בעוד פחות משבועיים יגיע 1 בספטמבר, ועדיין לא ברור האם בבתי הספר התיכוניים תיפתח שנת הלימודים - על רקע הודעת ארגון המורים העל יסודיים כי אם לא ייחתם הסכם שכר יושבתו הלימודים. בינתיים צף איום נוסף שאיתו תאלץ להתמודד מערכת החינוך: השבתת כפרי הנוער, שבהם לומדים למעלה מ-12 אלף תלמידים, בעקבות תביעות להעלאת השכר הנמוך של המדריכים.
לדברי יו"ר הנהגת ההורים הארצית מרום שיף, אחרי רצף משברים של קורונה, מאבקי המורים, עיצומים, שביתות ומלחמה - המשך המאבק על גב התלמידים וחוסר הוודאות יפגעו בהם קשות ויחמירו את תופעת הנשירה הגלויה והסמויה.
ריאיון עם יו"ר ארגון המורים רן ארז על השביתות במערכת החינוך
(צילום: ליאור שרון)

3 צפייה בגלריה
השביתה עדיין מאיימת על פתיחת שנת הלימודים. "הפגיעה בתלמידים בלתי נסבלת"
השביתה עדיין מאיימת על פתיחת שנת הלימודים. "הפגיעה בתלמידים בלתי נסבלת"
השביתה עדיין מאיימת על פתיחת שנת הלימודים. "הפגיעה בתלמידים בלתי נסבלת"
(צילום: מוטי קמחי)
"זה אסון שאנחנו בחוסר ודאות, אי אפשר להמשיך בדבר הזה", אמר. "לא ייתכן שמנרמלים מצב שבו בכל שנה מחדש התלמידים וההורים לא יכולים לדעת עד לרגע האחרון האם השנה תיפתח. הבן שלי עולה לכיתה י"ב, וכבר שנתיים לא קיבל תעודות בסוף השנה, לא יצא לטיולים ולא השתתף בפעילויות מחוץ לבית הספר בגלל העיצומים מהם סובלים התלמידים בכל הארץ".
הוא הוסיף כי "הפגיעה בתלמידים בלתי נסבלת. הממשלה חייבת להתערב ולעשות סדר בבלגן. יש לה אחריות על התלמידים. אני מצפה מהמורים וממשרדי האוצר והחינוך להתעשת ולהפסיק להתווכח על שטויות. במצב הזה הנשירה תגבר, משום שילדים לא ירצו להגיע לבתי הספר אם אינם מקבלים ציונים, ואין טיולים וחוויות".
רז ויגודסקי עולה לכיתה י"א בגימנסיה חיפה, וחברה במועצת התלמידים והנוער הארצית. "אנחנו זועקים לשגרה ולוודאות", אמרה. "אנחנו מבקשים שרן ארז ומשרד האוצר יגיעו להסכמות ויפסיקו להשתמש בנו ככלי להשגת המטרה. למעשה אני תחת אי ודאות כבר שנתיים וחצי, וזה גורם לי לחשוב שלא עושים את זה למען מערכת החינוך ודור העתיד. התלמידים נופלים בין הכיסאות".
רז ויגודסקי, עולה לכיתה י"א בגימנסיה חיפהרז ויגודסקי
"אני מצפה שבמיוחד לאחר השנה האחרונה, שנה מורכבת לכולנו", המשיכה, "מערכת החינוך כולה - מורים, רן ארז, משרד האוצר, בג"ץ ומקבלי ההחלטות הנוספים - תבין שזה לא הזמן. זה הזמן של כל הצדדים להתפשר ולהתרכז בנו, התלמידים, ובפתיחת שנת שיקום במערכת החינוך".
שקד קדושים, שעולה לכיתה י"ב בתיכון אמית כללי שדרות, מבינה את המורים - אך לא את המאבק הפוגע בתלמידים: "הצורך של המורים לשבות ולהילחם בשביל לקבל את מה שמגיע להם ברור לי. אבל מצד שני, עצוב מאוד שגם השנה לא הצליחו לפתור את הסוגייה הזאת, שמרחפת כבר שנתיים. זה לא הוגן כלפי התלמידים.
