"הכל לטובת מציאת הסכמה רחבה בחברה הישראלית"
(צילום: גיל יוחנן)

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר (חמישי) בכנס המיזם הלאומי לביטחון תזונתי לדחיית "מתווה העם" שהציג על ידי הקואליציה: "אני שומע את התגובות ואני מקבל כל ביקורת עניינית באהבה ובכבוד עצום. אני מציע לכולם ללמוד את המתווה והנאום שלי לעומק ולראות עד כמה שניהם מציעים אלטרנטיבה טובה לישראל", אמר. אמש הקואליציה המתינה שבע דקות לפני שפורסמו ציוצים והודעות בגנותו.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
"לא סוף הדיון, אלא תחילתו". הרצוג
(צילום: גיל יוחנן)
לדברי הנשיא, המתווה הוא בסיס "שניתן לעבוד עליו, לשנות ולדייק". "זה לא סוף הדיון, אלא רק תחילתו. הכל לטובת מציאת הסכמה רחבה בחברה הישראלית, כדי למנוע פילוג בתוכנו וכדי להביא להסכמה לאומית - והכל על בסיס אהבת ישראל".
הרצוג חשף אמש את המתווה שגיבש. המתווה כולל בין היתר הגבלה משמעותית על יכולתה של הכנסת לחוקק חוקי יסוד, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - אולם באופן שלא יעניק לקואליציה רוב מובנה - וכן איסור על בית המשפט העליון לבטל חוקי יסוד והגבלת יכולתו לבטל חוקים רגילים. המתווה לא כולל פסקת התגברות.
2 צפייה בגלריה
עיקרי מתווה הנשיא
עיקרי מתווה הנשיא
עיקרי מתווה הנשיא

הרצוג הציג את המתווה: "מי שחושב שמלחמת אחים היא גבול שלא נגיע אליו - אין לא מושג"
(צילום: לע"מ)
במקביל לפרסום ההצעה נשא הרצוג נאום מיוחד שבו קרא לאזרחי ישראל לקרוא את המתווה וטען שהוא יחזק הן את הכנסת, הן את הממשלה והן את מערכת המשפט. הרצוג הזהיר כי הקרע החמור בחברה הישראלית עלול להגיע לכדי מלחמת אחים מדממת: "מי שחושב שזה גבול שלא נגיע אליו - אין לו מושג".
בקואליציה מיהרו לדחות את המתווה, וראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לפני המראתו לברלין כי "סעיפים מרכזיים" בהצעה "רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש בין הרשויות בישראל". מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד בירך עליו וראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט אמר כי "זהו פתרון למשבר הנוראי שמסכן את מדינת ישראל".