בפיקוד המרכז ובאוגדת איו"ש שוברים את הראש כיצד להתמודד עם איום המטענים במחנות הפליטים ברחבי יהודה ושומרון. האיום הזה הביא בהפרש של ימים לשתי תקריות קטלניות: אמש (שני) הותר לפרסום כי רס"ל במיל' יהודה גטו, נהג מבצעי (22) מפרדס חנה-כרכור, נהרג מפיצוץ מטען במחנה פליטים ליד טול כרם - ובשבוע שעבר נהרג סרן אלון סקאג'יו (22) מסיירת חרוב בתקרית דומה במחנה הפליטים בג'נין.
מפעילות צה"ל ליד טול כרם, אתמול

5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בנור א-שמס
כוחות צה"ל בנור א-שמס
כוחות צה"ל בנור א-שמס, אתמול
(צילום: Zain JAAFAR / AFP)
שתי התקריות מגיעות לאחר תקופה ממושכת ללא פיצוצי מטענים קטלניים ביו"ש, והעובדה הזו גורמת לפיקוד לחשוב מחדש כיצד לנהל את הפעילות לסיכול טרור בלב מחנות הפליטים. לצד זאת, האירועים גם ממחישים את העובדה שהפעילות ההתקפית בהם חייבת להימשך - ואף בקצב גבוה יותר.
יש לציין כי שני האירועים שבהם נהרגו החיילים שונים באופיים. באירוע הראשון, שבו נהרג סרן סקאג'יו, הוטמן המטען בעומק של יותר ממטר וחצי, מקום שפעולות החישוף של צה"ל לא מגיעות אליו. מנגד, באירוע אתמול בבוקר במחנה נור א-שמס שליד טול כרם, שבו נהרג רס"ל במיל' גטו, ההערכה היא כי המטען שהתפוצץ על הרכב הממוגן מסוג "פנתר" הוטמן בחלקו העליון של הציר. בעת הפיצוץ הרכב עמד במרחב שלא היה בו חשש למטענים, ולכן גם לא בוצע בו חישוף מראש על ידי שופל או D9. ההערכה היא שהמטען היה מייצור עצמי, ובו עשרות ק"ג של חומר נפץ.
נוכח האירועים, לצד ניסיונות גדולים מאוד של גורמי טרור, ובראשם איראן, להכניס אמצעי לחימה מתקדמים ליו"ש, בפיקוד המרכז מתחקרים - ויותר מכך פועלים לשמירה על הגזרה נקייה מנשק שובר-שוויון שיקשה מאוד על פעילות צה"ל במחנות.
5 צפייה בגלריה
רס"ל (מיל') יהודה גטו ז"ל
רס"ל (מיל') יהודה גטו ז"ל
רס"ל (מיל') יהודה גטו ז"ל
(צילום: דובר צה"ל )

הגנה - והתקפה

איום המטענים באיו"ש הוא לא חדש. נראה כי המחבלים במחנות הפליטים מתחילים ללמוד את הפעילות של צה"ל; את צירי הכניסה והיציאה שבהם משתמשים; וגם את אופי ודפוס הפעולה - ומנסים להגיב בצורות שונות. גם באוגדת איו"ש מנסים מעת לעת לשנות את דרכי הפעולה ונוקטים בשיטות שונות של הטעיה. אלו משחקי "חתול ועכבר" מסוכנים למדי. למעשה, המאמץ הצבאי מתמקד בשני אלמנטים במקביל - התקפי והגנתי (שכולל ניסיונות למניעת כניסת אמל"ח שובר-שוויון למחנות).
בהתקפה, לאחר תקופה ארוכה (לפני המלחמה) שבה צה"ל נמנע מלהיכנס לתוך מחנות הפליטים, דבר שגרם לגדודי המחבלים לצבור נשק, אומץ, תחכום וכסף - השתנתה המגמה בפיקוד המרכז. לא מעט ביקורת הופנתה לעבר אלוף הפיקוד היוצא יהודה פוקס בכל הקשור לפעילות צה"ל במחנות לפני המלחמה. אלא שמאז 7 באוקטובר ישנם רצף מבצעים בלב המחנות לכל אורך גזרת יהודה ושומרון, עם דגש כמובן על צפון השומרון, שכם, ג'נין וטול כרם. הפעילות ההתקפית כוללת מאמץ מודיעיני נרחב של שב"כ, וגורמים נוספים שמנסים לאתר את מיקומם של הנחות המטענים. לכך צה"ל עושה שימוש בכלים כבדים כדי לחשוף צירים ש"עלו מודיעינית" שבהם ייתכן שיהיו מטעני חבלה.
5 צפייה בגלריה
 סרן אלון סקאג'יו ז"ל
 סרן אלון סקאג'יו ז"ל
סרן אלון סקאג'יו
(באדיבות המשפחה)
5 צפייה בגלריה
רכב התאג"ד שעלה על מטען חבלה בג'נין
רכב התאג"ד שעלה על מטען חבלה בג'נין
הרכב שעלה על מטען חבלה בג'נין, בתקרית שבה נהרג סרן סקאג'יו ז"ל
בנוסף, מבצעים כוחות צה"ל סריקות בבתים לאיסוף אמל"ח מסוגים שונים, כולל מטעני חבלה שאותם מכינים בייצור עצמי בכל בית עם ציוד יחסית פשוט והדרכה באינטרנט. נקודה נוספת ומשמעותית ביחס להתקפה היא סדר הכוחות שנמצא בפיקוד המרכז. בתחילת המלחמה הועבר לפיקוד צוות קרב חטיבתי שכל משימותיו היו פעולות התקפיות במחנות הפליטים. הכוח הזה נגרע מאיו"ש מאילוצי סד"כ בגזרות נוספות, וכעת כדי להוציא מבצע חטיבתי יש לאגור יחידות ולוחמים מהכוחות שנמצאים תדיר בגזרה ועסוקים במהלך היום במשימות של הגנה על הצירים והיישובים. יציאה למבצע שכזה מכריחה את הפיקוד הבכיר לתעדף משימות ולהוריד עמדות שונות מעת לעת.
בהגנה, מוטרדים מאוד בצה"ל מהניסיונות הבלתי-פוסקים של איראן, חמאס, וארגוני טרור נוספים להכניס לאיו"ש נשק שובר-שוויון. בין היתר מדובר במשגרי RPG וכלים שונים. "אתה יכול לתאר לעצמך מה חלילה יקרה אם למחבלים במחנות הפליטים יהיה משגר RPG כמו ברצועת עזה?", אומר גורם ביטחוני. מעת לעת נתפס על ידי שב"כ וצה"ל אמל"ח שאותו מנסים להבריח בעיקר מבקעת הירדן.
בפיקוד המרכז מוטרדים מאוד מתופעה שהם מזהים שעלולה להכניס אמל"ח מסוכן לתוך איו"ש דווקא מתוך ערביי ישראל. גורם ביטחוני מסביר: "יש המון אמל"ח שיוצא מרצועת עזה. אנשים לוקחים מה שבא להם, מוכרים את זה לארגוני פשיעה בישראל, ומשם זה בקלות יכול להגיע ליהודה ושומרון. ראינו כבר כמה מקרים של טילים ומטענים שעשו בהם שימוש בלב הארץ באירועים פליליים - אבל בקלות זה יכול להגיע גם לפה".
5 צפייה בגלריה
הרס בנור א-שמס
הרס בנור א-שמס
ההרס במחנה הפליטים נור א-שמס, אחרי הפעילות שערך שם צה"ל
(צילום: AP /Majdi Mohammed)
בשל החשש הזה, מקדם בימים אלו אלוף פיקוד המרכז פעולות שיצריכו בידוק לערבים ישראלים, וכמובן לפלסטינים, בכניסה לשטחי איו"ש. זאת בשונה מהמצב הקיים שבו נבדקים כלי רכב כשהם נכנסים מעבר לקו הירוק, ויש מספר נקודות שבהן עוברים ערביי ישראל ופלסטינים מישראל ליהודה ושומרון ללא בידוק כלל - כמו בכביש חוצה שומרון, בחיזמא ובאחרים.