"בשנה שעברה התלמידים נפגעו מהעיצומים שמנעו מאיתנו לדעת את ציוני הבגרות למרות שזאת זכותנו המלאה ולמרות שלמדנו קשה בשביל להצליח, בזמן לחימה שמתחוללת מעל ראשינו, תרתי משמע. שגרת לימודים היא הדבר שמעניק לנו ביטחון. בתקופה כזאת אסור להגיע למצב של שביתה בתחילת השנה".
שקד קדושים מכיתה י"ב, תיכון אמית כללי שדרותשקד קדושים
אודליה שינדרוף מרעננה, שבתה אילה עולה לכיתה י"א, הוסיפה כי "השימוש באיום השביתה החוזר על עצמו, והחזקתנו עד 1 בספטמבר לפנות בוקר כדי לדעת אם שנת הלימודים תיפתח, הם לא הגונים, לא ראויים ובעיקר מאוסים. במקום להתכונן ולשמוח, מתבאסים. עד כדי כך לא אכפת לכם ממערכת החינוך? עד מתי תמשיכו לירוק בפני הילדים וההורים?"
את האצבע המאשימה היא מפנה כלפי שרי החינוך והאוצר ויו"ר ארגון המורים. "כרגיל, לכולם יש זמן, למעט לנו ההורים והילדים. לשר האוצר שאין לו תקציב, לשר החינוך שהוא בכלל מהאו"ם והוא רק מתווך, ולרן ארז שהתבלבל וחושב שהוא מנהל את מערכת החינוך ולוקח אותה בשבי כבר שנתיים.
"כאילו מדובר במדינה אחרת, בילדים של אחרים. ואנחנו נשב ונמרוט את העצבים, לא נבין באמת למה ומדוע רק המורים והאוצר לא מצליחים להגיע להסכמות וכל הסקטורים האחרים כן. אנחנו לא נדע לתת תשובות לילדים עד הרגע האחרון, והם פשוט ימשיכו להיות ערים בלילות ולישון בימים".
קרן אור לוי חמדי מההנהגת ההורים במעלה אדומים, אם לתלמיד תיכון, טוענת כי המורים מחזיקים בתלמידים כבני ערובה: "איך אפשר בכל תחילת שנה, לצד התרגשות הילדים, להתמודד עם איומי שביתה?"
קרן אור לוי חמדי ממעלה אדומים אם לתלמיד תיכוןקרן אור לוי חמדי
"אחרי שנה כל כך כואבת ומאתגרת למדינה שלנו שעדיין בשיאה", המשיכה, "ואחרי קורונה, ואחרי שהתלמידים התמודדו עם שביתות, אי מתן ציוני מגן ובגרות וביטולי מסיבות סיום וטיולים שנתיים - איך ייתכן שמאפשרים למר רן ארז לאיים שלא יפתח את שנת הלימודים? אי אפשר להמשיך לפגוע בילדים שלנו".

איום השביתה בכפרי הנוער: "מגיע לנו יותר"

כאמור, כעת מצטרף איום שביתה חדש, הפעם בכפרי הנוער. בכל הכפרים בארץ לומדים אלפי ילדים ובני נוער שהגיעו מבתים לא מתפקדים, מתוכם 1,600 ילדים בודדים שעלו לארץ בפרויקט נעל"ה (נוער עולה לפני הורים). השכר של מדריך מתחיל באותם כפרי נוער עומד על 6,500 שקל לחודש.
בכנס הערכות לפתיחת שנת הלימודים של השלטון המקומי בחדרה שנערך היום, שר החינוך יואב קיש אמר כי "יש לי הרבה שעות עם רן ארז בשבועות האחרונים. אני רואה מחויבות גדולה של כולנו להגיע להסכם ולצאת לדרך ללא שביתות. יש לי מאבקים תקציביים קשים עם האוצר. אני שמח שהצלחתי לשמור על מסגרת התקציב וחייבים להשלים את המשימה להתחיל את השנה ללא שביתה".
