3 צפייה בגלריה
דגל איראן מול מטה סבא"א סוכנות הגרעין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב ווינה אוסטריה
דגל איראן מול מטה סבא"א סוכנות הגרעין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב ווינה אוסטריה
איראן על הלחץ הבינלאומי: "התגובה תהיה מיידית"
(צילום:AP)
בזמן שמעצמות המערב לוחצות על הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לנזוף באיראנים על כך שלא מסרו מידע על שרידי אורניום באתרים שלא דיווחו עליהם, שר החוץ חוסיין אמיר עבדוללהיאן איים כי כל פעולה פוליטית של ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה תיענה ב"תגובה מיידית". לפי כלי התקשורת באיראן, עבדוללהיאן אמר כי התגובה תהיה "מידתית ויעילה".
במקביל, שעות לאחר פגישת העבודה בין ראש הסוכנות רפאל גרוסי, שהגיע לביקור פתע בישראל, וראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ האיראני האשים את סבא"א בהתנהלות שנוגדת את הניטרליות שאמורה להוביל אותה.
3 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
שר החוץ האיראני עבדוללהיאן
(צילום: AFP)
בנט הדגיש בפגישה עם גרוסי את "עומק הסכנה של המשך ההתקדמות האיראנית בהשגת נשק גרעיני, תוך הטעיית הקהילה הבינלאומית על ידי שימוש במידע כוזב ושקרים". ביקור הבזק המפתיע של גרוסי, שהגיע שלשום לישראל והמריא כבר בחזרה לווינה, התקיים על רקע דוח סבא"א שקבע כי איראן קרובה לכמות אורניום שמספיקה לפצצה ומתחמקת משאלות הסוכנות - והתרחש כחלק ממאמציו של בנט להגברת הלחץ על איראן.
בהודעה מטעמו של בנט לאחר הביקור נכתב כי ראש הממשלה הדגיש עוד "את תמיכת ישראל בכך שסבא"א תממש את המנדט שלה מול איראן באופן מקצועי, בלתי תלוי ועצמאי, ואת החשיבות בכך שמועצת הנגידים של הסוכנות תעביר לאיראן מסר חד וברור בהחלטתה הקרובה". מועצת הנגידים של סבא"א תכונס היום, עד 10 בחודש, ותדון בהצעה לגינוי איראן. ישראל מפעילה מאחורי הקלעים לחצים כבדים כדי שמהכינוס אכן ייצא גינוי לאיראן.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ורפאל גרוסי
נפתלי בנט ורפאל גרוסי
נפתלי בנט ורפאל גרוסי, היום
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"ישראל מעדיפה את המסלול הדיפלומטי על מנת לשלול מאיראן כל אפשרות לפתח נשק גרעיני, אך יחד עם זאת ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגנה עצמית ולפעולה נגד איראן כדי לבלום את תוכניתה הגרעינית, אם הקהילה הבינלאומית תיכשל בכך בפרק הזמן הרלוונטי", הבהיר בנט בשיחתו עם ראש סבא"א.
בדוח סבא"א שפורסם השבוע נקבע כי איראן לא מספקת "תשובות אמינות" להימצאות חלקיקי אורניום בשלושה אתרים לא מוכרזים ברחבי המדינה. מהדוח עלה כי כמות האורניום המועשר – לכל רמות ההעשרה – שאיראן אגרה עד כה גדולה כבר ביותר מפי 18 מזו שהותר לה להחזיק במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. לפי הדוח, נכון לאמצע מאי החזיקה איראן ב-3,809.3 ק"ג של אורניום מועשר בדרגות שונות, לעומת 3,197.1 ק"ג בפברואר, בעוד הסכם הגרעין התיר לה לאגור עד 202.8 ק"ג של אורניום מועשר בלבד.
פורסם לראשונה: 16:14, 03.06.22