4 צפייה בגלריה
טלי גוטליב גלעד קריב צבי סוכות ניר ברקת
טלי גוטליב גלעד קריב צבי סוכות ניר ברקת
גוטליב, קריב, סוכות וברקת
(צילום: אלכס קולומויסקי, נדב אבס, נחום סגל)
מבקר המדינה קבע כי על שר הכלכלה ניר ברקת להחזיר לקופת המדינה 50 אלף שקלים, כיוון שהוצאותיו בפריימריז של הליכוד חרגו מהגבולות הקבועים בחוק. ח"כ גלעד קריב (העבודה) ייאלץ להחזיר 15 אלף שקלים וחברי כנסת ומועמדים נוספים יאלצו להיפרד מסכום של בין אלף ל-10,000 שקלים בשל ליקויים בניהול חשבונותיהם בפריימריז לקראת הבחירות שנערכו בנובמבר אשתקד. מדוח מיוחד של המבקר, שהתפרסם בצהריים (יום ג') עולה כי בסך הכול ייאלצו המועמדים להחזיר למדינה 226 אלף שקלים.
באוגוסט 2022 קיימו ארבע מפלגות - האיחוד הלאומי-תקומה (17 מועמדים), הליכוד (151 מועמדים), מפלגת העבודה (33 מועמדים) ומרצ (23 מועמדים) בחירות מקדימות של מועמדיהן לתפקיד ח"כ בכנסת ה-25. בחוק נקבע כי על כל מועמד למסור למבקר המדינה, לא יאוחר משישה שבועות לאחר יום הבחירות המקדימות, דוח כספי על הכנסותיו והוצאותיו בשל הבחירות המקדימות, וכי מועמד שלא קיבל תרומות או לא הוציא הוצאות במסגרת בחירות אלה ימסור למבקר המדינה הודעה המאשרת זאת.
המבקר מצא בחשבונותיהם של 66 מועמדים בארבע המפלגות ליקויים. הדבר, כך לפי המבקר, התבטא בעיקר בכך שהדוחות הכספיים הוגשו לאחר המועד הקבוע בחוק; שלא נפתחו חשבונות בנק שיוחדו להוצאות ולהכנסות של מערכת הבחירות; שהוצאות הבחירות חרגו מתקרת ההוצאות שנקבעת על פי החוק; שנעשו תשלומים שלא באמצעות חשבונות הבנק הייעודיים לבחירות; שנערכו הסכמים כלליים עם נותני שירותים בלי שצורפו להם המסמכים הנדרשים המאפשרים לבחון את מהות ההתקשרויות, את היקפן ואת מידת סבירותן.
בנוגע לשר ברקת כתב המבקר כי הוצאותיו חרגו מהגבולות הקבועים בחוק ב-231,278 שקלים - חריגה של כ-70% מתקרת ההוצאות המותרות. המבקר כתב כי בתוקף סמכותו ובהתחשב באופן החריגה ובהיקפה והסברי המועמד - ברקת יעביר לאוצר המדינה 50 אלף שקלים.
לגבי ח"כ קריב כתב המבקר כי הוצאותיו חרגו מהגבולות הקבועים בחוק בכ-96 אלף שקלים, ושהחריגה מהווה כ-55% מתקרת ההוצאות המותרות. חבר כנסת נוסף שיאלץ להחזיר כספים למדינה הוא אביחי בוארון (הליכוד). המבקר כתב כי הוצאותיו חרגו מהגבולות הקבועים בחוק ב-59,542 שקלים - חריגה של כ-86% מההוצאות המותרות והוא נקנס ב-10,000 שקלים.
ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) יאלץ להחזיר 5,000 שקלים למדינה. המבקר כתב כי הדוח הכספי שלו הוגש באיחור רב ובנוסף ההוצאות שלו חרגו מהגבולות הקבועים ב-9,784 שקלים - חריגה המהווה 6.6% מתקרת ההוצאות המותרות.
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
תיפרד מאלף שקלים. לזימי
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
אבי בוארון
אבי בוארון
בוארון. נקנס ב-10,000 שקלים
(צילום: אלכס קולומויסקי )
4 צפייה בגלריה
יאיר גולן מכריז על התמודדותו לראשות מרצ
יאיר גולן מכריז על התמודדותו לראשות מרצ
גולן. מסר את הדוח באיחור
(צילום: מוטי קמחי)
לגבי ח"כ טלי גוטליב (הליכוד), כתב המבקר כי נמצאו ליקויים בניהול חשבונות. המבקר הורה לגוטליב להחזיר לאוצר המדינה אלף שקלים. גם ח"כ נעמה לזימי (העבודה) תיאלץ להיפרד מסכום דומה, כיוון שההוצאות שלה חרגו מגבולות הקבועים בחוק ב-4,150 שקלים - חריגה המהווה 2.3% מתקרת ההוצאות המותרת.
בנוסף הורה המבקר לח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) להחזיר לקופת המדינה 2,500 שקלים, השרה גילה גמליאל (הליכוד) חויבה להחזיר 2,500 שקלים, וח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) יחזיר 1,100 שקלים. יתר המועמדים שיחזירו כספים לקופת המדינה לא נבחרו לכנסת, ואחד מהם אף נקנס ב-10,000 שקלים.
בדוח נוסף, על תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים בפריימריז לתפקיד יו"ר המפלגה במפלגות האיחוד הלאומי, הליכוד, העבודה ומרצ - לא נמצאו ליקויים בחשבונות הכספיים. עם זאת, המועמד יאיר גולן (מרצ) מסר דוח כספי באיחור ניכר ועל כן בדיקתו עדיין לא הושלמה. מבקר המדינה קבע כי למען השקיפות לציבור, תושלם בדיקת הדוח ותפורסם לציבור בנפרד.