(צילום: נדב אבס, ירון ברנר)

בבית הנשיא התקיימה אמש (שלישי) פגישת ההידברות הראשונה על המהפכה המשפטית בין נשיא המדינה יצחק הרצוג לצוותי העבודה מטעם הקואליציה והאופוזיציה. הפגישה, בהשתתפות צוות הקואליציה וצוותי יש עתיד והמחנה הממלכתי, הגיעה לאחר הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלשום, שבה קרא "לעצור את החקיקה כדי להגיע להסכמה רחבה".

ח"כ קארין אלהרר, שנשלחה לפגישת ההידברות בבית הנשיא אמש מטעם מפלגת יש עתיד, אמרה הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי "יש ניסיון אמיתי ואנחנו מבינים את גודל השעה. אנחנו רוצים להשיג פתרון אמיתי מתוך הבנה שהדמוקרטיה שלנו בסכנה". לדבריה, "אנחנו מודעים לעובדה שעם נתניהו יש המון טריקים, אבל אנחנו באים מפוכחים. נעמוד על המשמר אם נזהה תרגיל או אחיזת עיניים".
"מדינת ישראל הגיעה לשפל מדיני, ביטחוני וכלכלי - אנחנו חייבים לנסות הכל", אמרה אלהרר. "עם זאת, נישאר עם היד על הדופק ואני מקווה שנתניהו והצוות שלו יבינו את גודל השעה. יש לכולנו אחריות, אני וחבריי נעשה כמיטב יכולתנו כדי לייצר הסכמות רחבות".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
פגישת ההידברות הראשונה בבית הנשיא אמש
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
מחאת העגלות מכיכר הבימה
מחאת העגלות מכיכר הבימה
גם היום: מחאת העגלות בכיכר הבימה
(צילום: מוטי קמחי )
גם חבר הכנסת לשעבר אלכס קושניר, חבר בצוות של ישראל ביתנו להידברות, שיתף את תחושותיו עם תחילת השיחות, ואמר בריאיון ל-ynet radio כי "היינו מוכנים לבוא באמת בתום לב, אבל ברגע שהצד השני לא מוכן לדון בכוונות אמיתיות כדי להגיע לפשרה, תפקידנו להתריע לציבור ולהגיד שמנסים לעשות פה תרמית". בישראל ביתנו החליטו שכן להקים צוות להידברות בבית הנשיא, אך הודיעו כי לא ישלחו את נציגיהם לשם עד שיוסר משולחן הכנסת החוק הראשון במהפכה.
"תפקידנו זה לא להיות סטטיסטיים בתרמית של נתניהו", אמר קושניר. "ברגע שהחוק עבר בוועדה לקראת קריאה שנייה ושלישית והונח על שולחן הכנסת, זה לא ששמו אקדח על השולחן - שמו אקדח על השולחן, דרכו אותו וכיוונו לראש. אי-אפשר לנהל ככה משא ומתן", הסביר.
קושניר תקף את נתניהו ואמר כי מטרותיו כעת הן להרדים את החקיקה, ולהעבירה בהמשך. לדבריו, "הוא מתמרן מהפחדים שלו. הוא רוצה להרגיע עכשיו את השותפים הקואליציוניים שלו במהלך פגרת הכנסת, להרדים את החקיקה, ואז להעבירה בשבוע הראשון". הוא הוסיף: "אנחנו ידענו שביבי משקר. לכן אני אומר לך שיש פה תרמית שנעשית על גבם של אזרחי ישראל".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נציגים מטעם סיעת חד"ש תע"ל, לפגישת הידברות בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נציגים מטעם סיעת חד"ש תע"ל, לפגישת הידברות בבית הנשיא
טיבי: "נעניתי להזמנת הנשיא, אך לא חושב שהצוותים ישיגו פשרה"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
גם יו"ר תע"ל, אחמד טיבי, שהוזמן להידברות בבית הנשיא, אמר כי הוא אינו מאמין לנתניהו, וטען שהשהיית החקיקה נועדה כדי להפסיק את המחאות נגד המהפכה המשפטית. בריאיון לאולפן ynet אמר טיבי כי הוא נענה להזמנת הנשיא הרצוג, אך "לא חושב שהצוותים יצליחו להשיג פשרה". לדבריו, "אין ספק שאנחנו לא מאמינים לכוונות של נתניהו. האמירה על השהיית החקיקה היא אמירה שמטרתה לפגוע במחאה ולהפסיקה".
ח"כ אפרת רייטן, חברה בצוות ההידברות מטעם מפלגת העבודה, אמרה באולפן ynet כי "אי אפשר להתעלם מהמאבקים שלי ושל קריב בוועדת החוקה, ואני חושבת שהעמידה שלי נגד החקיקה ברורה". לדבריה, "יש לעשות שינויים ששומרים על עצמאותה של מערכת המשפט. מי שרוצה לבוא לתקן בא עם סל של כלים - ולא עם דחפור שבא להרוס".
חברי צוות ההידברות שנשלחו מטעם המחנה הממלכתי הודיעו כי הם נערכים למשא ומתן בבית הנשיא, וכי קיימו "פגישה מוצלחת עם מומחים מעולם המשפט ממכון תכלית למדיניות ישראלית. בהמשך היום צפויה פגישה נוספת גם במכון הישראלי לדמוקרטיה". הם הוסיפו: "אנחנו ממשיכים ללמוד ולהעמיק בסוגיות חשובות שיגיעו בהמשך לשולחן המשא ומתן בבית הנשיא".
קריאות "בושה" לעבר השרה גמליאל
(קרדיט צילום: פרלוד הפקות, המכללה האקדמית נתניה)

