ראשי רשויות בצפון התכנסו היום (חמישי) בקריית שמונה בעקבות הדיווחים על הפסקת אש אפשרית עם חיזבאללה, כדי "להעביר מסר חד וברור לממשלת ישראל: לא להפסקת אש, כן להמשך האש עד לניצחון המוחלט שיחזיר את תושבינו הביתה בבטחה". לפגישה הגיעו בין היתר ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון בני בן מובחר וראש העיר צפת יוסי קקון. בזמן שהתנהלה הישיבה הופעלו אזעקות בעיר, ותועדו נפילות. לפני הפגישה, ועל רקע הדיווחים, נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "הדיווח על הפסקת אש אינו נכון", ושר החוץ ישראל כ"ץ אמר: "לא תהיה הפסקת אש".
נפילות ליד קריית שמונה, בזמן הכינוס של ראשי הרשויות

הישיבה בקריית שמונה: "הפסקת אש משדרת נאיביות"
(צילום: אביהו שפירא )

בפתח הפגישה אמר ראש המועצה האזורית מבואות החרמון כי "המחויבות שלנו היא לתושבים שלנו, ששנה אינם בבתיהם. אנחנו רוצים את הביטחון כרגע כאן, וההסכם - כמובן שיתקדם לא על חשבון מה שקורה כאן. גם בשעות האחרונות, כשמדברים על הסכם כזה או אחר, אנחנו רואים את הטילים. אנחנו עכשיו עם הצבא שנותן מהלומה שמעודדת את חזרתם של תושבי הצפון הביתה. אם נעצור זה יקרה בעוד עשור, אנחנו רוצים להרחיק את האיום הזה מאיתנו כשאנחנו כבר משלמים מחיר".
בהמשך פנה בן מובחר לראש הממשלה בנימין נתניהו, והקריא הודעה משותפת שניסחו המשתתפים: "אנו, ראשי הרשויות באשכול הגלילי המזרחי, מביעים התנגדות נחרצת לכל הסכם הפסקת אש עם ארגון הטרור", אמר. "במשך קרוב לשנה שלמה חיזבאללה מבצע ירי לעבר מדינת ישראל, ירי שזורע חורבן ושגרם לעשרות הרוגים ומאות פצועים ועשרות אלפי עקורים שחייהם אינם חיים.
שטרן על הנפילה בעירו: "לא נחזור לפה לפני שהמצב ישתנה"
(צילום: אביהו שפירא)

2 צפייה בגלריה
נפילה בקריית שמונה
נפילה בקריית שמונה
הנפילה בעיר
(צילום: אביהו שפירא)
"הפסקת אש עם ארגון טרור מתועב משדרת חולשה ונאיביות, אך חמור מכך - מסכנת את עתיד המדינה, הצפון והביטחון הלאומי. לאורך שנה שלמה אנו, ראשי הרשויות, יחד עם האזרחים האמיצים, העמדנו עצמנו לרשות מדינת ישראל. הענקנו אמון מוחלט ושמרנו על העורף החזק והמוכן. לאור זאת, כל ניסיון לחתום על הסכם שיוביל להפסקת אש זמנית או בכלל הוא בגדר קביעת גזר דין מוות לעתיד הצפון ותושביו. אנו דורשים באופן חד-משמעי מממשלת ישראל הכרעה, ניצחון והחזרת הביטחון באופן מוחלט לתושבי הצפון.
"כולנו רואים שאנו ניצבים בפני מציאות אחרת. הטרור לא ינצח, כולנו מאוחדים. כל הסכם שחותם על הפסקת אש הוא בגדר כניעה פסולה ומסוכנת שמסמלת אובדן ריבונות".
לאחר מכן התייחס שטרן למטח ששוגר לעבר העיר במהלך הישיבה: "בעודנו כאן אנחנו רואים שהאזור עודנו מופגז, אז זו התשובה", הסביר. "יש הבדל בין הסכם שאתה חותם מראש להסכם אחרי שהצד השני מוריד את הראש ומתחנן על ארבע".
2 צפייה בגלריה
ישיבת חירום של ראשי רשויות הצפון בקריאה לא להסכים להפסקת אש עם חיזבאללה
ישיבת חירום של ראשי רשויות הצפון בקריאה לא להסכים להפסקת אש עם חיזבאללה
כינוס ראשי הרשויות בקריית שמונה
(צילום: אביהו שפירא)
מפקד פיקוד העורף בפגישה עם ראשי רשויות בצפון
(צילום: דובר צה"ל)

קקון הוסיף בהמשך כי "אנחנו בצפת ב-48 השעות האחרונות חטפנו 200 טילים. כנראה שיהיה שוב מטח כבד לעיר, אנחנו מתמודדים במצב לא פשוט. אתמול הגיע אלינו שר השיכון. התושבים לא היו מוכנים להתפנות. אנחנו נספוג את זה, אנחנו יכולים לחכות. אנחנו רוצים להיות בעיר שלנו, ולכן אני מצטרף לקריאה. המצב שהיה פה בשנה שלמה הוא בלתי נסבל. המצב כעת הוא קשה, אבל אנחנו יודעים שהוא יביא לסיום כלשהו. לא יהיה שום דבר מלבד הכרעה והרחקה של חיזבאללה מעבר לקו הליטני".
בימים האחרונים נפגש מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא עם ראשי רשויות בצפון. כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי אלוף מילוא נפגש בין היתר עם ראשי הרשויות בחיפה, טירת כרמל, המועצה האזורית עמק יזרעאל ודליית אל-כרמל. במהלך המפגשים הם דנו בתמונת המצב העדכנית ובהיערכות להמשך, תוך מתן דגש על חשיבות השיח הרציף עם המרחב האזרחי לקידום מוכנות הרשויות לחירום.
מילוא ביקר בנוסף במרכז התת-קרקעי במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, במטרה לחזק את ההיערכות הרפואית והמבצעית לתרחישי חירום שונים. "שמנו מטרה מאוד-מאוד ברורה. אנחנו רוצים לשנות את המציאות הביטחונית בצפון מהיסוד, כדי שנוכל להחזיר את התושבים חזרה הביתה ממקום של ביטחון וממקום של תחושת ביטחון, ובאמת שהמצב הביטחוני ישתנה", אמר.
לדבריו, "בשבוע הזה אנחנו במאמץ התקפי מאוד משמעותי, עם תקיפות שלוקחות הרבה מאוד מהיכולות ומהאמצעים שלו. השיתוף הפעולה הזה הוא גם עם העירייה, אבל גם עם ארגוני החירום, משטרת ישראל, כבאות והצלה ומד"א. הוא מכפיל כוח, והוא באמת מאפשר לתת מענה לכל אירוע בצורה מאוד-מאוד מהירה. אני חושב שהדבר הנוסף שאני אגיד הוא המרכיב שמשלים את כל ההיערכות הזאת - זה האזרחים עצמם. בסוף אלה המשמעת של האזרחים וההקפדה של האזרחים על ההנחיות, וזה שהם באמת מתנהגים מתחילת המלחמה, ואנחנו רואים את זה עכשיו באירועים האחרונים, בצורה מופתית".