לקראת החלטת בג"ץ והממשלה על מועד הבחירות לרשויות המקומיות החלו בצה"ל לפנות לאלפי קציני וחיילי מילואים שמתמודדים בבחירות - כדי לברר אם הם מעוניינים להשתחרר לטובת ההתמודדות. מי שיחליט להישאר בשטח ולא יסיר את מועמדותו עלול להיתקל בקשיים של ממש.
הבחירות היו אמורות להתקיים בסוף אוקטובר, אך נדחו לחודש הבא בגלל המלחמה. המתמודדים ממתינים להכרעת בג"ץ בעתירה נגד קיום הבחירות בסוף ינואר, ולהחלטת הממשלה בנושא ביום ראשון. לפי ההערכות הממשלה תחליט על דחייה נוספת של הבחירות, לסוף חודש פברואר.
סגן ראש העיר באר שבע בסרטון שצילם בזמן הלחימה

4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול לבנון עם מפקדי אוגדה 146
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול לבנון עם מפקדי אוגדה 146
הרמטכ״ל הרצי הלוי עם לוחמי מילואים בגבול לבנון
(צילום: דובר צה"ל )
בשלב זה טרם ירדה פקודה לשטח לשחרר את כל המועמדים שמשרתים במילואים, ונכון להיום הנושא נתון לשיקול דעתם של המתמודדים. שר הפנים משה ארבל בעצמו פנה לראש אכ"א, האלוף יניב עשור, בבקשה לשחרר את המועמדים לרשויות המקומיות לקראת הבחירות.
מהנחיות הצבא עולה כי מי שיחליט להישאר בשטח ולשרת את המדינה, ולא יסיר את מועמדותו, עלול להיאלץ להכריע בהמשך בין המילואים לחיים הציבוריים. לפי נייר העמדה שהוציאה לשכת הרמטכ"ל בנושא הבחירות המקומיות הובהר כי המגויסים לא יכולים לעסוק בקמפיינים ובתעמולת בחירות בזמן השירות. לא בכדי מספר מועמדים הודיעו כבר היום, בתום שיחת טלפון עם הצבא, כי הם מסירים את מועמדותם וממשיכים לשרת במילואים.
לסוגיית המשרתים יהיה שיקול מכריע בהחלטה אם לדחות את הבחירות פעם נוספת, שכן יש קרוב ל-4,000 אנשי מילואים שגויסו מתחילת המלחמה ונמצאים ברצועת עזה, ביהודה ושומרון וגבול לבנון ומתמודדים בבחירות המקומיות - מתוכם 70 מועמדים לראשות עיר או מועצה אזורית.
4 צפייה בגלריה
לוחמי חטיבת המילואים "הראל" פשטו על מרחב אלקרמאן ברצועת עזה, השמידו אויב ותשתיות טרור
לוחמי חטיבת המילואים "הראל" פשטו על מרחב אלקרמאן ברצועת עזה, השמידו אויב ותשתיות טרור
"שירות המילואים - המשימה הראשונה במעלה"
(צילום: דובר צה"ל )
משרתי מילואים רבים נאלצו להודיע כבר היום כי הם בוחרים להמשיך ולהילחם להגנת המדינה, ולוותר על שאיפתם לשרת את היישוב שבו הם חיים. "הבוקר קיבלתי טלפון מקצינת הקישור שכנראה שאני אשוחרר ממילואים בגלל הבחירות", סיפר סרן במיל' יזהר פרץ, סגן מפקד פלוגה ביחידת חי"ר ומתמודד ברשימת "הציונות הדתית" למועצת העיר נהריה.
"כמו מרבית מהעם, ב-7.10 בשבת בבוקר קיבלתי טלפון: 'תכין את הפלוגה שלך, אתם מגויסים'. שלושה חודשים שאנחנו לובשים מדים עם אירועים מורכבים בגבול הצפון, מאמינים בצדקת הדרך ובזכותה של המדינה לשמור על אזרחיה. אבל כנראה שלמקבלי ההחלטות זה פחות חשוב".