כחלק מהמחאות שנמשכות נגד המהפכה המשפטית, היום התקיימה "צעדת עגלות" של נשים נגד המהפכה המשפטית. בנוסף, קריאות "בושה" נשמעו הבוקר לעבר שרת המודיעין גילה גמליאל מהליכוד, במהלך נאומה בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה במכללה האקדמית נתניה. בנאום, שהופרע פעמים רבות על ידי הקהל במקום, אמרה השרה גמליאל כי "צה"ל חזק הוא תוצאה של עם חזק. עלינו למנוע כניסה של מחלוקות למערכת הצבאית". לדבריה, "הכנסת איבדה את כוחה ממזמן, יש כאן רק ראשי מפלגות עם אגו גדול".
במקביל להידברות שממשיכה בבית הנשיא, המחאות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ צפויות להימשך. דובר מחאת קפלן, נדב גלאון, אמר ל-ynet radio כי "נמשיך בהיערכות ובהתעצמות לקראת המחאות במוצאי השבת. ברור לנו שעצירת החקיקה היא זמנית וברור לנו שאנחנו האזרחים צריכים לעמוד על המשמר כדי למנוע מהפוליטיקאים להגיע לפשרה על הדמוקרטיה שלנו".
גלאון הוסיף כי לדעתו המטרה עוד לא הושגה, וכי "מהרגע הראשון אמרנו שהחקיקה צריכה להיגנז. היא מסוכנת ותביא אותנו למקום כמו פולין, הונגריה ומדינות שהמשטר בהן כבר לא דמוקרטי". לדבריו, "אסור לנו לנוח על זרי הדפנה בגלל שיש הידברות בבית הנשיא".
4 צפייה בגלריה
הפגנה ב איילון מדורה מפגינים מחאה חוסמים לאחר הפיטורים של יואב גלנט
הפגנה ב איילון מדורה מפגינים מחאה חוסמים לאחר הפיטורים של יואב גלנט
"אם ההידברות אמיתית נתמוך בה, אם נזהה הונאה נצא בכל הכוח". המחאות צפויות להימשך
(צילום: AP)
אלוף-משנה במיל' אבי קדיש אמר לאולפן ynet כי "המחאה נמשכת. אנחנו על סף דיקטטורה ותחת האיום של הנחת החוק על שולחן הכנסת רוצים לנהל משא ומתן". לדבריו, "אנחנו דרשנו שיגנזו לא שישהו לתקופה זמנית. החקיקה שקיימת דורסנית, דיקטטורית ולא לגיטימית, ואני מקווה שתושג הסכמה רחבה בתהליך ההידברות".
"אנחנו נותנים אמון בתהליך שהתחיל אצל הנשיא אבל אנחנו עם העיניים על המטרה ואנחנו בכוננות", הוסיף קדיש. "ברגע שתהיה אינדיקציה ראשונה להונאה, אנחנו בחזרה ברחובות. אנחנו בקפלן בכל הכוחות יחד עם כולם במוצאי השבת הקרובה, ואנחנו נראה. אם התהליך הוא אמיתי – בוודאי שנתמוך בו".