במערכת הביטחון מקיימים כל העת הערכות מצב לנוכח ההתפתחויות האחרונות בצפון, בעקבות פיצוצי מכשירי הקשר בלבנון שהיו "מהדגמים האחרונים" שרכש חיזבאללה. מיד עם הדיווחים כינסו בצה"ל את הפיקוד הבכיר לדיוני הערכת מצב, וישנה היערכות לתגובה. לצה"ל, שנערך כעת לתגובה, יש כבר תוכניות מוכנות למקרה של מלחמה בצפון – אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין הציג לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ולדרג המדיני שורת תוכניות לפתיחה במערכה רחבה בגבול לבנון הכוללת כמובן גם תמרון קרקעי.
תיעוד מרגעי פיצוץ מכשירי הקשר

על יישובי הצפון עבר אתמול (שלישי) יום "שקט" יחסית. לפי דובר צה"ל, מהבוקר זוהו כשמונה שיגורים שחצו מלבנון, ועוד כשלושה כטב"מים. האזעקה האחרונה אתמול הופעלה במושב שתולה שבגליל המערבי אתמול בשעה 15:08, כ-22 דקות לפני שמכשירי הקשר התפוצצו, לפי הודעת חיזבאללה.
הלילה, קצת אחרי השעה 04:30 וחצי יממה לאחר פיצוץ הביפרים, הופעלו התרעות רבות על חדירת כלי טיס עוין וירי טילים לשורת יישובים בגליל העליון ובאזור הכינרת - וגם בטבריה. צה"ל עדכן בהמשך כי כטב״ם אחד יורט באזור טבריה.
העובדה כי קבינט המלחמה הכניס למטרות המלחמה גם את חזרתם של תושבי הצפון לבתיהם משנה את תמונת המצב המבצעית ומעבירה בצורה הדרגתית את כובד המשקל מהדרום לצפון. בין היתר הומלץ בצה"ל על כניסה קרקעית לתוך דרום לבנון לצורך יצירת רצועת ביטחון. המוכנות של צה"ל נעשית במגוון דרכים.
4 צפייה בגלריה
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
המולה בלבנון לאחר פיצוץ מכשירי הקשר
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
4 צפייה בגלריה
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
בינתיים, רשת "סקיי ניוז" בערבית דיווחה מפי מקורות כי "המוסד הגיע למכשירי חיזבאללה לפני שהועברו לארגון". לטענת המקורות, הפיצוץ במכשירי הקשר אירע לאחר ש"המוסד הניח את חומר הנפץ PETN על סוללות המכשירים, אותן הוא פוצץ באמצעות העלאת הטמפרטורה". גם בתחנת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה" דיווחו מפי מקורות בלבנון כי "המכשירים היו ממולכדים מראש".
דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר התייחס לפיצוץ מכשירי הקשר בלבנון ובסוריה, ואמר כי ארה"ב "אוספת כעת מידע על התקרית. ארה"ב לא הייתה מעורבת ולא ידענו על זה מראש". מילר הוסיף: "המדיניות הכללית שלנו לא השתנתה – אנחנו רוצים לראות פתרון דיפלומטי לסכסוך בין ישראל לחיזבאללה, ולהבטיח דרך להחזרת עשרות אלפי ישראלים ולבנונים חזרה לבתיהם. ללא קשר לתקרית, אנחנו תמיד מודאגים מהסלמה במצב והבהרנו זאת לישראל. מוקדם מדי לומר איך זה ישפיע על המגעים להפסקת אש בעזה".
מומחית בסוגיית המזרח התיכון, שהתראיינה לעיתון האמריקני ה"וול סטריט ג'ורנל", אמרה כי "המתקפה נגד פעילי חיזבאללה היא היסטורית בהיקפה ובאופן שלה, כזו שדרשה תכנון והכנה משמעותיים. זה מעביר מסר משמעותי להנהגת חיזבאללה – 'אנחנו יכולים להגיע אליכם בכל מקום'. זה משפיע מאוד על המורל. המלחמה בגבול כבר לא מתקיימת בגבול – עם המתקפה הזו היא התרחבה לבתיהם של הפעילים ולמקומות שבהם הם עורכים קניות ברחבי לבנון".
מומחה נוסף אמר כי הסיבה לפיצוצים של מכשירי הקשר היא "ככל הנראה תוכנה זדונית שגרמה להתחממות יתר של סוללות הביפרים, שהתפוצצו, או שמדובר במטען חומר נפץ שהוכנס למכשירים – והתפוצץ מרחוק".
ב"וושינגטון פוסט" ציינה מומחית אחרת כי "אף שהרבה לא ידוע, סביר להניח שישראל הסתננה לשרשרת האספקה ​​שבה משתמש חיזבאללה עבור הביפרים שלו, ומצאה דרך למלכד אותם פיזית". לדבריה, "אף שהתקפת סייבר אפשרית, זה לא סביר בהתחשב באופי ה'טכנולוגיה הנמוכה ביותר' של הביפרים שבהם משתמשים פעילי חיזבאללה, בין השאר כדי להימנע ממעקב דיגיטלי. מכיוון שהביפרים אינם קולטים קול ואין להם מצלמות, הם מהווים פחות סיכון מאשר טלפונים סלולריים כשמדובר במעקב אחר תנועות ופגישות".
גורם בחיזבאללה אמר לערוץ הקטארי "אל-ערבי" כי "המכשירים שהתפוצצו יובאו על-ידי חיזבאללה חודשים אחרי תחילת הלחימה, ובכמויות גדולות". ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" דיווח כי כ-500 אנשי חיזבאללה התעוורו בעקבות הפיצוצים.
רופא שביקר בבתי חולים בצידון, שאליהם נלקחו חלק מהפצועים, אמר ל"ניו יורק טיימס" שכל כך הרבה אנשים נפצעו בעיניהם – עד שיש מחסור במנתחי עיניים. הרופא אמר שבתי החולים שבהם ביקר הוצפו באנשים שנפגעו בעיניים, בפנים ובידיים, והצוותים הרפואיים נאבקים לטפל בכולם. "פציעות העיניים לא יהיו קלות וידרשו טיפול ארוך", ציין. בינתיים, בלבנון עדכנו כי מוסדות החינוך במדינה לא ייפתחו היום.

