4 צפייה בגלריה
אוקראינה קייב אנשים מקבלים הסבר על שימוש בנשק באימון צבאי פתוח לאזרחים
אוקראינה קייב אנשים מקבלים הסבר על שימוש בנשק באימון צבאי פתוח לאזרחים
אזרחים בקייב מקבלים הדרכה על שימוש בכלי נשק
(צילום: EPA)
תרגיל ההונאה של פוטין, מה שהאמריקנים מכנים מבצע "דגל כוזב", לא משיג לעת עתה את האפקט ואת התוצאות שמתכנניו כנראה קיוו להם. פוטין קיווה באמצעות סדרת פרובוקציות בקו המגע בין הבדלנים הפרו-רוסיים לצבא אוקראינה במזרח המדינה, ובאמצעות התקפות טרור "אוקראיניות" כביכול כנגד יישובי הבדלנים, ליצור מצב שבו הבדלנים קוראים לו לעזרה, והוא פולש למזרח אוקראינה, לחבל דונבאס, כדי להציל אותם.
רוחות מלחמה - סיקור נרחב ב-ynet:
 
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

התוכנית הופעלה כבר ביום חמישי על כל חלקיה. כעשרת אלפים "פליטים" כביכול פונו מהמחוזות הנשלטים על ידי הבדלנים לעיר רוסטוב שברוסיה, והיו חילופי אש כבדים בקו המגע בין האוקראינים לבדלנים. אבל ההצגה והפרובוקציות לא עושים רושם על אף אחד - לא על דעת הקהל ברוסיה, לא באוקראינה ולא בעולם. ייתכן שהאזהרות האמריקניות שנתנו מידע מודיעיני על הכוונות הרוסיות להפעיל את תוכנית הדגל הכוזב הצליחו לנטרל את האפקטיביות שלה. משיחות עם תושבי קייב עולה כי גם הם מאמינים במפורשות כי מדובר בפרובוקציה רוסית להצית אש במזרח המדינה - ולכן גם צבא אוקראינה לא הגיב בעוצמה לאש הבדלנים.
ייתכן שזה לא סוף פסוק, וייתכן שלפוטין יש תוכנית להעלות את הווליום של הפרובוקציות במזרח אוקראינה כדי שצבאו, וחייליו עם תגי זיהוי של צבא רוסיה או בלי, יצטרפו לבדלנים וייכנסו לשטח אוקראינה.
4 צפייה בגלריה
אנשים שפונו מ אזורים בשליטת הבדלנים ב מזרח אוקראינה ממלאים ומגישים מסמכים ב מרכז אירוח זמני ב רוסטוב רוסיה
אנשים שפונו מ אזורים בשליטת הבדלנים ב מזרח אוקראינה ממלאים ומגישים מסמכים ב מרכז אירוח זמני ב רוסטוב רוסיה
הפרובוקציות של פוטין לא מרשימות אף אחד. "פליטים" שפונו ממזרח אוקראינה לרוסיה בתור לקבלת מסמכים
(צילום: רויטרס)
לסוג המלחמה הזה, שמעורבים בו מתקפות סייבר, לוחמה פסיכולוגית ולוחמת תודעה, קוראים "מלחמה היברידית". בסופו של דבר גם הטנקים עשויים לשעוט פנימה לתוך אוקראינה. רשתות הטלוויזיה בארה"ב דיווחו מפי גורמים רשמיים בוושינגטון כי מפקדים בדרגי השטח בצבא רוסיה כבר קיבלו פקודות שתואמות לתוכניות הנוגעות לפלישה לאוקראינה.
נראה שכרגע פוטין, כנראה בגלל שתוכנית הדגל הכוזב במזרח אוקראינה לא מתרוממת, פונה צפונה, לזירת פלישה אחרת בעלת משמעות הרבה יותר חמורה מבחינה אסטרטגית: בלארוס. רוסיה הכריזה, בתיאום עם מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, שהכוחות הרוסיים שבאו למדינה לערוך תרגיל משותף עם צבא בלארוס לא יעזבו לעת עתה. המשמעות: כ-30 אלף החיילים ומאות מטוסים וטנקים רוסיים שנמצאים כרגע סמוך לגבול בלארוס-אוקראינה, יישארו שם. מהגבול הבלארוסי נמתחים כמה צירי תנועה טובים לכיוון קייב - 250 ק"מ של אוטוסטרדה המאפשרת לטנקים הרוסים, אם פוטין יחליט, להגיע לקייב, לכתר אותה ולנסות לאלץ את המערב ואת האוקראינים להציע לו פשרה שמקובלת עליו.