בהודעה לתושבי נהריה סיפר פרץ כי בחר צד: "אני אוהב את החיילים שלי, אני אוהב את העיר שלי, אוהב כל אחד. לכן פרשתי מהרשימה שבאה עם המון אהבה לשנות ולתקן ולחבר. אני נשאר עם החיילים שלי, לא עוזב עד הניצחון!". פרץ איחל הצלחה לחבריו לסיעה והבטיח שימשיך להגן ולשמור על אזרחי המדינה. במסר לפוליטיקאים הוא קרא להם להמשיך "לעשות מה שהם טובים בו: כלום".
4 צפייה בגלריה
פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ללוחמי מילואים גדוד 8101
פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ללוחמי מילואים גדוד 8101
"זה מחטף, הם עושים תרגיל". ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מילואימניקים
גם רס"ן (במיל') ארז לוזון הודיע הערב למנהל הבחירות במועצה האזורית רמת נגב כי הוא נאלץ להסיר את מועמדותו. "כשעם ישראל נמצא במלחמה מול אויבינו אני מוצא את שירות המילואים כמשימה הראשונה במעלה, שצריכה לדחות כל משימה ציבורית אחרת, חשובה ככל שתהיה", הודיע.
שמעון טובול, סגן ראש עיריית באר שבע ולוחם גבעתי במילואים, צילם היום סרטון בו פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו, בזמן פעילות מבצעית בחברון. "אני פונה ללב שלך, לא ייתכן שאתם מעמידים אותנו בפני הסיטואציה הקשה של לבחור בין החברים שלנו לחזרה לבחירות. זה לא מוסרי".
בשיחה עם ynet אמר טובול שהפוליטיקאים נתונים ללחצים מוניציפליים שנועדו לשמר את כוחם של נבחרי הציבור המכהנים. "זה מחטף. הם עושים תרגיל. ראשי הערים של הליכוד לוחצים ואני מבין אותם, אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לעזוב את הלחימה ולעזוב את החברים. אחרי מעל 80 יום בועטים בנו?". לדברי טובול, קצינת השלישות ביחידה שלו פנתה אליו והודיעה כי קיבלה פקודת שחרור עבורו. גם מפקד הגדוד שלו, שמתמודד בבחירות המקומיות ביישובו, נדרש לעזוב את הצבא.
"לא ייתכן שאנטוש את המערכה כדי להתמודד בבאר שבע. תסיימו את המלחמה ותעשו בחירות. מישהו פה משקר. יש לנו פקודת שחרור. דורשים מאיתנו להתפטר או להשתחרר. אין דרך אחרת".
4 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
שר הפנים משה ארבל. "שומעים שהחליט לדחות את הבחירות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סרן (במיל') ידידיה בן שימול, ממובילי המחאה לדחיית הבחירות, מתמודד למועצת פרדס חנה-כרכור. הוא אמר שהתנהלות הממשלה היא "בדיחה". בן שימול הוסיף: "אנחנו קוראים בעיתונות שרק בישיבת הממשלה ביום ראשון יחליטו האם לדחות, שעה אחרי זה אנחנו שומעים שהשר ארבל החליט לדחות את הבחירות, ויום אחרי זה מגלים שהתחילו לשחרר קצינים ולוחמים והם צריכים לבחור אם להמשיך בשירות המילואים ולוותר על ההתמודדות ולהיפרד מהם, בזמן שבכלל לא החליטו האם הבחירות יידחו. הכל פה אבסורד וזה מצב נוראי".
"מבחינתנו המאבק הוא לשם דחיית הבחירות עד לאחרי המלחמה. אחרי שלושה חודשים של לחימה אי אפשר לחזור לחיים הרגילים ביום אחד, כדי שיהיו בחירות הוגנות חיילים וקצינים חייבים כמה חודשים להתאקלם ולחזור לאזרחות ואז לזכות להתמודדות ראויה", הדגיש.
בדובר צה"ל הגיבו לדברים ואמרו: "צה"ל יפעל בהתאם להחלטת הדרג המדיני בנושא".