות האישיות נגד נשיא רוסיה, עדיין נשקלות. "זהו לא בלוף, כל האפשרויות על השולחן", אמר.

הפלישה לאוקראינה: כתבות נוספות

כמו כן, ארבעה בנקים גדולים ברוסיה ינותקו מהמערכת הכלכלית העולמית ותימנע אפשרות לממן את הצבא הרוסי. משרד האוצר האמריקני הודיע כי ארה"ב תטיל סנקציות גם על בנקים בלארוסיים וגורמי ביטחון במדינה הפרו-רוסית בשל תמיכתה בפלישה. גם על מקורבים מאוד לרודן לוקשנקו השולט בבלארוס הוטלו עיצומים. עם זאת, על התעשייה החזקה ביותר של רוסיה, הנפט והגז, לא הוטלו עיצומים - וביידן שלח מסר חד-משמעי לחברות האנרגיה בארה"ב שלא ינצלו את המשבר להעלאת מחירים.
5 צפייה בגלריה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
(צילום: AP)
ביידן הבהיר כי ארה"ב לא מתכוונת להילחם על אדמת אוקראינה, אך התחייב למלא את התחייבויותיו לנאט"ו. בכיר במשרד ההגנה האמריקני אמר כי ארה"ב תשלח 7,000 חיילים לגרמניה. "לאוקראינים מצפים כמה שבועות, אולי גם חודשים קשים", אמר. "רוסיה תשלם ביוקר, פוטין ינודה בקהילה הבינלאומית", הוסיף הנשיא. "אני יודע שהשאיפות שלו גדולות יותר מפלישה לאוקראינה - הוא רוצה להחזיר את ברית המועצות".
אוקראינה דיווחה הערב על הרוגים נוספים בהפצצה באזור קייב, ועל השתלטות של הכוחות הרוסיים על תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל. משרד ההגנה במוסקבה מסר לאחר מכן שהכוחות "השיגו את כל המטרות שנקבעו להיום", בזמן שבאוקראינה ממשיכים לדווח על "מאות פיצוצים". ראש העיר קייב הודיע אחר הצהריים על עוצר לילי בעיר, מ-22:00 עד 07:00. לפי סוכנות הפליטים של האו"ם, יותר מ-100 אלף תושבים עזבו את אוקראינה. "הנהירה לגבולות נמשכת", נמסר מהאו"ם. "הכאוס רק ממשיך".
5 צפייה בגלריה
הפגנות בסנט פטרסבורג נגד הפלישה לאוקראינה
הפגנות בסנט פטרסבורג נגד הפלישה לאוקראינה
"לא למלחמה". מפגין בסנט פטרסבורג, הערב
(צילום:AFP)
5 צפייה בגלריה
 חיילים אמרקאים בלטביה
 חיילים אמרקאים בלטביה
ביידן שולח עוד כוחות לאירופה. חיילים אמריקנים בלטביה
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
"תסיר את ידיך המגואלות בדם מאירופה". מפגינה בתל אביב
(צילום: אביר סולטן, EPA )
הכוחות הרוסיים ממשיכים בשעות האחרונות במתקפותיהם באזור הבירה האוקראינית - על רקע ההערכות שהם ייכנסו לעיר. מוקדם יותר דווח על קרבות עזים בשדה התעופה הצבאי הוסטומל, במרחק 36 ק"מ מקייב. שליחנו לאוקראינה רון בן ישי דיווח שכוחות רוסיים מיוחדים שהוטסו במסוקים הגיעו לשדה תעופה. הבסיס הופצץ הבוקר בטילי שיוט, ולאחר מכן הצבא האוקראיני נטש אותו. יועץ ללשכת הנשיאות באוקראינה הודיע הערב שהרוסים כבשו את שדה התעופה הצבאי.
הערב אמר פוטין כי לרוסיה "לא נותרה ברירה" אלא לפלוש לאוקראינה, והיא לא הייתה יכולה לפעול אחרת. הוא טען שכל הניסיונות הקודמים לשנות את המצב לא צלחו. הלילה הכריז פוטין על "מבצע צבאי מיוחד" במזרח אוקראינה - מעוז הבדלנים הפרו-רוסים שנלחמים בצבא האוקראיני - אבל עד מהרה, בדיוק כפי שהזהיר המערב, התברר שהמתקפה רחבה הרבה יותר. בתוך כך, רויטרס דיווחה הערב על לפחות 1,000 עצורים בהפגנות ב-47 ערים ברחבי רוסיה נגד המלחמה.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס ל סנקציות מוסקבה רוסיה מלחמה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס ל סנקציות מוסקבה רוסיה מלחמה
"לא נותרה לנו ברירה". פוטין
(צילום: AFP)
בשבועות האחרונים הועלתה האפשרות שאם יפלוש לאוקראינה – פוטין ינסה לנצל את הפלישה כדי להפיל את הממשלה הפרו-מערבית השולטת בה ולהקים משטר בובות שיסור למרותו. בכיר אמריקני טען הערב שרוסיה שואפת "לערוף את ראשה" של הממשלה בקייב. מוקדם יותר נראה עשן נראה מיתמר ממטה המודיעין של משרד ההגנה בעיר, ולאחר מכן נשמעו עוד פיצוצים.
גורמים אוקראיניים טענו במהלך היום כי צבא רוסיה מנסה לפרוץ לאזור קייב, והערב נראה שהכוחות הרוסיים מתקרבים לעיר. במקביל אמרו גורמים אמריקנים לאתר "ניוזוויק" שההערכה של ארה"ב היא שרוסיה תכבוש את קייב תוך ימים ספורים. רק הערב אישרה מוסקבה שכוחות קרקעיים שלה נכנסו לאוקראינה, והודיעה על כניסת כוחות מחצי האי קרים – שסופח מאוקראינה ב-2014.