שירות החובה של חיילים, ובעיקר חיילות, במשטרה ובשב"ס עלה לכותרות לא מעט בזכות פרשת "הסרסור בסוהרות". מבקר המדינה התייחס לכך בדוח חלקי בנובמבר 2022, והיום (ב') הוא מציג ליקויים נוספים בשירות החיילים במשטרה ובשב"ס. לפי הדוח, רבים ממשרתי החובה אינם מתאימים לתפקידים שהם מבצעים במשטרה או בשב"ס, בין היתר בעקבות ממשקי עבודה חסרים עם צה"ל.
2 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
רבים משוטרי החובה אינם מתאימים לתפקיד, המשטרה תשלם את המחיר
(צילום: shutterstock)
המבקר מצא כי ישנם חיילים שהצבא מציב בשירות חובה במשטרה שאינם מתאימים לצורכיה ולשירות המבצעי במסגרתה. הנתונים של חלק מהמשרתים, בהם שליטה ברמה העברית, הפרופיל והכושר הגופני, נמוכים באופן שעלול להקשות עליהם לבצע את תפקידם באופן מיטבי.
אחת הסיבות לכך היא שקביעת נתוני הסף לשירות במשטרה נתונה באופן בלעדי לצבא. הדוח העלה כי למרות שהמשטרה פנתה בנושא לצה"ל מספר פעמים, לא שונו דרישות הסף והפערים המקצועיים נותרו ללא מענה. המבקר ציין כי מצב דומה קיים גם בקרב משרתי החובה בשב"ס, וגם שם לא הותאמו דרישות הסף לצורכי שב"ס.
המבקר מצא כי לאורך השנים נבחן תפקודם של שוטרי החובה במשטרה על ידי גופים שונים, וכולם העלו באופן שיטתי ומתמשך כי יש חוסר התאמה מובנה ומשמעותי בין המשרתים למשימות המוטלות עליהם. למרות הפערים, שוטרי החובה עדיין משובצים בתפקידים שאינם תואמים את יכולותיהם ומאפייניהם כמו סיירים ומוקדנים. המבקר מזהיר כי הדבר עלול לפגוע במידה ניכרת במשרתי החובה ובכשירות המשטרה לטפל במשימותיה.
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
למצולמים אין קשר לכתבה. כרבע ממשרתי החובה במשטרה ביקשו לשנות שיבוץ
(צילום: שלום שלום)
מניתוח שאלונים שהפיץ המבקר בקרב שוטרי החובה עולה שכרבע מהמשרתים במשטרה ביקשו לשנות את שיבוצם, כשהסיבה העיקרית לכך הייתה אי התאמה לתפקיד. כ-47% ציינו את הצורך בהכשרות נוספות כדי לבצע את תפקידם. המבקר ציין כי הדבר משליך על השירות הניתן לאזרחים, כושר ההרתעה של המשטרה ומידת האמון הציבור בה.
הדוח העלה עוד כי אין התאמה בין מידת המסוכנות הכרוכה בשירות בתחנה מסוימת או היקף פעילותה לבין שיעור משרתי החובה מכלל המשרתים ביחידת הסיור בתחנה. כך, למשל, נמצא כי כ-22% משוטרי החובה ביחידות הסיור מוצבים בתחנות "ערביות או "מעורבות". בנוסף, נמצא כי חלק משוטרי החובה מוצבים ביחידות שאינן רשומות בצו שירות ביטחון, כמו חטיבת הדוברות ויחידות התקשורת, וזאת ללא סמכות שבדין. בנוסף, בשב"ס מוצבים משרתי חובה בתפקידי מנהלה, למרות ששר הביטחון לא הוציא צו המתיר זאת כנדרש.
המבקר מתח ביקורת על השרים לביטחון פנים לשעבר ושר הביטחון הלאומי על כך שבמשך 14 שנים לא נמסר דיווח לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת על מספר משרתי החובה המוצבים בשב"ס, התפקידים שהם ממלאים והמשימות שהם מבצעים.
