מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" חיסל צה"ל פעילים רבים של ארגון הטרור חיזבאללה, חלקם במסגרת פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר של ארגון הטרור ברחבי לבנון בשבוע האחרון. עד כה, לפי ההודעות הרשמיות של חיזבאללה, 496 פעילים חוסלו, בהם מספר בכירים שכיהנו בתפקידי מפתח שנים רבות בארגון הטרור, והיוו - כל אחד מהם - חוליה משמעותית בחיבור הארגון לציר השיעי-איראני. הלילה (בין שישי לשבת) הארגון הודיע: גם אחמד מחמוד ווהבי, מפקד בכיר בארגון ומצמרת הפיקוד בכוח רדואן, חוסל בתקיפה בביירות אתמול.
התקיפה שבה חוסל עקיל בדאחייה בביירות
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
איברהים עקיל
איברהים עקיל
איברהים עקיל, שחוסל אתמול בביירות
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
4 צפייה בגלריה
אחמד מחמוד ווהבי, אל חאג׳ חוסיין סמיר, חוסל בתקיפה בדאחייה בביירות
אחמד מחמוד ווהבי, אל חאג׳ חוסיין סמיר, חוסל בתקיפה בדאחייה בביירות
אחמד מחמוד ווהבי. חיזבאללה הודיע שגם הבכיר בכוח רדואן חוסל
איברהים עקיל, שחוסל אתמול בביירות יחד עם צמרת מערך המבצעים ושרשרת הפיקוד של כוח רדואן, כיהן כראש מערך המבצעים של חיזבאללה משנת 2004. לפי צה"ל, הוא היה אחראי על פעילות חיזבאללה בתחומי פיגועי חבלה, ירי נ"ט, מטעני נפץ, הגנה אווירית והיבטים צבאיים נוספים.
עקיל החל את דרכו בחיזבאללה בשנות השמונים, אז היה מבכירי "מועצת הג'יהאד" של הארגון. בשנת 2015 סיווגה אותו ארה"ב כטרוריסט, ושמו נקשר לפיגועים רבים בעולם. בנוסף, שמו עלה כמועמד לרשת את תפקיד רמטכ"ל חיזבאללה, גם אחרי חיסול פואד שוכר, אך גם לפניו. הוא זכה לכינוי המיוחד "מפקד הג'יהאד הגדול" - שמעיד על בכירותו. הוא המחוסל השני שזוכה לכינוי הזה מצד חיזבאללה מאז תחילת המלחמה, לצד פואד שוכר.
באותה התקיפה נהרג כאמור גם אחמד מחמוד ווהבי, שכונה חאג' חוסיין סמיר, והיה מפקד בארגון. ווהבי זכה לתואר "השהיד המפקד", אותו העניק חיזבאללה רק לשלושה בכירים נוספים שחוסלו לפניו במלחמה: מוחמד נעמה נאסר, וויסאם טוויל ואבו טאלב.
במסגרת תפקידיו, הוא היה אחראי על יחידת ההדרכה בכוח רדואן בין השנים 2014-2012, אחר כך הוא מילא תפקידים נוספים. הוא הוביל את הפעולות הצבאיות בחזית מול ישראל מתחילת המלחמה עד תחילת השנה, ואז חזר למעשה להיות אחראי על יחידת ההדרכה המרכזית אחרי חיסולו בינואר של וויסאם טוויל.
4 צפייה בגלריה
פואד שוכר
פואד שוכר
"רמטכ"ל חיזבאללה" פואד שוכר חוסל בדאחייה
התקיפה אתמול היא השלישית שהתבצעה ברובע הדאחייה של ביירות במהלך המלחמה. התקיפה הראשונה הייתה בחיסולו של סאלח אל-עארורי בינואר השנה, שהיה ראש הלשכה המדינית של חמאס, והשנייה הייתה בחיסולו של פואד שוכר, רמטכ"ל חיזבאללה.
