מהומה בלשכת ראש הממשלה סביב הליכי החקיקה בכנסת של חוק הגיוס. במפלגות החרדיות סבורים שראש הממשלה בנימין נתניהו איבד שליטה על הקואליציה, ובסביבת יו"ר הליכוד משקיעים ביממה האחרונה את מירב המאמצים בנתיב אחד: יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין. כמו כן, במהלך הלילה נערכה שיחה קשה בין ראש הממשלה ליו"ר ועדת חוץ וביטחון. לראש הממשלה הועבר בהמשך מסר, על רקע המתקפות שלו ושל סביבתו נגד אדלשטיין: "אם התדרוכים נגד אדלשטיין יימשכו - זה לא ייגמר בטוב".
אדלשטיין בוועדה: "החוק יעבור רק בהסכמה רחבה"
(צילום: ערוץ כנסת)

השיחה בין השניים נערכה כאמור הלילה, בעקבות דבריו של אדלשטיין שיקדם חוק גיוס רק בהסכמה רחבה. נתניהו האשים בשיחות סגורות שיו"ר ועדת חוץ וביטחון פועל לפרק את הקואליציה, ובכיר בליכוד הוסיף ותקף: "אדלשטיין וגלנט מתואמים להפלת הקואליציה והקדמת הבחירות לחודש נובמבר". בסביבת אדלשטיין אמרו הבוקר, בעקבות העימות מול ראש הממשלה, כי "במקום שנתניהו יגביר את הלחץ על האופוזיציה - הוא עושה הכול כדי להקל עליהם כשהוא תוקף את אדלשטיין".
גורמים חרדים העבירו לנתניהו מסר שאם לא יצליח ליישר את אדלשטיין ואת המתחולל בוועדת חוץ וביטחון, יהיו לכך השלכות ואין לדעת כיצד הסיפור ייגמר. הבוקר (רביעי) צפויות עוד התייעצויות בסיעות החרדיות כיצד לנהוג הלאה. דבר אחד ברור, אמרו: הם לא יאפשרו להדק את החבל סביב צווארם.
1 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
החרדים לנתניהו: אם לא תיישר את אדלשטיין, יהיו לכך השלכות
(צילום:יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי, שלו שלום)
הפצצה שהטיל אתמול אדלשטיין הלהיטה את הרוחות בקרב הסיעות החרדיות ובסביבת ראש הממשלה היו שטענו אמש שאדלשטיין מוביל לפיזור הכנסת עם הצהרתו הדרמטית, שלפיה "או שהחוק יעבור בהסכמה רחבה או שלא יעבור בכלל". גורמים בש"ס אומרים לנתניהו כי אדלשטיין דוהר לפירוק הממשלה, ונתניהו מאמין להם. הוא חושב שאדלשטיין עושה לו בכוונה.
לאורך שעות ארוכות עסקו בכירי לשכת נתניהו באירועים המתחוללים בוועדת חוץ וביטחון, כולל לא מעט שיחות טלפון ותדרוכים, שנועדו להוריד את אדלשטיין מהעץ. אתמול, לאורך שעות הדיון - וזמן קצר לאחר ההצהרה של אדלשטיין - הגיעו לפתע לא מעט חברי כנסת המזוהים עם נתניהו לדיון, כדי לבדוק מקרוב מה מתחולל בוועדה.
בהמשך נתניהו ומקורביו הגיבו בחריפות לדברי אדלשטיין. לפי גורם פוליטי, ראש הממשלה האשים כי "אדלשטיין הצטרף לגלנט ולאופוזיציה ופועל להפיל את הממשלה באמצעות חוק הגיוס". בכיר בליכוד המקורב לנתניהו אף טען כי "יש תיאום מוחלט בין אדלשטיין לגלנט על פירוק הממשלה והקדמת הבחירות לחודש נובמבר". כמו כן, אחד משופריו המרכזיים של נתניהו ברשת X כתב: "בג"ץ לא יפיל את הקואליציה, ‏מיארה לא תפיל את הממשלה ‏(למרות רצונם העז), מי שיפיל את שלטון הגוש האמוני ויחריב את הברית ההיסטורית הם ‏יולי אדלשטיין, ‏יואב גלנט, ‏ניר ברקת, ‏טלי גוטליב, ‏אלי דלל, ‏אליהו רביבו, ‏דן אילוז ‏ושאר רקדני המה יפית, ‏שעתידם יהיה מאחוריהם".
ח"כ אילוז: "נוכל להגיע להסכמה רחבה"
(צילום: אורי דוידוביץ)

ואטורי: "אי-אפשר לגייס את כולם"
(צילום: אורי דוידוביץ)

בינתיים, ח"כ דן אילוז מהליכוד התייחס לחוק הגיוס, לאחר שאמר בשבוע שעבר כי הוא אחד מחברי הליכוד שמתכוונים להצביע נגדו, אם לא "יעבור שינויים משמעותיים שיהפכו אותו לאפקטיבי ונכון לצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל". אילוז אמר ל-ynet כי "כשיש פסיקת בג"ץ יש לזה אפקט בומרנג. בצד השני גם מתבצרים בעמדות. אם נסתכל על הציבור הרחב אני חושב שנוכל להגיע להסכמה רחבה. חייבים את אחינו החרדים איתנו מתחת לאלונקה". הוא הוסיף: "אני לא חושד במניעים של אדלשטיין. הוא לא הובן נכון. הוא דיבר על פרט מאוד קטן".
לאחר מכן אמר אילוז כי לא דיבר עם נתניהו בימים האחרונים. "הדבר היחיד שהוא אמר לי זה מזל טוב להולדת בני". בהמשך הדגיש כי "אני מאמין שצריך מכסות של מספר מסוים של לומדי תורה מתוך הערך של לימוד תורה, למרות שאני לא רואה סתירה. אבל יש ציבור שכן רואה סתירה בין גיוס לבין לימוד תורה". ח"כ ניסים ואטורי הגיב לדברי אילוז, ואמר ל-ynet כי "הרצון שלנו לפתור את הפלונטר הזה הוא כן ואמיתי. יש המון שרוצה להתגייס, אי-אפשר לגייס את כולם. זה מה שאמר לי גורם ביטחוני".
(צילום: אורי דוידוביץ)

העובדה שקם בליכוד ציר שמסרב להתיישר עם נוסח חוק מרוכך לגיוס חרדים, היא אחד מהאירועים שמעסיקים ביותר את נתניהו בימים האחרונים.
בג"ץ קבע אתמול בפה מלא כי המדינה חייבת לגייס את בני הישיבות ולהפסיק לממן ישיבות שתלמידיהן לא פטורים מגיוס, ובמערכת הפוליטית ומחוצה לה מיהרו להגיב על ההחלטה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בירך: "יש שופטים בירושלים. לאחר שנים של מריחות ושל ניסיונות להגיע לפשרות ולהבנות, בית המשפט העליון קיבל החלטה שעושה צדק עם הציבור שנושא בנטל". יו"ר יהדות התורה השר יצחק גולדקנופף תקף: "החלטה צפויה ומאוד מאכזבת, התורה הקדושה תנצח", שר החינוך יואב קיש הצהיר: "נקיים את כל מה שכתוב בפסיקה". ראש האופוזיציה יאיר לפיד במסר לקואליציה: "נוודא שאתם לא מנסים להעביר כסף לישיבות מתחת לשולחן".