שלטון הטליבאן באפגניסטן הורה למגישות הטלוויזיה לכסות את הפנים בזמן השידור. ההנחיה הועברה לערוצי הטלוויזיה ימים ספורים אחרי שהטליבאן הורה לנשים ברחבי המדינה לכסות את פניהן כשהן יוצאות מהבית, וקבע שמותר להן לחשוף בציבור רק את עיניהן.
5 צפייה בגלריה
מגישת חדשות ב אפגניסטן מכסה את הפנים בגלל הוראת ה טליבאן
מגישת חדשות ב אפגניסטן מכסה את הפנים בגלל הוראת ה טליבאן
מגישת הטלוויזיה יאלדה עלי בפנים מכוסות
(מתוך טוויטר)
דובר משרד המוסר והצניעות של הטליבאן, "המשרד לקידום מידות טובות ומניעת הפקרות", אמר לרויטרס שמדובר ב"עצה" ולא בהנחיה - אך במקביל הוסיף שהמועד האחרון שבו יופיעו מגישות טלוויזיה בפנים גלויות יהיה מחרתיים, 21 במאי. הדובר טען שהצעד יתקבל בברכה באפגניסטן.
"אתמול נפגשנו עם גורמים בתחום התקשורת, והם קיבלו את העצה שלנו בשמחה רבה", טען הדובר. הוא הוסיף שהמגישות האפגניות יכולות לכסות עם פניהן עם המסכות שמוכרות מתקופת הקורונה.
5 צפייה בגלריה
אפגניסטן טליבאן בורקה צ'דרי צ'דארי
אפגניסטן טליבאן בורקה צ'דרי צ'דארי
נשים אפגניות מכוסות בצ'דרי - הבורקה הכחולה המסורתית
(צילום: shutterstock)
לפי AP, בהודעה דורש המשרד הממשלתי מערוצי הטלוויזיה לאכוף את ההנחיה. חלק מהערוצים כבר החלו לעשות זאת. מנחות טלוויזיה פרסמו ברשתות החברתיות תמונות שלהן באולפן, כשהן עוטות מסכות. יאלדה עלי, מגישה בכירה בערוץ TOLO, פרסמה סרטון שבו היא עוטה מסכה על פניה, וצירפה את הכיתוב: "אישה נמחקת, בהוראת המשרד להפצת מידות טובות ולמניעת הפקרות".
רוב הנשים האפגניות עוטות כיסוי ראש מסיבות דתיות, אבל באזורים העירוניים כמו הבירה קאבול רבות מהן אינן מכסות את פניהן, ומסתפקות בכיסוי השיער.
בתקופת שלטונו הראשונה של הטליבאן, מ-1996 עד 2001, הוא דרש מהנשים ללבוש את הצ'דרי - בורקה כחולה שמכסה את גוף האישה מכף רגל ועד ראש. כשעלה הקיץ לשלטון הוא התחייב לכבד את זכויות הנשים והצהיר שהן "ישמחו" לחיות תחת חוקי השריעה. החלטותיו האחרונות מראות שהארגון האיסלאמיסטי לא שינה את דרכו, וממשיך בדיכוי הנשים.
5 צפייה בגלריה
אפגניסטן טליבאן בורקה צ'דרי צ'דארי
אפגניסטן טליבאן בורקה צ'דרי צ'דארי
(צילום: shutterstock)
בצו שפרסם החודש מסר הטליבאן: "כל נשות אפגניסטן המכובדות נדרשות לעטות חיג'אב (פריט לבוש המכסה את הפנים - ynet), והחיג'אב הטוב ביותר הוא הצ'דרי, שהוא חלק מהמסורת שלנו ומביא כבוד. כל הנשים שאינן מבוגרות מדי או צעירות מדי חייבות לכסות את פניהן, למעט העיניים". בצו נכתב עוד כי אם לנשים אין עבודה חשובה כלשהי לעשות בחוץ – מוטב שיישארו בבית.