בית משפט בסקוטלנד גזר היום (ג') שמונה שנות מאסר על איילה ברייסון, אישה טרנסג'נדרית שהורשעה באונס שתי נשים כשעוד חייתה כגבר. הפרשה עוררה סערה גדולה בסקוטלנד משום שבתחילה נכלאה ברייסון בכלא נשים, ובעקבות הטענה כי נשקפת ממנה סכנה לאסירות האחרות הועברה לאחרונה לכלא המיועד לגברים.
מעשי האונס שבהם הורשעה ברייסון בת ה-31 בוצעו בשנים 2016 ו-2019, כשהיא עוד הזדהתה כגבר בשם אדם גרהאם. גרהאם ארב אז לנשים פגיעות ברשת, שכנע שתיים מהן להיפגש, ואנס אותן בבתיהן. בשנת 2020, כשנה אחרי תחילת משפטו, הופיע לפתע בבית המשפט כאישה והודיע כי שמו החדש הוא איילה ברייסון וכי החל תהליך להתאמה מגדרית.
2 צפייה בגלריה
איילה ברייסון טרנסג'נדרית הורשעה ב אונס ב סקוטלנד
איילה ברייסון טרנסג'נדרית הורשעה ב אונס ב סקוטלנד
איילה ברייסון. "הרגשתי כבר בגיל 4"
בעקבות תהליך ההתאמה הוכנסה ברייסון לכלא הנשים קורנטון וייל שבמרכז סקוטלנד, אבל אחרי שפעילים, פוליטיקאים ומומחה לזכויות אדם מטעם האו"ם הביעו דאגה לשלום האסירות האחרות שם החליטה ממשלת סקוטלנד להעבירה לכלא גברים.
הוויכוח על המתקן שבו תיכלא ברייסון התעורר שבועות אחדים אחרי שהפרלמנט הסקוטי אישר הצעת חוק הקובעת כי אנשים בסקוטלנד יוכלו לקבל הכרה משפטית בשינוי המגדרי שלהם על בסיס הגדרה עצמית בלבד, ללא צורך בדיאגנוזה רפואית לדיספוריה מגדרית (הפער בין הזהות המגדרית למין הביולוגי).
החוק גרר ביקורת חריפה, ופעילות למען זכויות נשים הזהירו כבר אז כי גברים אלימים עלולים לנצל אותו, למשל כדי להצהיר שהם נשים וכך להיכנס לאזורים המיועדים לנשים בלבד, לדוגמה שירותי נשים. בזמן שעבר מאז הודיעה ממשלת בריטניה – שלה כפוף הפרלמנט הסקוטי – כי תחסום את החוק הזה, משום שתהיה לו השפעה על עניינים הנוגעים לשוויון גם באזורים אחרים של הממלכה.

"את רואה את עצמך כקורבן, אבל את לא"

בבית המשפט טען עורך דינה של ברייסון כי בניגוד לטענות הנשמעות נגדה, החלטתה לעבור שינוי מגדרי לאחר שני מעשי האונס איננה מעשה ציני שנועד להביא להפחתת עונשה. ברייסון עצמה טענה כי הרגישה שהיא אישה כבר בגיל ארבע, אך נמנעה מההחלטה לעבור התאמה מגדרית מלאה עד גיל 29. כעת היא נוטלת הורמונים, ומתכוונת לעבור ניתוח להשלמת תהליך ההתאמה.
במעמד ההכרזה על עונשה של ברייסון היום באדינברו אמר לה השופט לורד סקוט, בהתייחס לחיים הלא פשוטים שעברה לפני מעשי האונס: "את רואה עצמך כקורבן בפרשה הזו, אבל את לא. ברור לחלוטין שנשקף ממך איום מיוחד לכל אישה שאיתה את יוצרת מערכת יחסים". הוא הדגיש את העובדה שברייסון מוסיפה להכחיש בתוקף שביצעה את העבירות, ובמקום זאת טוענת כי הקורבנות קשרו קשר נגדה כדי להביא להרשעתה.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת סקוטלנד ניקולה סטרג'ן משאל עם עצמאות
ראש ממשלת סקוטלנד ניקולה סטרג'ן משאל עם עצמאות
ר"מ סקוטלנד הפורשת סטרג'ן. "הממשלה שלה ממשיכה לנסות להטעות את הציבור"
(צילום: רויטרס)
השר לביטחון הציבור בממשלת הצללים של המפלגה השמרנית הסקוטית, ראסל פינדליי, מתח ביקורת על קולת העונש, כפי שהוא תופס אותה, ועל עצם ההתייחסות לברייסון כאל אישה: "בפועל, עונש של שמונה שנות מאסר פירושו שהאנס הכפול הזה יוכל לשוב לרחובות בתוך ארבע שנים, דבר שלא ייתן רבה נחמה לקורבנות. הן כבר סבלו מההחלטה הסוטה להתייחס אל האנס הזה כאל 'היא', ומהסירוב של ניקולה סטרג'ן (ר"מ סקוטלנד עד לפני שבועיים) ושר המשפטים שלה לומר את מה שכל סקוטלנד יכולה לראות בעיניה – שברייסון הוא גבר.
"למרות התפטרותה הפתאומית של סטרג'ן, הממשלה בהובלת מפלגתה ממשיכה לנסות להטעות את הציבור באמצעות האמירה שלתיק הזה אין קשר לחוק הזהות המגדרית שלה. אם החוק הזה ייכנס לתוקף, הוא יהיה פתוח לניצול על-ידי מתן זכות משפטית לעברייני מין להכריז על עצמם כנשים, תוך התעלמות מהסכנה לנשים ולילדות".