היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה היום (רביעי) הודעה חריגה, שבה היא מציינת כי הממשלה מונעת מהזכאים לקבל סבסוד לימודים ומעונות יום כדי לכפות פתרון לגיוס חרדים לצה"ל. לטענת בהרב-מיארה, מדובר במהלך שאינו חוקי.
1 צפייה בגלריה
השר יואב בן צור והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה
השר יואב בן צור והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה
שר העבודה בן צור והיועמ"שית בהרב-מיארה
( צילום: עוז מועלם, נחום סגל )
"היועצת המשפטית לממשלה מבהירה כי כתוצאה של פסק הדין בעניין חוק הגיוס הממשלה לא רשאית לסבסד את לימודיהם של מי שחבים בגיוס ואינם מתגייסים", נמסר בהודעה. "שר העבודה אינו מאפשר לכלל המשפחות הזכאיות לסבסוד לקבל את הסבסוד השנתי שהן זכאיות לו, כדי לכפות מציאת פתרון שיאפשר סבסוד גם של משפחות תלמידי ישיבות חייבי גיוס. התנהלות זו אינה כדין".
עוד נמסר בהודעה מטעם בהרב-מיארה כי "לא ניתן למנוע זכאות לסבסוד של כלל האוכלוסייה הזכאית רק כדי לכפות פתרון שיאפשר לסבסד את משפחות תלמידי הישיבות חייבי הגיוס שאינן זכאיות לסבסוד כתוצאה של פסק הדין, המהוות מיעוט המשפחות הזכאיות ביחס לכלל הציבור".

השר מש"ס ניסה לשנות את מבחני התמיכה

מאז שבג"ץ קבע שבהיעדר חוק גיוס בתוקף לא ניתן עוד לקבל פטור משירות צבאי בשל מעמד "תורתו אומנותו" שניתן לבני ישיבות - היועצת המשפטית לממשלה הורתה להקפיא כל תמיכה כלכלית למי שחייב בגיוס ולא התייצב בלשכות, גם אם לא קיבל צו, מה שמונע מהמדינה לתת סיוע כלכלי לתלמידי ישיבות שלא התייצבו לגיוס.
המכה הקשה ביותר שניחתה על המשפחות שמשתייכות לקטגוריה זו היא היעדר סבסוד המעונות, שיכול להגיע לאלפי שקלים מדי חודש. שר העבודה יואב בן צור (ש"ס) ניסה לשנות את מבחני התמיכה, כך שמדד הסבסוד ייקבע לפי המעמד הכלכלי של האם בלבד בלי לקחת בחשבון את הסטטוס של האב והאם שירת בצבא או לא ואם לימודיו בכולל מוכרים על ידי המדינה.
במקביל, כמה חברי כנסת החלו לעמול על חקיקת חוקים שישנו את מבחני התמיכה והקריטריונים לקבלת הסבסוד במקרה שבו היועצת המשפטית לממשלה לא תקבל את הפתרונות המוצעים במשרד העבודה. בשל המשבר, משרד העבודה מעכב נכון לעכשיו את פרסום מבחני התמיכה לסבסוד מעונות יום לשנת הלימודים תשפ"ה. על החודשים ספטמבר ואוקטובר מתבקשים הורים, חרדים ולא חרדים, לשלם סכומים גבוהים מאוד ללא סבסוד המדינה, דבר הפוגע בעיקר במשפחות מהשכבות החלשות הנסמכות על תמיכה זאת מהמדינה.
כאמור, השר בן צור ביקש לקבוע מבחני תמיכה חדשים שבמסגרתם ניתן לקבוע תבחיני סבסוד לכלל האוכלוסייה, אך גם אברכים ייהנו מהם. בין היתר נבחנת האפשרות לקבוע כי הסבסוד ייקבע, כפי שהיה בעבר, לפי רמת התעסוקה או הלימודים של האם בלבד, בלי להתחשב במצב האב וכך גם אברכים לא ייפגעו.