לאחר תשעה באב, נראה כי חל שינוי בהתנהלות המשטרה בהר הבית בנוגע לתפילת יהודים במקום. בתיעודים מהיום (שלישי) נראים עשרות יהודים משתחווים בשטח ההר לעיני שוטרים – פעולה שאינה מותרת על־פי הנהלים במקום. השוטרים לא נקטו פעולה למנוע זאת - בניגוד לעבר - דבר שיכול להעיד על מדיניות חדשה שמובלת, או התעלמות מהנהלים המוסכמים. באחד המקרים, אף נצפה אחד מהשוטרים עומד חסר מעש אל מול התפילה.
התפילות בהר הבית, היום
(צילום: שמואל אייזנבך, שהם בלפור - בידינו)

2 צפייה בגלריה
שוטר מעשן סיגריה ליד בזמן תפילות יהודים בהר הבית בניגוד להנחיות
שוטר מעשן סיגריה ליד בזמן תפילות יהודים בהר הבית בניגוד להנחיות
השוטר מתעלם, העולים להר הבית התפללו והשתחוו
(צילום: שהם בלפור - בידינו, אור נחמיה אהרונוב)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, נזכיר, קורא לאפשר חופש פולחן ליהודים בהר הבית. בתשעה באב הוא עלה להר, והכריז כי "המדיניות היא לאפשר תפילה". זמן קצר לאחר מכן ראש הממשלה בנימין נתניהו התנער מאמירה זו, והודיע כי "אין מדיניות פרטית של שר כלשהו בהר הבית – לא של השר לביטחון לאומי ולא של שום שר אחר. כך היה תמיד בכל ממשלות ישראל. האירוע הבוקר בהר הבית הוא חריגה מהסטטוס־קוו. המדיניות של ישראל בהר הבית לא השתנתה – כך היה וכך יהיה".
גם המפלגות החרדיות הצטרפו לנתניהו, ואף תקפו את בן גביר במילים חריפות על חוסר אחריותו, לטענתן. רבני העיר ירושלים אף כינו את העולים להר "שוליים קיצוניים", והדגישו את האיסור ההלכתי שבדבר. גורמי ביטחון מזהירים לא מכבר שמדיניות כזו עלולה להצית "מלחמת דת" במזרח התיכון, או להביא להסלמה רבתי במצב הביטחוני במזרח ירושלים וביהודה ושומרון.
בינתיים, בן גבר בשלו. בתשעה באב השנה נרשם שיא בעליית יהודים להר הבית, לפי מינהלת הר הבית, שדיווחה על 2,663 אנשים שהגיעו במהלך הצום. 11 מתפללים עוכבו אז על־ידי המשטרה שהודיעה ש"הכללים בהר לא שונו". עם זאת, היהודים שהשתחוו היום בחלקו המזרחי של ההר אומרים כי זכו היום ל"העלמת עין מצד המשטרה".
2 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
לא רק הוא זוכה למחמאות. בן גביר
(צילום: ארנון סגל)
עמנואל ברוש (38), פעיל הר הבית שהשתחווה היום במקום, אמר כי "השינוי חל בתשעה באב. מתשעה באב המשטרה לא מתייחסת להשתחוויות. בתשעה באב עברנו מתרס כשהגיעו קרוב ל-3,000 עולים שבאו להשתחוות. אני שמח על זה שהמשטרה בוחרת להתעסק בתפקיד שלה, שהוא ביטחון, ולפי מה שאני רואה מהשוטרים - גם הם שמחים לבצע את התפקיד שלהם, של שמירה על החוק במקום להתעסק ברדיפת יהודים".
לדברי ברוש, "בתור מי שביקר גם את התנהלות המשטרה לאורך השנים וגם את התנהלותו של השר בן גביר – אני חושב שהם ראויים לכל שבח והם מבצעים את התפקיד עכשיו טוב". הוא הוסיף: "וגם תודה מאוד גדולה לראש הממשלה שנותן למדיניות הזאת להתקדם".
אבל הוא הכריז שאין שינוי בסטטוס־קוו. "כולנו מכירים את נתניהו ואם הוא לא רוצה שיקרה משהו אז הוא לא יקרה. אנחנו מרגישים עוינות מכיוונו הרבה שנים, אבל תחת הנהגתו קורים גם דברים טובים".
לדברי ברוש, "בכל עלייה להר כולם משתחווים, מצד המשטרה זה כבר הסטנדרט. פתיחת האפשרות להשתחוות החל מתשעה באב נעשתה אמנם בזכות העלייה של השר שממונה על המשטרה ובזכות ציבור העולים - אבל גם בזכות החלטות המשטרה הנבונות, להתרכז בביטחון ולאפשר את חופש הפולחן. זה מה שמורגש בשטח".
עם זאת, ברוש לא מסתפק בכך. "חופש התנועה עדיין לא מתקיים בהר הבית ליהודים", אמר. "אנחנו נשמח לבית כנסת בעזרת השם, ושהשעות ליהודים יורחבו. אבל בינתיים, התחושה היא עילאית, יש סטנדרט ברור של תפילות בקול ושל השתחוויות בצורה חופשית".
עם כתוביות בערבית: הקמפיין של רבני ירושלים

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת לאבטח ולאפשר ביקורים של תיירים וישראלים במקום מדי יום, בשעות ובימי הביקור המקובלים. חריגות מכללי הביקור וכל ניסיון להפר את הסדר הציבורי במקום - מטופלים בהתאם".

"קמפיין מסכן חיים"

לשינוי הזה בסטטוס־קוו יש, כאמור מתנגדים רבים. יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, תקף את בן גביר ואמר כי "הפגיעה בקדושת ההר ובסטטוס־קוו לא מעניינת את השר שהולך נגד גדולי ישראל והרבנים הראשיים לדורותיהם". הוא הוסיף: "הנזק שהוא גורם לעם היהודי הוא גדול מנשוא, וזה מוסיף לשנאת חינם ביום חורבן בית המקדש. נצטרך לבדוק אצל רבותינו אם אנחנו יכולים להיות שותפים איתו, ונבהיר זאת גם לראש הממשלה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף גם הוא את השר לביטחון לאומי. "קמפיין הבחירות של בן גביר בהר הבית, בניגוד מוחלט לעמדת גורמי הביטחון, בזמן מלחמה, מסכן את חיי אזרחי ישראל ואת חיי החיילים והשוטרים שלנו. חבורת הקיצונים חסרי האחריות שנמצאת בממשלה מנסה בכוח לגרור את ישראל למלחמה אזורית כוללת. האנשים האלה לא יכולים לנהל מדינה", אמר יו"ר יש עתיד.
בקהילה הבינלאומית זעמו גם כן, ולצד גינויים מקיר לקיר בעולם הערבי - גם במערב מחו על השינוי החד־צדדי בהר הבית. דובר שגרירות ארה"ב בישראל מסר: "ארה"ב עומדת נחרצות על שימור הסטטוס־קוו ההיסטורי ביחס לאתרים הקדושים בירושלים. כל פעולה חד־צדדית המסכנת את הסטטוס־קוו אינה מתקבלת על הדעת. אנו מכירים בחשיבותו של האתר הקדוש הזה ולכן אנו קוראים לכל הצדדים לכבד את הסטטוס־קוו של האתר".