פרופ' נחמן אש במפעל שטראוס: "תקן האיכות יוחזר רק אחרי שנוודא שהפקת הלקחים הושלמה"
(צילום: אביהו שפירא)

שלושה ימים אחרי הריקול הענק, בכירי משרד הבריאות הגיעו הבוקר (יום חמישי) לסיור במפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנוף הגליל. בתום הסיור הודיע מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש כי משרדו ביטל את תו האיכות של המפעל לשלושה חודשים, והוא יוחזר רק אחרי שיוודאו שהמפעל הפיק את הלקחים. המשמעות היא שהמפעל לא יוכל לחזור לייצר מוצרים עד שיקבל את תו האיכות בחזרה. ynet העביר את הצהרתם בשידור ישיר.
3 צפייה בגלריה
נחמן אש ושרון אלרעי פרייס במפעל עלית
נחמן אש ושרון אלרעי פרייס במפעל עלית
פרופ' אש וד"ר אלרעי פרייס במפעל שטראוס-עלית
(צילום: אביהו שפירא)
3 צפייה בגלריה
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל
המפעל של שטראוס-עלית
(צילום: שרון צור)
אל המפעל הגיעו הבוקר פרופ' אש, ראש שירות בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס וראש שירות המזון הארצי פנינה אורן שנידור. במהלך הסיור עמדו השלושה על הכשלים שאירעו במפעל, שהובילו להכרזה על הריקול הגדול בתולדות המדינה.
"הגענו לפה, הצוות המקצועי של משרד הבריאות, כדי לראות את הכשלים השונים. אנחנו חוקרים אותם עכשיו", אמר פרופ' אש. "המפעל עושה תהליך הפקת לקחים מהיר. עם זאת, כדי להכשיר את המפעל מחדש, החלטנו להתלות את תקן האיכות של המפעל לשלושה חודשים. יש פה הרבה לקחים שהמפעל צריך להפיק כדי שקו הייצור הזה יוכשר הלאה. המשמעות היא שהם לא יכולים לייצר ולשווק את המוצרים שלהם, תו האיכות הזה הוא תו נדרש למפעלים בסדר גודל הזה".
3 צפייה בגלריה
נחמן אש ושרון אלרעי פרייס במפעל עלית
נחמן אש ושרון אלרעי פרייס במפעל עלית
בכירי משרד הבריאות בסיור במפעל שטראוס-עלית
(צילום: נחום סגל )
פרופ' אש הוסיף כי "המפעל זיהה את הזיהום, שזה דבר חשוב. אבל בהחלט אנחנו בוחנים את כל תהליך הבקרה ויש מחשבות של שיפור תהליך הבקרה שנוכל למנוע דבר כזה".
במענה לשאלת ynet, אמר פרופ' אש שיש עלייה בדיווחים על סלמונלה, אך ציין כי "אנחנו מזהים גידול בדיווחים בגלל מודעות יותר גבוהה".
ד"ר אלרעי פרייס אמרה כי "ההתרשמות היא שנמצאו כשלים בתהליכים, המפעל מבין את זה, עושה התהליך של הפקת לקחים, משתף פעולה בצורה מלאה עם הצוות של המחוז והצוות של שירות המזון הארצי. עובדים בשיתוף פעולה כדי לדאוג שהדבר הזה ייגמר כמה שיותר מהר ויחזור לפעילות מלאה לציבור".
אלרעי פרייס, נזכיר, הכריזה של היה דבר פסול בעיכוב שנמשך כשבוע מאז גילוי החשד הראשוני לזיהום סלמונלה במפעל השוקולד - אך במשרד הבהירו כי בכל זאת תיערך בדיקה של התהליך. ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, אמרה אתמול בריאיון לאולפן ynet כי המשרד יערוך "בדק בית" יסודי בכל הנוגע לתהליך שבסופו מפורסמת אזהרה כוללת לציבור ומוכרז ריקול למוצרי מזון – אם כי כמו אלרעי-פרייס גם היא הבהירה כי בדיקות הסקר, שבהן עלה אותו חשד ראשוני, אינן מדויקות וכי לא ניתן לבצע ריקול על כל חשד ראשוני שכזה שעולה.
(צילום: אבי חי)

שלשום פירט משרד הבריאות את שרשרת האירועים שהובילה להכרזה על ריקול למוצריה הרבים של חברת שטראוס-עלית – והודה כי כבר לפני שבוע התקבלו ממצאים ראשוניים על נוכחות סלמונלה באזור הייצור. עם זאת, ולפי הנהלים, העדיפו שם לחכות לתוצאות הסופיות, ולכן רק שלשום הודיעה שטראוס-עלית על הריקול, שתחילה כלל מוצרי שוקולד רבים, ובמהרה הורחב למוצרי גלידה שונים.
"אנחנו במשרד הבריאות בוחנים את התהליכים, בודקים את התהליך הספציפי במפעל הזה ועורכים בדק בית, כולל בשאלה של האם יש מקום לבצע ריקול מוקדם יותר והאם להזהיר את הציבור מהנושא הזה", אמרה מזרחי בריאיון לאולפן ynet. היא ציינה כי במקרה שבו תהיה אזהרה על כל חשד ראשוני בבדיקת סקר, תהיה לכך "משמעות פרקטית": לטענתה, מתוך עשרות בדיקות סקר חיוביות, "פחות או יותר" רק כשלוש או חמש מתבררות בסופו של דבר כחיוביות באמת.
המשמעות לכך, היא הוסיפה, היא שבהתאם יהיה צורך להגדיל את כמות ההתרעות, אף שחלקן כאמור עשויות להתברר כהתרעות שווא: "זה אחד הדברים שאנחנו בסיכום הדיון של ניתוח האירוע הספציפי הזה ניקח בחשבון". בהקשר זה נשאלה "למי היא דואגת", והשיבה: "הדאגה היחידה של משרד הבריאות היא לתושבי מדינת ישראל".