שרת החוץ של בלגיה, האדג'ה להביב, נמצאת בעין הסערה הפוליטית במדינה וגוברות הקריאות להתפטרותה מהממשלה. זאת, לאחר שהתברר כי בניגוד לדעת הדרג המקצועי במשרד החוץ, היא אישרה מתן ויזה למשלחת איראנית בראשות עלי ראזה זקאני, ראש העיר טהרן. זקאני, המכונה "הקצב מטהרן", קיבל ויזה כדי להשתתף בכנס ראשי ערים בבלגיה.
להביב, עיתונאית לשעבר ממוצא אלג'יראי, נחשבת לשרת חוץ עוינת מאוד לישראל. בדיונים סגורים של שרי החוץ האירופים, הייתה להביב מהדוחפים להטיל סנקציות על ישראל בעקבות תקיפת שוטרים ישראלים מתפרעים שישנו בתוך מסגד אל-אקצה באפריל השנה.
2 צפייה בגלריה
האדג'ה להביב שרת החוץ בלגיה
האדג'ה להביב שרת החוץ בלגיה
"לא ראוי לנקוט כרגע צעדים חדשים". להביב
(צילום: AFP \ ERIC LALMAND)
לפני כחודש איראן ובלגיה קיימו עסקת חילופי שבויים במסגרתה שחררה בלגיה אזרח איראני שהורשע בבלגיה במעורבות בטרור, בתמורה לשחרורו של עובד סיוע בלגי שעבד בטהרן ונכלא לפני יותר משנה באשמת ריגול. העסקה נתקלה בקשיים רבים בשל התנגדות בית המשפט החוקתי בבלגיה. העסקה עוררה הרבה ביקורת בבלגיה.
ואולם, הסערה האמיתית החלה כשהתברר שראש העיר של טהרן הוזמן לכנס ראשי ערים שמאורגן על ידי מחוז בריסל. זקאני היה בכיר בבאסיג' (מיליציה שכפופה למשמרות המהפכה והייתה בראש הכוחות שדיכאו בכוח את מחאת החיג'אב באיראן) ויש לו מעורבות ישירה בפשעי משמרות המהפכה. הזמנתו חוללה סערה בבלגיה וגרמה לשר החוץ של מחוז בריסל, פסקל סמט, להתפטר לאחר שהזמין את זקאני.
במקביל הוטחה ביקורת חריפה בשרת החוץ שנתנה לזקאני ולמשלחת של 15 איש ויזות. בהתחלה היא טענה שמדובר באחריות של מחוז בריסל ושמשרד החוץ הבלגי אישר את הוויזות בהליך טכני ולכאורה לא הייתה מניעה. אלא שמהר מאוד נחשפו בתקשורת הבלגית תכתובות דואר אלקטרוני פנימיות שהוכיחו שהדרג המקצועי במשרד החוץ התנגד להזמנתו של ראש העיר של טהרן וטען שזה לא הזמן בהתחשב בכל הנסיבות. אלא שאז סמט שוחח עם להביב וזו הנחתה לתת למשלחת ויזות. הסערה גברה עוד יותר לאחר שחלק מאנשי המשלחת התבררו כאנשי מודיעין איראנים שצילמו את אנשי האופוזיציה שהפגינו נגד ראש העיר טהרן ברחובות בריסל.
כעת יש לחץ גדול על שרת החוץ להתפטר מהממשלה. היא כבר זומנה פעמיים לשימוע בוועדת החוץ, נקבע לה שימוע במליאת הפרלמנט ולא ברור אם תתפטר. המפלגה שלה, הליברלים הצרפתים, הודיעה שאם יאלצו אותה להתפטר היא תפרק את הממשלה. הסערה מאיימת על היציבות הפוליטית בבלגיה מכיוון שהביקורת על שרת החוץ מגיעה גם מתוך הקואליציה – מצד הסוציאליסטים והירוקים שגם הם קוראים לה להתפטר. שרת החוץ הואשמה בחוסר אמינות ובחוסר ניסיון בדיפלומטיה.
2 צפייה בגלריה
מפגינה במחאה באיראן
מפגינה במחאה באיראן
לזקאני מעורבות ישירה בפשעי משמרות המהפכה. מחאת החיג'אב באיראן
(צילום: AP)
אבל זה לא הכול. חבר הפרלמנט היהודי מיכאל פרייליך האשים את להביב שפרסה שטיח אדום לאיראן ולחיזבאללה וגם הוא קרא לה להתפטר. הוא הגיש שאילתא רשמית לשרת החוץ שבה שאל אותה מדוע אינה מכריזה על הזרוע הפוליטית של חיזבאללה ארגון טרור כמו גרמניה, הולנד, בריטניה והונגריה, וזאת לאחר שמשרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על אישים וחברות בלגיות שהעבירו כספים לחיזבאללה בלבנון.
בתשובה לפרייליך הצהירה השרה להביב כי "לא ראוי לנקוט כרגע צעדים חדשים ברמה הלאומית". היא קבעה כי "נקיטת צעדים חדשים ברמה הלאומית אינה נשקלת בשלב זה" וכי "לאיום של חיזבאללה נגד בלגיה אין התפתחות שתצדיק שינוי בעמדתנו הלאומית".
פרייליך אמר כי הודות ללהביב, בלגיה הפכה למרכז פיננסי עבור חיזבאללה. "יותר ויותר ארגונים קיצוניים כמו חיזבאללה יעברו לארצנו כדי לברוח מרדיפות במדינות השכנות שלנו, זה צריך להיות מאמץ של הממשלה וזה באחריות השרה להביב למלא את תפקידה כאן", הוא אמר.
תחת הנהגתה של להביב בלגיה הצביעה כבר שלוש פעמים נגד ישראל באו"ם, בעוד מדינות אחרות באיחוד האירופי נמנעו, כולל צרפת. בלגיה תמיד עקבה אחרי הצרפתים באו"ם, עכשיו היא הפכה למדינה קיצונית יותר.