הדוח בחן גם את הטיפול הרפואי שלו זוכים הסוהרים החיילים. 54% ממשרתי שב"ס שהשיבו לשאלוני המבקר ציינו שנתקלו בקשיים כשנזקקו לטיפול רפואי. לפי המבקר, הטיפול הרפואי בסוהרי החובה אינו עומד בתקנים המקובלים, הרופאים בשב"ס פועלים מבלי שיש בפניהם מלוא המידע הרפואי הנחוץ, קיים עומס מוגבר על המערכת ועיכובים ניכרים במתן הטיפול, וכן יש קושי לעקוב אחר תוצאות הבדיקות לזהות בזמן אמת את הצורך במתן טיפול חיוני.
המבקר ציין עוד כי אין בנמצא נוהלי רפואה ברורים בסוגיות מהותיות שונות, אין הנגשה מספקת של מידע לסוהרי החובה על זכויותיהם הרפואיות, ולא ניתן להם שירות רפואי מרחוק. המבקר הזהיר כי הליקויים הללו עלולים לגרום לפגיעה של ממש בבריאותם של סוהרי החובה.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הצבת חיילים ביחידות מחוץ לצה"ל נעשית בהתאם לחלטת ממשלה ובתיאום מול שר הביטחון. חיילים המוצבים לשירות ביחידה מחוץ לצה"ל מוצבים ביחידות המבצעות משימות ביטחוניות בלבד. שירות חיילי חובה בשב"ס ובמשטרה נתון לבחירתם ולרצונם של החיילים, והם יכולים לבקש בכל עת לחזור לשירות בצה"ל.
"גיוס משרתי חובה לשב"ס הסתיים באפריל 2023, כאשר עד לסוף 2024 יסיימו כלל משרתי החובה בארגון את שירותם. נושא המענה בתנאי השירות והרפואה לחיילי החובה שעודם משרתים בשב"ס מצוי במעקב ובטיפול.
"הצבת חיילים לשירות במשטרה מתקיימת בהתאם לצרכים העולים ובהתאם למדיניות. מתקיימת עבודה שוטפת על מנת להגיע לתמהיל הנדרש, בהתאם לתכניות השיבוץ בצה"ל. כל מקצוע צבאי נבחן תחת אמות מידה קפדניות הקובעות את תנאי הסף הנדרשים על מנת להשתבץ בו, וכך גם לגבי חייל משטרתי".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל רואה במשרתי החובה כוח אדם איכותי ואלו משמשים כשוטרים מן המניין, התורמים תרומה חשובה לפעילות משטרת ישראל באכיפת החוק ובשמירה על בטחון המדינה. הדבר נכון במיוחד בעת הנוכחית, שבה שוטרי משטרת ישראל, שח"מ וקבע כאחד, עומדים בקו החזית מול אירועי פח"ע ואמונים על בטחון המדינה ואזרחיה. שוטרי החובה צוברים ידע וניסיון לאורך שירותם והכשרתם המקצועית ומהווים תוספת על תקני הקבע. רבים מהם מצטיינים בתפקידם, ממלאים אותו במסירות ותורמים כאמור תרומה ממשית לפעילות משטרת ישראל באכיפת החוק, בשמירה על ביטחון הציבור והמדינה. כראיה, במהלך השנים האחרונות, התגייסו לשרות קבע במשטרה מאות שוטרי חובה בתום השירות הצבאי, כאשר הניסיון שרכשו משמש אותם עם גיוסם לקבע".
עוד נמסר כי "משטרת ישראל פועלת כל העת על מנת לשבץ את שוטרי החובה בתפקידים המתאימים, בהתאם לנתוניהם, שוטר חובה שנמצא כי אינו מתאים לתפקיד כזה או אחר, מועבר מתפקידו, הן כדי לא לפגוע בפעילות המשטרה והן כדי לא לפגוע בשח"ם עצמו. משטרת ישראל תמשיך לספק למשרתי החובה את המעטפת המקצועית והאישית הראויה על מנת שיוכלו לבצע את תפקידם למען אזרחי מדינת ישראל".