אוניית הלוחמה האמפיבית של צבא ארצות הברית, USS Wasp ("הצרעה"), נכנסה השבוע למזרח התיכון - במה שפורש בסוכנות הידיעות האמריקנית AP כניסיון להרתיע מהסלמת העימות בין ישראל לחיזבאללה למלחמה כוללת, כפי שאיימה בלילה איראן. הדבר נעשה במקביל למאמצים האמריקניים להגיע לפתרון בצפון באמצעות הסדר, בצל אמירתו של שר הביטחון יואב גלנט - והדיווח על "אזור החיץ דה-פקטו" שנוצר בדרום לבנון.
2 צפייה בגלריה
ספינה USS WASP צרעה של צבא ארה"ב
ספינה USS WASP צרעה של צבא ארה"ב
מסוגלת לפנות אזרחים - וגם נושאת מטוסי F-35. "הצרעה"
(צילום: ויקיפדיה/U.S. Navy)
2 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים תאודור רוזוולט בדרום קוריאה
נושאת המטוסים תאודור רוזוולט בדרום קוריאה
תתפוס את מקומה של אייזנהאואר. נושאת המטוסים תאודור רוזוולט
( צילום: Song Kyung-Seok/Pool via REUTERS)
ב-AP ציינו כי לאוניה יש יכולת לפנות ולחלץ אזרחים אם תפרוץ מלחמה בין ישראל לארגון הטרור הלבנוני, אך לדבר גורם אמריקני זו לא הסיבה העיקרית שבגללה היא נמצאת במזרח התיכון. "זה קשור להרתעה", אמר. גורם נוסף הזכיר את הספינות שקידמה ארה"ב לאזור אחרי מתקפת 7 באוקטובר, ואמר כי מדובר במהלך דומה. בזמנו, הספינה USS Bataan נשארה באזור למשך חודשים ארוכים.
גורמים אמריקנים אמרו כי הספינה החדשה הגיעה לאזור ככל הנראה במקביל לעזיבת נושאת המטוסים אייזנהאואר, שבמשך שמונה חודשים ניהלה מלחמה מול התקפות החות'ים בים האדום. "הצרעה" נושאת על גביה מטוסי קרב מסוג F-35, שמתאימים לאוניות קטנות מאחר שהם מסוגלים לבצע המראות במסלולים קצרים ונחיתות אנכיות.
מלבד "הצרעה", ארה"ב קידמה לאזור גם את הספינה USS OAK Hill - שמשמשת להובלת חיילי מארינס, כלי רכב ומטענים - וגם את ספינת המזח USS New York, שמשמשת להעברת חיילים לאזורי מלחמה דרך הים - ועל גביה גם מסוקים. בנוסף, נושאת המטוסים תאודור רוזוולט תתפוס את מקומה של אייזנהאואר בכל הנוגע למענה לחות'ים.
גלנט מדבר אחרי פגישתו עם סאליבן בארה"ב
(צילום: אלעד מלכה)

גורם רשמי אמריקני אמר ל-AP כי חרף רוחות המלחמה שמנשבות בצפון, החששות מהסלמה גדולה כעת נמוכים יותר ממה שהיו בשבוע שעבר - גם אם הם עדיין נותרו גבוהים. ההערכה הזו, לדבריו, קשורה פחות לפגישות שקיים שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון השבוע - ויותר להפחתה בעוצמת התקיפות של חיזבאללה וישראל בימים האחרונים. עם זאת, הדברים נאמרו לפני האיום האיראני, ולפני שישראל חיסלה שבעה מחבלים תוך יממה בלבנון - וחיזבאללה מצידו שיגר עשרות רקטות וכמה כטב"מים לצפון, גם מדרום לנהריה.
גלנט, נזכיר, אמר בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי ישראל תסכים לפתרון בצפון במסגרת הסדר שיכלול את נסיגת חיזבאללה - גם ללא מלחמה. בוושינגטון פוסט דווח כי בארה"ב מעריכים שניתן יהיה להגיע להסדר בצפון חרף ההצהרות של חיזבאללה שיסכים לכך רק בתנאי שתהיה הפסקת אש מוחלטת גם ברצועת עזה. גורמים אמריקנים אמרו לעיתון כי הם "מכירים בתנאי של חיזבאללה", אך בכל זאת מאמינים שישנן אפשרויות לסיים את העימות בצפון בהסדר גם בלעדיו.
לפי הדיווח בוושינגטון פוסט, טיוטת ההסדר הנוכחי - שעליה עובד שליח ביידן המתווך עמוס הוכשטיין - כוללת הרחקת נשק כבד מהגבול הישראלי, לצד שיקום כלכלי ללבנון. העיתון ציטט בנוסף גורמים רשמיים בארה"ב ובישראל, שהדגישו את רצונם ב"הסכם רחב" ש"יסיר את האיום של חיזבאללה על צפון ישראל ויאפשר לעשרות אלפי העקורים לשוב לבתיהם". חיזבאללה, מצידו, ממשיך לטעון כאמור שלא יסכים להסדר ללא סיום הלחימה בעזה.