2 צפייה בגלריה
כלי נשק של עיריית ראשון לציון
כלי נשק של עיריית ראשון לציון
"בכל יום אני מוטרד מהעובדה שאני מוציא פקחים לא חמושים". האקדחים החדשים - שוכבים בכספת
(צילום: עיריית ראשון לציון)
סייר הביטחון העירוני (סל"ע) שחיסל אמש (שבת) ברחוב מונטיפיורי פינת נחלת בנימין בתל אביב את המחבל שהרג את חברו חן אמיר שם זרקור על תופעה רחבה יותר, בה עיריות נכנסות לתוך החלל הריק של המשטרה הדלילה בכוח אדם, ומעמידות פקחים, סיירים ושיטור עירוני לטובת הגברת תחושת הביטחון של הציבור. אולם, בראשון לציון, העיר הרביעית בגודלה בארץ, פקחים מנועים מלהתחמש באקדחים שרכשה העירייה בגלל בירוקרטיה של המשרד לביטחון לאומי.
עיריית ראשון לציון רכשה בתחילת השנה 100 אקדחים עבור הפקחים שלה, אך בביקורת שגרתית של המשרד לביטחון לאומי הוחלט כי אותם פקחים לא רשאים לשאת אקדח. הסיבה לכך היא שהפקחים עובדים תחת החברה לביטחון וסדר ציבורי, שהיא חברת בת של העירייה. לפי החברה, "אם אותו פקח היה שייך לעירייה ועושה את אותה עבודה היה מותר לו להחזיק אקדח".
2 צפייה בגלריה
כלי נשק של עיריית ראשון לציון
כלי נשק של עיריית ראשון לציון
יש גם תחמושת. חדר הנשק של עיריית ראשון לציון
(צילום: עיריית ראשון לציון)
החברה לביטחון וסדר ציבורי ראשון לציון מפעילה כ-32 ניידות סיור, אכיפה וביטחון ברחבי העיר. בניידות יושבים פקחים מיומנים, חלקם יוצאי יחידות קרביות בצה״ל. מנכ"ל החברה, תנ"צ בדימוס מוטי נחמני, אמר כי "הפקחים עברו אימוני ירי והדרכות ואף מונה גורם ייעודי בחברה, לפקח ולאמן את הפקחים והעובדים באחזקת כלי נשק, והמחלקה לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי אף נתנה לעירייה רישיון 'מפעל ראוי', אך הם לא מוכנים להכיר בתאגיד עירוני כחלק מהעירייה".
לדבריו, במשרד לביטחון לאומי "דורשים שנוציא רישיון נפרד ונבנה חדר נשק נוסף, על אף שאנחנו מתפעלים את חדר הנשק של העירייה". נחמני הוסיף כי "בכל יום אני מוטרד מהעובדה שאני מוציא לפעילות ברחובות פקחים לא חמושים. לצערי לפני חודשיים פקח שלנו כבר הותקף באלימות קשה במוטות ברזל. כמו השוטרים ואנשי כוחות הביטחון האחרים, השוטרים אמורים להגיב במהירות בעת אירוע ולתת לתושבי העיר את מקסימום הביטחון, אך לצערי החלטת המשרד לביטחון הפנים מונעת זאת מאיתנו".
תיעוד: מחבל חולף ליד מסעדה בת"א - ואז נורה על ידי סייר

ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך אמר ל-ynet כי הוא "לא מבין למה האקדחים האלה לא על הפקחים ועדיין בכספת. למעלה מחצי שנה העירייה מנסה בכל דרך להכשיר את השימוש באקדחים שרכשה". לדברי קינסטליך, "ראשון לציון היא בין הערים היחידות, שפועלת בהם חברה לביטחון וסדר ציבורי. הפקחים שלנו מהווים מכפיל כוח למשטרה, מסכנים את עצמם ונמצאים בזירות ראשונים, בדומה למה שראינו בפיגוע בתל אביב ביום שבת".
הוא הוסיף כי "לא נשמע הגיוני, שבימים מורכבים ונפיצים אלה, עשרות פקחים של החברה לביטחון לא יכולים לקבל את האקדחים שרכשנו עבורם, כדי שבמקרה בו הם נקלעים לאירוע, הם יוכלו להגיב ולנטרל סכנה וגם להגן על עצמם. אנחנו כבר בשיח מול המשרד ומול השר כבר מספר חודשים, לא צריך לחכות לאירוע כדי לפעול. אני מבקש לסייע לנו למגן את פקחינו בכדי להמשיך ולהגן כראוי על תושבות ותושבי העיר".
מהמשרד לביטחון לאומי נמסר בתגובה: "במסגרת מדיניות השר, נמצא מתווה הסדרה מול עיריית ראשון לציון לפיו יתאפשר חימוש עובדי החברה לסדר וביטחון עירוני במסגרת רישיון נוכחי בטווח המיידי כמענה להערכת המצב בזירת ביטחון הפנים. חימוש עובדי החברה יתאפשר ככל שמנכ"ל החברה להשלים הנפקת רישיון ארגוני על פי חוק כלי ירייה (רישיון חברת אבטחה) תוך שישה חודשים. ביום רביעי הקרוב תתקיים פגישה עם דרגי הניהול בעיריית ראשון לציון להצגת המתווה וקבלת הסכמתם והתחייבותם. מנגנון היישום יבוצע בימים הקרובים בכפוף לכך שהנהלת עיריית ראשון לציון תקבל את המתווה המוצע".