נתניהו וסמוטריץ' מציגים את תוכנית סבסוד המעונות
(צילום: אלכס גמבורג )

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג הערב (יום א') תוכנית לסבסוד חלקי של המעונות לתינוקות ופעוטות בגילי 0 עד 3, ולדבריו מדובר ב"שלב ראשון" בדרך ליישום הבטחתו לחינוך חינם לגיל הרך. התוכנית כוללת מענקים להורים עובדים באמצעות נקודות זיכוי מס ומס הכנסה שלילי, לצד סבסוד של המעונות המפוקחים - וכן בניית מעונות מפוקחים נוספים לאורך חמש שנים כדי להרחיב את הגישה אליהם. התוכנית שהוצגה לא כוללת בשורה למעונות הפרטיים - בהם שוהים רוב הפעוטות - אם כי גם הורים לפעוטות במעונות הללו ייהנו מנקודות הזיכוי. בהצהרה השתתפו גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש. ynet העביר את ההצהרות בשידור ישיר.
• למסמך המפרט על התוכנית - לחצו כאן
אלו עיקרי התוכנית: • מ-1 בינואר 2024: כל הורה עובד בישראל לילד מגיל 3-0 יקבל 2 נקודות זיכוי. מדובר במענק של 940 שקל עבור כל ילד למשפחה (כלומר לזוג הורים עובדים) שיינתן לעתים גם באמצעות מס הכנסה שלילי. ילדים במעונות מפוקחים - הגדלת הסבסוד החל מחודש ספטמבר, כך שיעמוד על 1,700 שקלים. ביחד עם המענק של 940 שקלים התוכנית, כך נטען, תאפשר סבסוד מלא של המעונות המפוקחים. כ-2 מיליארד שקל לבניית מעונות מפוקחים תוך חמש שנים. כל הורה יוכל לכאורה להשתמש במסגרת מפוקחת ומסובסדת על ידי המדינה.
7 צפייה בגלריה
נתניהו. תוכנית לסבסוד המעונות המפוקחים
נתניהו. תוכנית לסבסוד המעונות המפוקחים
נתניהו. תוכנית לסבסוד המעונות המפוקחים
(צילום: אלכס קולומויסקי, shutterstock)
אינפו אינפוגרפיקה תוכנית סבסוד מעונות יום מפוקחים מעון גן גני ילדים חינוך חינם תינוקות הורים הנחה הנחות תכנית

עלות התוכנית הכוללת תעמוד על כ-5.5 מיליארד שקלים, ולפי לשכת שר האוצר 3.3 מיליארד יוקצו לסבסוד המעונות המפוקחים ועוד 2.2 מיליארד לתוכנית הבינוי של מעונות נוספים לאורך חמש שנים. המטרה היא למנוע את המצב הנוכחי שבו הורים לא מוצאים לעתים מקום פנוי במסגרות המפוקחות - ובשל כך נאלצים לשלם הרבה יותר על מעונות פרטיים. כיום רק כ-25% עד 30% מהפעוטות הולכים למעונות המפוקחים (המכונים "מעונות סמל"), והשאר נמצאים במעונות פרטיים או נותרים בבית. התוכנית תאפשר לכאורה כבר מינואר חינוך חינם במסגרות המפוקחות, באמצעות המענק שיחל אז והסבסוד שיחל בספטמבר.
"במהלך הבחירות שמעתי זעקת אמת של הורים שאומרים שהם צריכים להוציא חלק עצום מההכנסה שלהם על מעונות, והדבר הזה כרוך ב-30-20 אלף לשנה לכל ילד ולפעמים הנטל היה גדול ולכן החלטנו לשנות את זה", אמר נתניהו בפתח דבריו. הוא אמר כי לתוכנית שלוש מטרות: הורדת יוקר המחיה כדי להקל על ההורים העובדים, להעלות את "רמת הפדגוגיה בגנים" ובכך לתת לילדים "יתרון בחיים"; וכן הרחבת המסגרות המפוקחות - כדי לאפשרן ל"כל משפחה עובדת", כלשונו.
7 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
נתניהו בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
נתניהו, הערב. "שלב ראשון" בדרך לחינוך חינם לגיל הרך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
נתניהו בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך דיבר סמוטריץ' ופירט מעט יותר על התוכנית, אותה תיאר כ"החלטה היסטורית שמהווה מענה ישיר ליוקר המחיה". הוא הסביר כי הסבסוד לילדים בגילי 3-0 ייעשה באמצעות מתן נקודות זיכוי ומס הכנסה שלילי, בנוסף להגדלת הסבסוד למעונות היום המפוקחים. "מדובר בהטבה של עד 940 לכל משק בית עבור כל פעוט בגילאי לידה עד 3", אמר. "לצד זאת, כפי שהדגשתי לאורך כל הדרך, הממשלה תשקיע משאבים רבים לשיפור איכות המענה החינוכי במסגרות המפוקחות והפרטיות, בכדי לשפר את איכות החינוך בגיל הרך של כלל ילדי ישראל", הוסיף.
לדברי סמוטריץ', "בין הצעדים שתעניק התוכנית למסגרות המפוקחות ולשיפור תנאי המטפלות החלטנו על העלאת הסבסוד הממוצע לפעוט במערכת הסמל (המעונות המפוקחים) לכ-1,700 שקלים בחודש, מענק התמדה למטפלות, העלאת התעריף המפוקח, יישום המלצות ועדת המחירים, שינוי שעות הפעלות לשיפור תנאי העסקת המטפלות בהשוואה לגנים בגילאי 3-6, עיבוי המערך הפדגוגי במשרד החינוך בסך של 200 מיליון שקלים שינותבו להקצאת 50 תקני פיקוח, תקצוב הדרכה והרחבת ההכשרות למטפלות".
7 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
סמוטריץ' לצד נתניהו וקיש. "נפעל בנושא ימים כלילות, זו הבטחה אישית שלי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מענק ההתמדה עליו דיבר סמוטריץ' יעמוד על 6,000 שקלים למטפלת שתישאר בתפקידה במשך שנה שלמה, ובנוסף ישנה הבטחה להגדלת השכר בהיקף של כ-20% (העלאה שכוללת גם את מענק ההתמדה), באמצעות הגדלת התעריף המפוקח - אבל ההבטחות הללו לא סיפקו את המטפלות. בפורום מסגרות החינוך לגיל הרך מסרו בתגובה כי בתוכנית שהוצגה אין כל מענה לשחיקה בשכר המטפלות: "נקודות זיכוי זהו דבר מבורך אך בלי מטפלות אין מעונות! אין לנו כוח אדם (מטפלות-מחנכות) בכדי להפעיל את המעונות. תוכנית הממשלה כפי שהוצגה תביא לקריסת מערך המעונות לגיל הרך. התנהלות חד צדדית וחסרת אחריות מצד משרדי הממשלה, פוגעת באופן ישיר בהורים, במטפלות-מחנכות ובמעונות היום".
בפורום איימו "לפתוח במאבק", והוסיפו: "לאחר למעלה משנה בה האוצר משך ודחה את המלצות ועדת המחירים, החליטו במשרד האוצר להעביר רק חלק זעום מהחלטות ועדת המחירים ולהמשיך ולשחוק את שכר המטפלות-מחנכות בגיל הרך. נותרנו ללא מענה לשנת הלימודים הנוכחית ומעונות היום המפוקחים על סף קריסה. לצערנו הממשלה רואה בחינוך לגיל הרך כאופציה לשמרטפות במקום לראותו כמערך חינוכי והכרחי ביותר להתפתחות הפעוטות. בעוד שכר הסייעות יעלה - שכר המטפלות יישחק".