מטענים מייצור עצמי, תשלום לנערים - והחלשת הרש"פ

בצה"ל מבינים כי עניין המטענים מאתגר מבחינה מודיעינית. על מנת לייצר מטען חבלה משמעותי, דוחפים המחבלים כמויות גדולות של חומר נפץ, בעשרות קילוגרמים (בין 40 ל-60 ק"ג), לתוך בלוני גז בגדלים שונים כדי לייצר אפקט פגיעה גדול. הם משתמשים בחומר נפץ רב משום שמדובר בחומרים לא תקניים. לצורך השוואה, במוקש צה"לי רגיל שגורם נזק רב יש כ-10 ק"ג חומר נפץ תקני. בנוסף, המחבלים משלמים מאות שקלים לנערים כדי שידחפו את החומר לבלוני החמצן ויעבירו אותם ממקום למקום, זאת כדי להימנע מפגיעה בהם. הסכומים גבוהים, בטח כשמדובר בילדים שנמצאים במחנות הפליטים.
העובדה שמדובר בייצור עצמי שיכול להתבצע בכל מקום, ובשימוש בילדים ובדרכים אחרות, מקשים מודיעינית על איתור המטענים והמעקב אחריהם. בנוסף, בצה"ל גם מסבירים כי החלשת מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מהווה זרז לעליית איומי הטרור מעל פני השטח. "אנחנו לא סומכים עליהם כמובן, אבל הם עוד כוח שמסתובב בין הרגליים של המחבלים. רק לפני שלושה ימים הם פצעו שני מחבלים בטול כרם אחרי שניהלו מולם קרב יריות. החשש הוא שמעגל הטרור יגדל", מסביר גורם ביטחוני, בצל הסנקציות נגד הרשות שאושרו בסוף השבוע האחרון בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני נגד הרשות.
תיעוד מכוחות צה"ל בג'נין, בשבוע שעבר

ייתכן כי כחלק מהמסקנות של האירועים האחרונים כבר בקרוב נראה כלים ממגונים וכבדים יותר באיו"ש; שימוש אף יותר נרחב בתקיפות מהאוויר; וגם פעילות מודיעינית עצימה יותר, בדגש על איום המטענים. יחד עם זאת, לכולם ברור כי איראן וחמאס ממשיכים כל העת לנסות באופן אינטנסיבי להחדיר לאזור נשק שובר-שוויון ואמל"ח שיגרום לצה"ל אבידות, ועלול בסופו של דבר להבעיר את הגזרה.
למול זה, בצה"ל נחושים לשמר את חופש הפעולה במחנות הפליטים, וההערכה היא שנראה כניסות דחופות יותר למחנות בעיקר בצפון השומרון. "בסוף חשוב להבין שאנחנו בקרב למידה מול אויב שרוצה לפגוע בנו בכל דרך", מסביר גורם ביטחוני. "אנחנו מנסים כל הזמן להיות צעד אחד קדימה ולרוב גם מצליחים. המאמץ ההתקפי שלנו הוא זה שיביא את השינוי. מאות מחבלים חוסלו ואלפים נעצרו, אך אין הרמטיות מלאה בהגנה, מספיק למחבלים פעם אחת שנפגוש RPG ולא נהיה מוכנים - והם השיגו את שלהם".