הגיע הזמן להעביר את כובד המשקל לחיזבאללה

ישראל לא קיבלה כל אחריות על פיצוצי מכשירי הקשר בלבנון ובסוריה, שבהם נהרגו תשעה בני אדם לפחות. תחילה נטען כי משרד הבריאות של לבנון עדכן כי כ-4,000 בני אדם נפצעו בתקרית - בהם 400 שמצבם קשה, אך לאחר מכן הבהירו במשרד: המספר העדכני - כ-2,800 פצועים, בהם 200 שמצבם קשה. הנחת העבודה בישראל היא שחיזבאללה יגיב לנוכח המכה הקשה שספג, ולא יוכל להבליג עליה.
לכן, הדרג המדיני הנחה את מערכת הביטחון להיערך לכל התרחישים. בישראל מתלבטים כיצד לנהוג אם חיזבאללה יתקוף בצורה נרחבת – ושוקלים אם לנצל את ההזדמנות המבצעית חסרת התקדים שנוצרה כדי לגבות ממנו מחיר ולשכנעו להגיע להסדרה.
גורמים הבקיאים בנושא ציינו שאם חיזבאללה יסלים את המצב, הוא ישלם מחירים כבדים. אירוע פיצוצי מכשירי הקשר אתמול הגיע שעות ספורות אחרי שהשליח האמריקני עמוס הוכשטיין עזב את האזור והמריא מנתב"ג לניו יורק. הוכשטיין, ששמע מישראל ספקנות רבה באשר למהלך הדיפלומטי שהוא מקדם, נראה מודאג – וייתכן שהבין לאן ישראל הולכת.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים הערב הערכת מצב, בהשתתפות פורום המטה הכללי, בדגש על המוכנות בהתקפה ובהגנה בכלל הזירות
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים הערב הערכת מצב, בהשתתפות פורום המטה הכללי, בדגש על המוכנות בהתקפה ובהגנה בכלל הזירות
הערכת מצב ביטחונית, אמש
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים הערב הערכת מצב, בהשתתפות פורום המטה הכללי, בדגש על המוכנות בהתקפה ובהגנה בכלל הזירות
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים הערב הערכת מצב, בהשתתפות פורום המטה הכללי, בדגש על המוכנות בהתקפה ובהגנה בכלל הזירות
(צילום: דובר צה"ל)
ההחלטה של מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין להגיע לישראל ביום ראשון הקרוב, מעידה יותר מכל על החשש האמריקני שפנינו להסלמה רחבה. אוסטין, שזה יהיה ביקורו השלישי בישראל מפרוץ המלחמה, שוחח אתמול עם שר הביטחון יואב גלנט על המצב בלבנון.
מאחורי הקלעים התנהלו בימים האחרונים התייעצויות קדחתניות. גורמי ביטחון בכירים נכנסו ויצאו ללשכות רה"מ ושר הביטחון, שם היו אין ספור דיונים, תרחישים, תגובות וויכוח חריף איך תיראה המשך המערכה בצפון. ההבנה של כולם היא שהגיע הזמן להעביר את כובד המשקל לחיזבאללה. עם זאת, נראה שישראל לא רוצה להידרדר למלחמה רחבה, ולכן גם החליטה להימנע מקבלת אחריות. צעדי חיזבאללה כעת ישפיעו על המשך המערכה. אם ארגון הטרור ישתולל, הוא יפגוש ישראל נחושה מתמיד.
חיזבאללה צריך להיות מאוד מודאג מיכולת החדירה המודיעינית של ישראל. גורמים הבקיאים בנושא אומרים כי מה שמיוחס לישראל הוא רק "דוגמה קטנה ליכולות", ושחיזבאללה לא מנתח נכון את הנחישות הישראלית. הארגון הניח שישראל לא רוצה להיכנס למערכה רחבה, אבל ההנחה הזאת, שאולי הייתה נכונה עד לאחרונה, השתנתה מקצה לקצה. במובן מסוים, ישראל בנתה לגיטימציה בינלאומית לפעולה.
פורסם לראשונה: 22:53, 17.09.24