קיש אמר עוד כי "אנחנו בשנת מלחמה, יש קיצוצים, תקציב הצבא גדל במאה מיליארד שקלים. בנושא ארגון המורים הצלחנו לשמר את המסגרת התקציבית שהייתה בשנה שעברה וכבר הגענו לסיכומים. אנחנו עושים הכול כדי שהחינוך לא ייפגע. אין ספק שהחינוך זה הגורם המרכזי שיכול להביא לתקומה וחוסן, אנחנו רואים את זה דווקא בדרום עם החזרת התושבים. לצערי בצפון זה עוד לא קרה".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
"להם יש זמן, לנו לא". שר האוצר סמוטריץ', יו"ר ארגון המורים ארז ושר החינוך קיש
(צילום: מארק ישראל סלם, הדר יואביאן , שלו שלום )
מזכ״לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, התייחסה לתמיכתה של אביטל בן שלמה, המשנה למנכ"ל משרד החינוך, במעבר לחוזים אישיים: "התנגדנו לאג'נדה של קהלת, סגרנו עם האוצר שהם יביאו את התקציב, את השעות ואת האנשים, הכוונה הייתה לעזור לתלמידים, אבל הם מחפשים אנשי הוראה ללא ניסיון ופנו ללשכת התעסוקה לחפש מורים בקרב המובטלים. לאן הגענו?".
לדבריה, "לא יעלה על הדעת שגברת פלפלת מקהלת, רוצה למצוא את אנשי ההוראה בשרות התעסוקה, להגיד שמחפשים אנשים ללא ניסיון, זה לא רציני. אותה צריך לשלוח ללשכת התעסוקה. לא ניתן לאף גורם לפרק את מערכת החינוך הציבורית, חייבים לשלוח אותה הביתה, מה שהיא מנסה לעשות זה הרס וחורבן של מערכת החינוך".
ענבר דרורי, יו"ר ועד העובדים בכפר הנוער מבואות ים, עובדת כ-220 שעות בחודש, כולל ימי שישי ושבת וחגים. היא בעלת שני תארים אקדמאים, אם לשני ילדים, שעובדת כבר 8 שנים ושכרה עומד על 10 אלף שקל ברוטו בחודש. "באתי לעבודה הזאת מתוך תחושת שליחות", סיפרה, "חינוך תמיד בער בי, ובפרט החינוך הבלתי פורמלי. אני חושבת שלא מספיק מבינים את התפקיד של מדריך בפנימייה, ואיזה מעטפת של אנשי צוות צריך כדי לקדם את הנוער שמגיע אלינו. מאנשי תחזוקה וצוות המטבח המסור, וכולל המעטפת המקצועית שמלווה אותנו".
לדבריה, "כדי לאפשר לנוער לחלום חלומות ולהגשים אותם, נדרש מאיתנו להיות הכל עבורו. ממשענת ברגעי משבר עד לדמות שיודעת להציב גבולות. אנחנו מכירים את החניכים ונמצאים עבורם תמיד, גם ב-2:00 לפנות בוקר כשהוא צריך להקיא ומבקש שאחזיק לו את היד. עבודה כזאת נעשית מהלב ואני חושבת שאינה מתוגמלת נכון. מגיע לצוות בכפרי הנוער יותר".
3 צפייה בגלריה
כנס היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים
כנס היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים
השר קיש ורן ארז בכנס
(צילום: שרון צור )
עו"ד גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף: "לאחר שהמדינה הפריטה את כפרי הנוער, כעת היא 'מפקחת' על שכרם ומקפידה שיהיה שכר מבזה. לאחר שנים של מו"מ, אם לא יותאם שכרם של עובדי כפרי הנוער לתפקיד - לשעות העבודה סביב השעון, להכשרה, לתעצומות הנפש ולתפקיד החשוב בתרומה לחברה הישראלית - לא תיפתח שנת הלימודים. הפעם אנחנו רציניים מתמיד!"
ממשרד החינוך נמסר, בעניין המו"מ על הסכם שכר לעובדי כפרי הנוער: "המשרד תומך בדרישתם המוצדקת לשיפור שכרם ותנאי עבודתם. המו"מ מצוי בשלב מתקדם מאד, ולאור זאת הוסכם על מתווה, שצפוי להיחתם בקרוב".