מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, יישר קו עם ישראל במסיבת עיתונאים בקטאר, ואמר כי חמאס הכניס שינויים לעסקה שעל הפרק: "ישראל הסכימה להצעה, חמאס לא. אם חמאס ימשיך לומר לא, זה יהיה ברור לעולם שהם החליטו להמשיך במלחמה שבה הם החלו".
בלינקן: ישראל הסכימה לעסקה, חמאס לא
(צילום: רויטרס )

"עם חלק מהשינויים ניתן לעבוד, עם אחרים לא", הרחיב בלינקן בדבריו בדוחא על תשובת חמאס, שבישראל אמרו אתמול כי הייתה שלילית, ושלמעשה לפי גורם מדיני "הוא דחה את מתווה ביידן, וכל ההצעה שונתה".
בלינקן אמר כי "חלק מהשינויים שחמאס הציע הם מעבר למה שבעבר הוא הסכים להם". לדבריו, ההצעה שהועלתה הייתה למעשה זהה לזו שחמאס הסכים לה בעבר: "הוא היה יכול לענות במילה אחת - כן. במקום זאת, חמאס חיכה שבועיים ואז הציע עוד שינויים. חמאס לא יכול ולא יתאפשר לו להחליט על עתיד האזור".
2 צפייה בגלריה
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
בלינקן במסיבת העיתונאים: "חמאס היה יכול לומר מילה אחת - כן"
(צילום: רויטרס )
לדבריו, "בנקודה מסוימת במשא ומתן מגיעים לנקודה שבה - אם צד אחד ממשיך לשנות את הדרישות שלו ולהעלות דרישות על מה שכבר הסכים - אתה צריך לתהות אם הוא מגיע עם כוונות טובות או לא".
עם זאת, בלינקן לא איבד תקווה: "נמשיך לדחוף כדי לסגור עסקה. אנחנו נחושים לנסות לגשר על הפערים עם חמאס, ואני מאמין שאפשר לגשר על הפערים האלה". לדבריו, בשבועות הקרובים ארצות הברית תעלה הצעות ל"יום שאחרי".
במסיבת העיתונאים עם בלינקן אמר ראש הממשלה הקטארי, מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-ת'אני, כי "ההצעה בנוגע לעזה היא הדרך הטובה ביותר לגשר על הפער בין הצדדים. הגעה להסכם תציל את האזור מפיצוץ, ויש להפעיל לחץ על חמאס וישראל. אנחנו מכבדים את תפקידנו כמתווכים".
2 צפייה בגלריה
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
המזכיר בלינקן במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קטאר
מסיבת העיתונאים בקטאר
(צילום: רויטרס )
במקביל, אמרו שני גורמי ביטחון מצריים לסוכנות הידיעות רויטרס כי חמאס דורש ערבויות כתובות מארצות הברית להפסקת אש קבועה ולנסיגת כוחות צה"ל מעזה.
הגורמים המצריים וגורם שלישי המעורה בשיחות אמרו כי חמאס מודאג שההצעה הנוכחית לא מספקת ערבויות מפורשות למעבר מהשלב הראשון בעסקה, שכולל הפסקת אש במשך 6 שבועות ושחרור חטופים, לשלב השני - הכולל הפסקת אש קבועה ונסיגת כוחות צה"ל.
לדברי אותם גורמים מצריים, חמאס יסכים לקבל את ההצעה רק אם יקבל את הערבויות, ומצרים נמצאת בקשר עם ארצות הברית בנוגע לדרישה זו. "חמאס רוצה בטוחות לגבי מעבר אוטומטי משלב אחד לאחר", אמר הגורם השלישי.
בכיר חמאס אוסאמה חמדאן הגיב לדברי בלינקן בריאיון לערוץ הקטארי "אל-ערבי", ואמר כי "בלינקן אישר שהוא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. אמרנו למתווכים שמי שדוחה את ההצעות הוא הצד הישראלי. הממשל האמריקני מתחמק מכל התחייבות להצעה להפסקת אש קבועה".
הוא אישר למעשה את אותו דיווח לפי חמאס דורש ערבויות: "היום שאחרי המלחמה יהיה יום פלסטיני שבו נחליט על המציאות שלנו ועל עתידנו. אנו דורשים מהמתווכות לתת ערבויות המונעות מהכיבוש להתחמק מאחריותו. הכיבוש הישראלי הוא זה שמפריע להפסקת האש בעזה".