פואד שוכר, סייד מוחסן, חוסל כאמור גם הוא בתקיפה בדאחייה של ביירות. ב-31 ביולי השנה הודיע צה"ל על חיסולו של שוכר, ששימש כראש המערך האסטרטגי של ארגון הטרור - וכונה "רמטכ"ל חיזבאללה". שוכר, שהיה יד ימינו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ניהל את הלחימה נגד ישראל מאז הצטרף ארגון הטרור כחזית "התומכת ברצועת עזה" ב-8 באוקטובר. הוא גם היה אחראי לטבח במג'דל שמס ולרצח אזרחים ישראלים וזרים רבים לאורך השנים, כך לפי הודעת צה"ל אחרי החיסול.
בשנות ה-90 קידם שוכר פיגועים נגד כוחות צה"ל וצבא דרום לבנון, ובשנת 2000 היה מעורב באופן ישיר בחטיפת גופותיהם של שלושת החיילים סמ"ר בנימין אברהם ז"ל, סמ"ר עדי אביטן ז"ל וסמ"ר עומר סואעד ז"ל, שנהרגו על ידי מחבלי חיזבאללה בעת שסיירו לאורך גדר המערכת סמוך להר דב.
4 צפייה בגלריה
 מוחמד נעמה נאסר
 מוחמד נעמה נאסר
בכיר חיזבאללה "אבו נעמה" היה מקביל לתת-אלוף - וחוסל בתקיפת כטב"ם
ב-3 ביולי השנה דווח בלבנון על חיסולו של מוחמד נעמה נאסר, המכונה "אבו נעמה", מפקד בכיר של חיזבאללה בלבנון בדרגה המקבילה לדרגת תת-אלוף. מאוחר יותר אישרו בחיזבאללה את מותו. אבו נעמה, שהתגורר בכפר חדאת'א בדרום לבנון, כפר שהותקף לפי דיווחים לבנוניים פעמים רבות מתחילת המלחמה, מצא את מותו דווקא באזור אל-חוש, דרום מזרחית לצור בלבנון - שם חוסל ברכב בתקיפת כטב"ם.
אבו נעמה פיקד על יחידת עזיז, האחראית על האזור המערבי של דרום לבנון, עד החוף. לפי דובר צה"ל אבו נעמה הכווין מתווי טרור רבים לעבר ישראל לאורך המלחמה ולפניה, וביצע תפקידים מרכזיים בארגון. הוא היה מקבילו של סאמי טאלב עבדאללה, שחוסל חודש לפניו.
סאמי טאלב עבדאללה, אבו טאלב, היה מפקד יחידת נסר של חיזבאללה, האחראית על הגזרה המזרחית של דרום לבנון וחוסל ב-12 ביוני השנה לצד עוד מחבלים נוספים מארגון הטרור שהיו עימו. לאורך שנים הוא תכנן, קידם והוציא לפועל מתווי טרור רבים נגד אזרחי מדינת ישראל. כמו אבו נעמה, גם דרגתו הייתה מקבילה לדרגת תת-אלוף. אבו טאלב חוסל בתקיפת בית בכפר ג'ויא בדרום לבנון. כשחוסל אבו טאלב, נטען כי הוא "המפקד הבכיר ביותר שחוסל עד כה במלחמה", אך מאז חוסלו כבר בכירים ממנו.
ב-8 בינואר השנה חוסל וויסאם טוויל, מפקד בארגון הטרור חיזבאללה שלפי דיווחים היה בכיר ביחידת העילית כוח רדואן. לפי הדיווחים בלבנון הוא חוסל בתקיפת כטב"ם ישראלי לעבר רכב בעיירה חרבת סלם בדרום המדינה. טוויל שיחק תפקיד מרכזי בהכוונת הפעולות הצבאיות בדרום לבנון וחיסולו תואר כ"מכה כואבת" עבור חיזבאללה. לפי הדיווחים היה לו רקע עשיר של פעילות, גם בסוריה. עוד נטען כי הוא נכח בשטח עם פעילי חיזבאללה, פיקח על הכשרתם והנהיג אותם.
למעשה, מתחילת המלחמה חוסלו לפחות שישה פעילים בכירים בארגון הטרור. שניים מהם ברובע הדאחייה שבביירות, וארבעה נוספים בשורת תקיפות אחרות בלבנון.