4 צפייה בגלריה
לבנוניים הציתו מטע קיווי בקיבות מלכיה
לבנוניים הציתו מטע קיווי בקיבות מלכיה
נזקי השריפה
חקלאי קיבוץ מלכיה אמדו אתמול (יום ראשון) את הנזקים הכבדים שנגרמו למטע עצי הקיווי שלהם בעקבות שריפה שהוצתה בסוף השבוע בלבנון הסמוכה - ודילגה תוך זמן קצר לשטח ישראל. בקיבוץ הוותיק שבמרומי הגליל העליון חושדים כי מדובר בהצתה מכוונת של פעילי חיזבאללה, המובילים באחרונה שורת פרובוקציות לאורך הגבול. "כ-30 דונם של עצים עמוסי פרי לקראת קטיף נשרפו", תיאר מנהל המטע עמית כהן את הפגיעה המוערכת במאות אלפי שקלים.
לדבריו, "אנחנו עוד לא יודעים אם נצטרך לעקור את המטע כולו, וממתינים לראות כיצד יגיבו העצים לפגיעה הקשה. תשתיות ההשקיה במטע יקרות מאוד, והן נשרפו לגמרי. החלפנו אותן בסוף השבוע כדי שנוכל לאושש את העצים ולהשקות אותם".
4 צפייה בגלריה
לבנוניים הציתו מטע קיווי בקיבות מלכיה
לבנוניים הציתו מטע קיווי בקיבות מלכיה
נזקי השריפה במטע
ביום שישי, סמוך לשעה 14:30, הוקפץ כהן בעקבות דיווחים בקיבוץ על עשן סמיך המגיע מצידו המערבי, ליד גבול לבנון. במשך שעות נלחמו צוותי הכיבוי והחקלאים בניסיון למנוע את התפשטות האש, והצליחו לצמצם את היקף הנזקים. "רק הבוקר נכנסנו עם אנשי הביטוח ואגרונומים לשטח כדי לבחון את הנזק ולהבין כיצד נתמודד מולו", סיפר כהן.
הוא ציין כי אינו יודע מהו גורם הדליקה, אך תושבים בקיבוץ שעימם שוחחנו סיפרו כי זו אינה הפעם הראשונה בשנים האחרונות שהם מתמודדים עם שריפות שהלבנונים מציתים סמוך לגבול. "ראינו איך הכבאים מלבנון היו בשטח, בצד השני של הגבול, ולא עשו דבר כדי למנוע מהאש להתפשט לשטחנו - אלא רק דאגו שהיא לא תעמיק לצד שלהם", אמר אחד התושבים, "זה אירוע טרור לכל דבר".
הוא הסביר כי בגלל תנאי התברואה וההיגיינה הירודים בלבנון, על רקע מצבה הכלכלי, תושבי דרום המדינה שורפים את האשפה שלהם במקום לפנות אותה לאזורים מוסדרים או למחזור. "הם שורפים את הזבל צמוד לגבול, כמה שיותר רחוק מהיישובים שלהם וכמה שיותר קרוב לגדר. וכמעט תמיד יעשו זאת כשיש רוחות מערביות כדי שאנחנו ניפגע מכך", ציין. "הם עושים זאת לא רק כדי שהאש תעבור ותתפשט לצד הישראלי, אלא גם כדי לפוצץ את המוקשים שסמוכים לגדר. ואכן, בזמן שאנשי מלכיה וצוותי הכיבוי פעלו לכיבוי האש במטע וליד הגדר, נראו מוקשים שנדלקו והתפוצצו".
4 צפייה בגלריה
לבנוניים הציתו מטע קיווי בקיבות מלכיה
לבנוניים הציתו מטע קיווי בקיבות מלכיה
"זה אזור שלא מטופל מספיק כדי למנוע פגיעה בו". ההרס במטע
בתחילת החודש ניסו פעילי חיזבאללה להצית אש בכמה מוקדים סמוך למטולה, מתוך תקווה כי האש תזיק לגדר ולאמצעי הביטחון המיוחדים המותקנים עליה, ותזלוג גם למטעי החקלאים. חלק מהשריפות המתרחשות באזור הן לא אחת כתוצאה מפעילות צה"ל, כמו ירי פגזי עשן להרחקת מפגינים מעבר לגבול.
חקלאי מלכיה מצפים כי בצה"ל יסייעו בהגנה על המטעים והגידולים הסמוכים לגדר. "אין לנו גישה לקו הגבול לעיתים רבות, ומישהו צריך לטפל ולרסס צמחייה וקוצים כדי למנוע זליגת שריפות מלבנון לשטחינו", אמר כהן. לדבריו, "במקרים רבים אם נדלקת שריפה בלבנון אתה רק צריך להתפלל שתגיע בזמן לטפל בזה ולכבות אותה לפני שתתפשט משמעותית, זה אזור שלא מטופל מספיק כדי למנוע פגיעה בו".
מנגד, בצה"ל אמרו כי רק לפני כחודש ביצעו לוחמי אוגדה 91 עבודות חישוף צמחיה במרחב הגדר. "עבודות אלה משפרות את יכולת ההגנה במרחב הגבול ומצמצמות בצורה משמעותית את התפשטות השריפות משטח לבנון לשטח ישראל בחודשי הקיץ החמים", הסבירו. לפי צה"ל, הדליקה בסוף השבוע אירעה בשל החום הכבד, מאחר ש"התצפיות לא זיהו חשודים בשטח לבנון בעת שבה פרצה השריפה". עם זאת, בשירותי כבאות גליל-גולן ציינו כי לא ייתכן תרחיש שבו שריפה נדלקת מחום, ללא גפרור או גורם בעירה מעשה ידי אדם.
חגי קרבל, רכז הביטחון של הקיבוץ, ציין כי בשל הקרבה בין מטעי היישוב לגבול לבנון, קשה למנוע מגיצים לעבור משטח לבנון. "המטעים שלנו הם פחות מעשרה מטר מהגדר, ממש צמודים לגבול, וכמובן שכשיש שריפות בצד השני הן קופצות אלינו", הסביר.