המאמצים לגייס 90 חברי כנסת שיצביעו בעד הדחת ח"כ עופר כסיף נמשכים: היום (שני) תתקיים הצבעה במליאת הכנסת על ההצעה להדיח את חבר הכנסת מחד"ש, שחתם על עצומה נגד ישראל - התומכת בתביעה שהגישה דרום אפריקה להאג בגין רצח עם בעזה. מימוש ההדחה בהצבעה דורש תמיכה של 90 חברי כנסת לפחות.
5 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ח"כ עופר כסיף
(צילום: עמית שאבי)
נכון לרגע זה גייס יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ עודד פורר שמוביל את ההצבעה, כ-78 חברי כנסת שיתמכו במהלך. 19 ח"כים לא השיבו כיצד הם מתכוונים להצביע, ו- 23 הודיעו שהם מתנגדים ליוזמה. גורמים פוליטיים אומרים כי נכון לרגע זה יש קשיים לגייס את הרוב הנדרש - 90 ח״כים כאמור - שיתמוך במהלך.
לקראת ההצבעה, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי ״אין מקום לספקות, עופר כסיף תומך טרור וחייבים להעיף אותו מכנסת ישראל". לדבריו, "הדחת עופר כסיף היא לא פגיעה בחופש הביטוי - היא הגנה מתבקשת מפני חופש השיסוי. נכון לרגע זה הודיעו שיתמכו רק 76 חברי כנסת בהליך ההדחה ,כשהרוב הדרוש הוא 90. אני קורא לכל חברי הכנסת מהמפלגות הציוניות לעשות את הדבר הנכון ולהצביע מחר בעד הדחתו הסופית מכנסת ישראל".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו
"זו לא פגיעה בחופש הביטוי -אלא הגנה מתבקשת מפני חופש השיסוי". ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ח"כ פורר פנה אתמול במכתב לחברי הכנסת, וקרא להם לתמוך במהלך. "זה לא יום שמח לכנסת", הוא כתב. "זה יום קשה, שהכנסת נדרשת להדיח אחד מחבריה. אבל אין לנו ברירה. כסיף חצה את כל הקווים ושיתף פעולה עם מזימות של הגרועים שבאויבינו. הוא מסכן את יכולתה של ישראל להגן על עצמה ומסכן את חיילי צה"ל. לכן אין לנו ברירה - חייבים לשרטט את הקו האדום ולהדיח את כסיף מהכנסת".
פורר הוסיף: "למרות הזדמנויות רבות שהיו לו הוא סירב לחזור בו מהתמיכה בתביעה, כפי שהוא לא חזר בו מהאמירה שפגיעה בחיילי צה״ל ובמתיישבים ביהודה ושומרון היא לא טרור. אני מצפה מכל חברי הכנסת במפלגות הציוניות, ללא יוצא מן הכלל, לתמוך בהליך ההדחה".
אולם בכנסת לא כולם תמימי דעים לגבי המהלך. חלק מחברי הכנסת של יש עתיד מערימים קשיים ומסרבים לתמוך משום שהמהלך לדבריהם אינו דמוקרטי. לטענתם, לכסיף עומד חופש הביטוי, ערך מקודש בדמוקרטיה, ודבריו לא חרגו מגבולות השיח הסביר. בישראל ביתנו חוששים ממצב שרבים ביש עתיד, גם כאלה שהתחייבו לתמוך במהלך, לא יגיעו בזמן אמת להצביע - ולא ברור גם כיצד חברי הכנסת מהמחנה הממלכתי יפעלו.
5 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
״חייבים לשרטט את הקו האדום ולהדיח את כסיף מהכנסת". ח"כ פורר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
חלק מחברי הכנסת סבורים שהמהלך מיותר משום שממילא כסיף יעתור לבג״ץ אם יודח, ושם סיכוי גבוה שהשופטים יהפכו את ההחלטה. נכון לרגע זה, גורמים פוליטיים מעריכים כאמור שהמשימה להשיג 90 ח״כים שתומכים בהדחתו היא לא קלה.
במסגרת הניסיון להשיג את מספר התומכים הדרוש, הקימה ישראל ביתנו אתר ייעודי שבו מתעדכנים בזמן אמת הנתונים על אודות כוונות ההצבעה של כל חברי הכנסת. נכון לרגע זה, מלבד חברי ישראל ביתנו הביעו תמיכה בהדחה מפלגות הליכוד, ש"ס, עוצמה יהודית והציונות הדתית.
ביש עתיד הסיפור יותר מורכב. בישראל ביתנו סבורים כי יו"ר המפלגה וראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד מנסה להכשיל את המהלך. 10 חברי כנסת של יש עתיד הודיעו שיצביעו נגד, בהם לפיד. מנגד, שמונה חברי כנסת של המפלגה הודיעו שיתמכו במהלך: עידן רול, מירב בן ארי, רון כץ, מיקי לוי, סימון דוידסון, דבי ביטון, טטיאנה מזרסקי וירון לוי.
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
יאיר לפיד פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
לפיד. הודיע כי יתנגד להדחתו של כסיף
(צילום: Mark Schiefelbein / POOL / AFP)
שישה חברי כנסת מיש עתיד עדיין לא הודיעו כיצד יצביעו, ובשלב הזה לא ברור גם כמה מחברי הסיעה יחליטו בסופו של דבר להיעדר מההצבעה במליאה. בישראל ביתנו מתרשמים שהקושי לגייס תמיכה ברורה במהלך על-ידי יש עתיד הוא לא מקרי.
גם במחנה הממלכתי נשמעים קולות הפוכים. אלון שוסטר הודיע כי יתנגד להצעה, בעוד חילי טרופר ופנינה תמנו שטה יתמכו בה. חמשת חברי הכנסת הנוספים ממפלגת המקור כחול לבן, כולל היו"ר בני גנץ, טרם השיבו כיצד יצביעו. אנשי תקווה חדשה במחנה הממלכתי - גדעון סער, זאב אלקין, שרן השכל ויפעת שאשא ביטון - יתמכו בהדחת כסיף.
5 צפייה בגלריה
בני גנץ בכינוס השנתי של וועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה
בני גנץ בכינוס השנתי של וועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה
טרם החליט כיצד יצביע. גנץ
(צילום: שלו שלום)
מבין חברי הכנסת של הקואליציה, ארבעה אנשי יהדות התורה טרם הודיעו כיצד יצביעו: משה גפני, ישראל אייכלר, יעקב אשר ויעקב טסלר. שלושה חברי כנסת של המפלגה הודיעו על תמיכה בהדחה: יצחק פינדרוס, אליהו ברוכי ומשה רוט. יו"ר מפלגת נעם אבי מעוז הודיע כי יצביע בעד ההדחה.
במפלגת העבודה הודיעו מרב מיכאלי, נעמה לזימי וגלעד קריב שיתנגדו להצעה. במפלגות הערביות חד"ש-תע"ל ורע"מ מתנגדים באופן גורף להצעת ההדחה. נכון לעכשיו תומכים בהדחה 78 חברי כנסת, 23 מתנגדים ו-19 טרם השיבו. אם הכנסת תחליט להדיח את ח"כ כסיף, הוא יוכל כאמור לערער לבית המשפט העליון.
פורסם לראשונה: 22:05, 18.02.24