קרוב לשנה וחצי חלפו מאז שהוגשו כתבי האישום נגד בנימין זאבי וברוך שרביט בגין רצח הנער ניסים שטרית (16) בינואר 1986, אך משפטם של השניים מתעכב וסנגוריהם אף טרם נתנו מענה לכתב האישום. בית המשפט העליון מתח ביקורת על הצדדים ואמר כי "אי-תחילת שמיעת הראיות בחלוף זמן כה ניכר, רובצת לפתחם של שני הצדדים".
3 צפייה בגלריה
שרביט (מימין), שטרית וזאבי
שרביט (מימין), שטרית וזאבי
שרביט (מימין), שטרית וזאבי
(צילום: יואב דודקביץ')
בדצמבר 2021 הוגשו לבית המשפט המחוזי בירושלים כתבי האישום נגד זאבי ושרביט, שניהם מחסידיו של מנהיג קהילת שובו בנים אליעזר ברלנד, בגין עבירה של "רצח תוך ביצוע עבירה". הרצח פוענח לאחר 35 שנה, אף שגופתו של הנער מעולם לא נמצאה.
לפני כשבועיים ביקשה הפרקליטות מבית המשפט העליון להאריך בפעם השלישית את מעצרו של זאבי על ידי איזוק אלקטרוני. שופט העליון יוסף אלרון אישר את הארכת המעצר, אך בהחלטתו מתח ביקורת קשה על הפרקליטות, על בית המשפט המחוזי ועל עורכי דינו של זאבי, הטוענים כי העיכובים בתיק נובעים מכך שטרם קיבלו לידם חומרי חקירה רבים ובכללם "קלסר שהוסתר במשטרה", כלשונם.
השופט אלרון כתב בהחלטתו כי "למרות פרק הזמן הרב שחלף מהמועד שבו הוגש כתב האישום, טרם הסתיימו ההליכים המקדמיים. לא ניתן מענה לכתב האישום. עובדה זו מרחפת כעננה על הבקשה הנדונה לפניי בדבר המשך מעצרו באיזוק אלקטרוני של המשיב. נדמה כי במקום להתקדם בשמיעת התיק העיקרי, באי כוח הצדדים עדיין עסוקים בחילופי האשמות, בין היתר בדבר חומרי חקירה שנתקבלו או שלא נתקבלו, וכן בהחלטות בית המשפט המחוזי, אף הן לא תרמו להתקדמותו התקינה והיעילה של ההליך, ועל כך יש להצטער".
3 צפייה בגלריה
ביקורת בית המשפט העליון על אי התקדמות המשפט
ביקורת בית המשפט העליון על אי התקדמות המשפט
ביקורת בית המשפט העליון על אי התקדמות המשפט
אלרון הוסיף כי "אין חולק כי מאז האירועים שבכתב האישום חלפו שנים רבות, ומטבע הדברים מלאכת החקירה לא הייתה קלה כלל ועיקר. אך יחד עם זאת, מדובר בעבירת רצח המיוחסת למשיב, ומשנצברו חומרי החקירה והוגש כתב אישום ואף נקבע דבר קיומן של ראיות לכאורה, אין כל סיבה כי מכלול חומר חקירתי זה לא יועמד במלואו לעיונו של המשיב ובא כוחו, בד בבד עם הגשת כתב האישום, לצורך הגנתו המיטבית".
לדבריו, "בנסיבות העניין, נדמה כי התמשכות ההליכים המקדמיים כמו גם אי-תחילת שמיעת הראיות בחלוף זמן כה ניכר, רובצת לפתחם של שני הצדדים. יחד עם זאת, מן הראוי כי בית המשפט המחוזי יקדם את שמיעת הראיות בתיק זה באופן נחוש, יעיל, בקביעת מועדים נוספים סמוכים לשמיעת הראיות בתיק זה בהקדם וללא כל דיחוי".