קיש מבטיח "מטפלות איכותיות יותר"

גם בפורום הגנים הפרטיים תקפו על רקע העובדה שלאלו לא ניתנה בשורה בתוכנית: "ראש הממשלה מפלה בין ילד לילד ובין משפחות בישראל. מדובר בפתרון לא מקצועי, חלקי, שאינו נותן מענה ל-80% מהפעוטות בישראל ולהוריהם, מעמד הביניים, רוב הציבור בישראל שנאנק תחת יוקר המחיה. לא ניתן יד למהלכים שפוגעים באלפי גנים פרטיים, ביזמות, ובעסקים שמפרנסים אינספור גננות, מטפלות וצוותים שפועלים במסירות אין קץ לטובת ילדי ישראל".
אחרים דווקא בירכו על התוכנית, ופרופ' אסתר עדי-יפה, מומחית לגיל הרך מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, אמרה: "אני מברכת על השגת תוספת התקציב לגיל הרך, המהווה הכרה בחשיבותן של השנים הראשונות, ובעיקר הכרה בחשיבותו של חינוך איכותי לגיל הרך. אני שמחה שנעשה שימוש בתקציב הזה בדרך שתיטיב עם הילדים, ומפצירה בראשי המערכת - לצד הכוונה להרחבת המערכת, אשר ניצבת כבר היום על סף קריסה, להמשיך להבטיח את איכות החינוך שהם יקבלו באמצעות חיזוק התשתית הקיימת, ובפרט התשתיות האנושית". היא הוסיפה: "אל לנו לשכוח כי לילדים עדיפה התחלה בטוחה עם הוריהם, לפני הכניסה למעון, ואני קוראת להארכת חופשת הלידה בתשלום, כדי לאפשר זאת".
7 צפייה בגלריה
יואב קיש בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
יואב קיש בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
קיש. מבטיח מטפלות "איכותיות יותר"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו, נזכיר, הבטיח במערכת הבחירות אשתקד לספק "בפעימות" חינוך חינם לתינוקות ופעוטות בגילי 0 עד 3, ובהצעת תקציב המדינה שאושרה בסופו של דבר בממשלה הוצגה תוכנית אחרת מזו שהוצגה היום: נתניהו טען אז, לפני כחודשיים, כי התקציב שאושר בממשלה מבטיח חינוך חינם מגיל שנתיים, אבל במשרד האוצר הבהירו כי מדובר ב"הוזלה" בלבד. בתוכנית שהוצגה היום כבר לא היה זכר לתוכנית מלפני חודשיים.
ההצהרה היום מגיעה על רקע הביקורת שהוטחה בממשלה על כך שבתקציב המדינה אין כל בשורה אמיתית בנוגע למאבק ביוקר המחיה. בהקשר זה ניסה סמוטריץ' לטעון שהממשלה כן מקדמת שורת צעדים במאבק ביוקר המחיה, והזכיר בין היתר את מאמציו למנוע את העליות במחירי הדלק ואת ההסכם מול ההסתדרות: "עשינו לא מעט בזמן קצר, ויש עוד הרבה עבודה ונמשיך לפעול בנושא לילות כימים, זו מחויבות אישית שלי", אמר.
גם שר החינוך יואב קיש דיבר בהצהרה המשותפת הערב, וטען כי שכר המטפלות יעלה וכי בכך יהיה גם שיפור ביחס שלהן לפעוטות: "אנחנו עושים דבר מרכזי וזה תיקון ביחס המטפלות, משפרים בכל חתך של גיל את היחס של המטפלים - אנחנו מעלים את שכר המטפלות. אנחנו מרחיבים את מערך ההכשרה, כל מעון שהמטפלת יוצאת לקורס יקבל מענק של 2,500 שקלים. אנחנו מייצרים בגנים הפרטיים שינוי והילדים יקבל מטפלות איכותיות יותר".