על רקע הטלת הסנקציות האמריקניות על אלאור אזריה ומשפחתו, אומר ל-ynet עו״ד נדב ויסמן, מי ששימש כתובע הצבאי במשפטו של אזריה, כי "בעיניי זאת החלטה מוזרה מבחינה משפטית". ויסמן התראיין לפרק של הפודקאסט "הכותרת" שיפורסם בשבוע הבא.
הכותרת
החלטה תמוהה: התובע בפרשת אלאור אזריה מגיב על הסנקציות האמריקניות
04:23

אזריה ירה במרץ 2016 במחבל מנוטרל בחברון והרג אותו. האירוע תועד, והוא הורשע בהריגה ונשלח לשנה וחצי מאסר (בפועל ריצה תשעה חודשים). שמונה שנים אחרי, אתמול הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית כי אזריה ומשפחתו לא יורשו להיכנס לארה"ב. "זהו צעד נוסף לקידום לקיחת אחריות על הפרות קשות של זכויות אדם, ובעקבות פעולות שפוגעות בשלום, בביטחון וביציבות בגדה המערבית", נכתב בהודעה.
ויסמן, שותף במשרד עורכי הדין מיתר, אומר כי "חשבנו שאלאור אזריה עבר עבירה והעמדנו אותו לדין פלילי בהתאם לסמכות שקיימת בתחומי מדינת ישראל והוא הורשע בערכאה ראשונה, בערכאה שנייה וריצה עונש מאסר. אני חשבתי שעונש המאסר שלו היה צריך להיות חמור יותר, בית הדין לערעורים חשב אחרת והעניין נגמר לפני שבע שנים ולאדם יש זכות לחזור למוטב.
"מכל מה שאני יודע לפחות, הוא חזר לחיים נורמטיביים, חי חיים נורמטיביים. אני לא יודע ולא שמעתי שיש טענה שהוא ממשיך להיות פעיל באיזו פעילות שהיא שלילית או מסכנת באופן כלשהו את ביטחון הציבור, לכן בעיניי זו החלטה מוזרה".
1 צפייה בגלריה
אלאור אזריה
אלאור אזריה
אלאור אזריה
(צילום: יאיר שגיא)
זו התערבות בוטה של המערכת האמריקנית במשפט הישראלי כי אדם ריצה את עונשו למעשה - האם האמריקנים יכולים להחיל עליו סנקציות? "אין ספק שאנחנו כמדינת ישראלית סוברנים לאכוף את הדין הפלילי על דברים שמתרחשים בשטח מדינת ישראל, או על-ידי אנשים שהם שלוחיה של מדינת ישראל כמו חיילים, ואלאור אזריה היה חייל בעת שהוא ביצע את המעשה. לכן בעיניי זה תמוה שגורם מדינתי אחר עוסק בנושא הזה, ובמיוחד כשחולפות כל כך הרבה שנים. לא כל שכן כשמדובר במשפחה שלו, שהיא לא הועמדה לדין, לא נטען שהיא מעורבת בפעילות שלילית כלשהי".
העובדה שסנקציות מוטלות על בני המשפחה, זה משהו שאתה מכיר – זה יכול לקרות גם ללוחמים ב"חרבות ברזל"? "אני לא מכיר ובעיניי זה לא דבר ראוי. עקרון יסוד משפטי מאז ומעולם היה שכל אדם נותן את הדין על מעשיו, הוא ואנחנו מכירים את זה מהמקורות. לא צריך שבני משפחה ישלמו מחיר כלשהו על מעשים פליליים של אדם וגם אדם שביצע מעשים פליליים יש לו את הזכות לשוב למוטב".
האמריקנים מבקשים לשלוח כאן מסר שהוא מעבר להיבטים המשפטיים והוא מסר ערכי שאומר: כל אדם שיפר את החוק הבינלאומי ויפגע בזכויות אדם יוטלו עליו סנקציות. המהלך הזה הוא מסר למלחמה הנוכחית בעיניך? "צריך להבדיל בין ערכים לבין משפט. פה אנחנו מדברים, לפי מה שדווח, על צעד משפטי, וצעד משפטי צריך להתנהל על-פי קריטריונים משפטיים. כך אנחנו נהגנו מבחינה משפטית באזריה. עניינים ערכיים הם אחרים - עניינים לחינוך, להצהרות, לספרות ולניתוח רטרוספקטיבי – צריך לחנך חיילים לפעול בהתאם לערכי צה"ל".
עו"ד נדב ויסמן בזמן המשפטעו"ד נדב ויסמן בזמן המשפטצילום: יריב כץ
השאלה היא האם ארה"ב יכולה "לחנך"? "אנחנו צריכים לחנך את החיילים שלנו לפעול בהתאם לערכי צה״ל, לרבות ערך טוהר הנשק, ואפשר להשתמש בסיפור הזה ואני מקווה שמשתמשים בסיפור הזה כדי לחנך את החיילים של היום. מכאן ועד להחלטה של מדינה אחרת, אני חושב שארוכה מאוד הדרך".
היית מייצג אותו מול הערכאות האמריקניות? "כמי שהיה תובע במשפט שלו אני לא בטוח שזה אפשרי. בכל מקרה, אני כמי שהיה בפוזיציה הזאת אומר את דעתי המשפטית ודעתי המשפטית היא שהצעד הזה הוא בעיניי תמוה".