דרך פעולה שלישית שפתוחה בפני פוטין היא להשאיר את המצב הקיים כפי שהוא. המצב הזה הורס את הכלכלה האוקראינית ומורט את עצבי התושבים כאן. אם זה יימשך לתקופה ארוכה, הכלכלה האוקראינית תתקשה להתאושש, וזה כרגע מפחיד מאוד את השלטון בקייב.
4 צפייה בגלריה
לוחם ב כוחות ה בדלנים ב דונייצק מזרח אוקראינה
לוחם ב כוחות ה בדלנים ב דונייצק מזרח אוקראינה
המצב הנוכחי הורס את כלכלת אוקראינה. לוחם מכוחות הבדלנים בדונייצק במזרח המדינה
(צילום: רויטרס)
בזירה הדיפלומטית מתנהלים מגעים, כולל שיחת ועידה בין נשיא צרפת מקרון לבין פוטין. לשיחה הזאת כנראה לא היו תוצאות, אבל נשיא אוקראינה טוען שהחיזור אחרי פוטין הוא ניסיון לרצות ולפייס אותו, מה שמגביר לדעת נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי את תיאבונו של פוטין להמשיך בלחץ על המערב. זלנסקי רוצה שהמערב יחיל את הסנקציות שהוא מכין על פוטין כבר עכשיו. אפשר להבין אותו, הוא רוצה שהסנקציות המערביות הכואבות יכריחו את פוטין להסיג את חייליו מהגבול ובכך יצילו את כלכלת אוקראינה. אבל במערב, כולל ארה"ב, לא מתכוננים להיענות לבקשתו.
בוושינגטון ובבריסל מעריכים שאם יטילו עיצומים על רוסיה לפני שהצבא הרוסי יפלוש, זה יביא את פוטין להלך מחשבה שאומר - "אין לי מה להפסיד" - ואז הוא יפלוש לאוקראינה גם אם לא החליט על כך עדיין. במערב מנסים לנחש מה עובר על פוטין, והמודיעין האמריקני מוכיח את עצמו הפעם כאמין ביותר: רואים מאז יום חמישי כיצד התרחיש שהציג הנשיא ביידן החל להתממש, וממשיך עד עכשיו. כרגע האמריקנים אומרים שהיעד העיקרי של פוטין היא קייב, וכי באמצעות כיתור הבירה האוקראינית הוא מתכוון להשיג שתי מטרות - להחליף את השלטון באוקראינה בתומכי רוסיה שנמצאים בקייב, ולגרום לנאט"ו לעשות ויתורים נוספים.
חוסר הוודאות אמנם נמשך, אבל עד כמה שיכולתי לשפוט, החיים בקייב וברחבי אוקראינה נמשכים כרגיל, ורבים עדיין מאמינים שלא יקרה כלום. למרבה הצער, בין אלו שחושבים שלא יקרה כלום יש יותר מ-6,000 ישראלים ששוהים דרך קבע במדינה ולא מנצלים את ההזדמנות לעזוב, כל עוד התעופה האזרחית עדיין פועלת.
4 צפייה בגלריה
חיילים בצבא אוקראינה
חיילים בצבא אוקראינה
חיילים בצבא אוקראינה
(צילום: AFP / Ukrainian Armed Forces)
הדיפלומטים בשגרירות ישראל בקייב קיבלו הנחיה מהשגריר מיכאל ברודסקי להישאר ולעזור ככל האפשר לישראלים שרוצים לעזוב, זאת למרות ששגרירויות ארה"ב, בריטניה וקנדה כבר עזבו את קייב ועברו לעיר לבוב, בקרבת הגבול עם פולין. בנוסף, שגרירות ארה"ב במוסקבה קראה לאזרחים האמריקנים השוהים ברוסיה לגבש תוכנית פינוי והבהירה כי אינם יכולים להסתמך על סיוע ממשלתי בעניין.
האפשרות להעביר את פעילות השגרירות ללבוב עלתה בדיון הערכת המצב היומי שערך שר החוץ יאיר לפיד. בדיון עלה כי עד כה יצאו מאוקראינה 3,800 ישראלים. השגרירות בקייב נפתחה באופן חריג כדי לטפל בענייני דרכונים ואשרות. מספר הפונים היה נמוך - מה שיכול להעיד כי מי שרצה לצאת מהמדינה כבר עשה זאת. בכל מקרה, נציגים דיפלומטים ישראלים במדינות הסמוכות - הונגריה, פולין, סלובקיה, רומניה ומולדובה - ביקרו במעברי הגבול היבשתיים עם אוקראינה ונפגשו עם האחראים על המעברים.
השתתף בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר