אחרי מציאת גופות ששת החטופים שנרצחו, שר הביטחון יואב גלנט קרא הבוקר (ראשון) לשינוי המדיניות שנקבעה בקבינט בשבוע שעבר. בציוץ ברשת X הוא כתב: "הקבינט המדיני-ביטחוני חייב להתכנס באופן מיידי ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי. זה מאוחר עבור החטופים שנרצחו בדם קר. חייבים להשיב הביתה את החטופים שנותרו בשבי החמאס. מדינת ישראל תבוא חשבון עם כל ראשי ומרצחי החמאס, עד האחרון שבהם".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יואב גלנט
בנימין נתניהו יואב גלנט
גלנט ונתניהו. עימות חריף מאוד בקבינט
(צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה, מחאת הנשים)
חבר הקבינט, שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', השיב לגלנט: "חמאס רצח את חטופינו בדם קר בדיוק כדי לגרום לנו להיכנע ולקבל את דרישותיו ולאפשר לו לשרוד ולשקם את יכולותיו ולשוב לתקוף את ישראל כחלק מתוכנית ההשמדה האיראנית. הקבינט לא יאפשר עסקת כניעה שתפקיר את ביטחון ישראל, אלא ינחה את צה"ל ומערכת הביטחון לגבות מחירים כבדים יותר מהחמאס ומאלה שנותנים לו מחסה ומסתור ויגביר בעוצמה את המלחמה עד להשמדתו והשבת החטופים. הבוקר רצועת עזה חייבת להצטמצם. כוחות צה"ל צריכים לנוע מהגבול הנוכחי פנימה 2 ק"מ ולנקות את כל מה שבדרכם. זהו שטח שלעולם לא יחזור לעזתים. גם ברגעים קשים שקורעים את הלב, השכל והאחריות הלאומית חייבים לגבור ולהוביל את קבלת ההחלטות שלנו".

העימות הגדול בישיבה הדרמטית

נזכיר כי הקבינט המדיני-ביטחוני הצביע בליל חמישי בעד השארת כוחות צה"ל בציר פילדלפי במסגרת עסקה אפשרית. שר הביטחון יואב גלנט היה היחיד שהצביע נגד, שמונה הצביעו בעד - והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנע. שר הביטחון גלנט זעם על ההחלטה להישאר בציר פילדלפי, ואמר: "מה קרה לנו? אנחנו מדברים על אנשים שנחטפו ממיטותיהם". במהלך הדיון נרשם עימות קולני בין שר הביטחון לרה"מ וגלנט הטיח בנתניהו בעוקצנות: "רה"מ יכול לקבל את כל ההחלטות, ויכול גם להחליט להרוג את כל החטופים".
נתניהו אמר לגלנט כי הוא מנסה לכפות את עמדתו על עמדת יסוד במשא ומתן, והדגיש שהנחת העבודה של שר הביטחון, לפיה היעדר עסקה יוביל להתלקחות אזורית, אינה נכונה, במיוחד לאחר שהתוכנית קיבלה את אישור האמריקנים. נתניהו טען כי גלנט למעשה מעביר מסר לחמאס שעליהם ללחוץ בנושא פילדלפי כדי שישראל תתקפל.
גורמים בסביבת נתניהו אמרו כי "רה"מ השאיר מקום להתגמשות, אבל יש דברים שאסור להסכים להם. הוכח שכאשר מדינת ישראל עומדת על דרישותיה, חמאס מתגמש". הגורמים ציינו כי פיטורי גלנט אינם על הפרק, ואם שר הביטחון יבחר להתפטר, "זה עניין שלו", והדגישו כי "יש פה ראש ממשלה אחד".
2 צפייה בגלריה
אל"מ לירון בטיטו בהאמר, על ציר פילדלפי
אל"מ לירון בטיטו בהאמר, על ציר פילדלפי
כוחות צה"ל על ציר פילדלפי
(צילום: זיו קורן)
בסביבת גלנט הסבירו לאחר הישיבה כי "שר הביטחון אמר את הדברים כי הוא מכיר את כלל השיקולים לעומקם". שר הביטחון אמר בנוסף כי "כל חיי חונכתי וחינכתי על האמירה הברורה שלא משאירים פצועים בשטח. זאת נקודת הכרעה ברורה - שישה שבועות שאחריהם נשמרת לנו הזכות לשוב ולהילחם בכל מקום ברצועה, גם בפילדלפי - בדיוק כמו בסיום העסקה הקודמת".
הבוקר פרסם השר גלנט הודעת תנחומים למשפחות וכתב כי "בשעה קשה וכואבת זו, ליבי עם משפחותיהם של החללים אורי דנינו ז"ל, אלכס לובנוב ז"ל, אלמוג סרוסי ז"ל, הירש גולדברג-פולין ז"ל, כרמל גת ז"ל ועדן ירושלמי ז"ל שנרצחו בדם קר בשבי חמאס וגופותיהם הושבו הלילה לקבר ישראל. הערכה רבה ללוחמי צה״ל ושב״כ על מבצע חילוץ מורכב".
בתוך כך, מטה המשפחות פרסם כי הוא "דורש משמונת חברי הקבינט המדיני-בטחוני לחזור בהם מההחלטה המבזה שלקחו ביום חמישי האחרון, המעידה על כך שציר פילדלפי והחזקתו חשובים יותר מחייהם של 101 חטופים וחטופות. רשימת השרים שתמכו בהפקרה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין, שר החוץ ישראל כ"ץ, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר, שרת התחבורה מירי רגב, שר האנרגיה אלי כהן ושר החקלאות אבי דיכטר. לאחר ששישה חטופים נרצחו בסוף השבוע האחרון בדם קר, מטה המשפחות קורא לשמונת השרים שהצביעו בעד ההחלטה, להפוך את הקערה על פיה באופן מידי ולחתום על עסקה שתשיב הביתה את כלל החטופות והחטופים שנותרו בשבי חמאס - החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה ראויה בארצם. מתן משקל לתירוצים חסרי תכלית ומעכבי עסקה מסכן את חייהם של חטופים נוספים ועלול להביא למותם בטווח הזמן המיידי. די להפקרה".