"אנחנו מנהלי בתי ספר מכל הארץ. לאורך השנים אנחנו נמדדים ונשאלים בכל שנה - איך בתי הספר שלנו מעודדים שירות משמעותי? מה אחוז המתגייסים לצבא? משרד החינוך הקפיד לשלוח לנו את נתוני הגיוס ואף טורח לתגמל בתי ספר שיש בהם אחוזי גיוס גבוהים, והתגאיתם בפרסום הנתונים על גיוס קרבי וכדומה. עכשיו אנחנו אומרים - עד כאן".
כך כותבים מאתיים מנהלי בתי ספר מרחבי הארץ במכתב לשר החינוך יואב קיש, בעקבות האישור בכנסת על החלת דין הרציפות על החוק שלמעשה יאפשר להמשיך בפטור מגיוס. תחת הכותרת "הצבעתך בעד חוק ההשתמטות" כתבו המנהלים כי "התבשרנו כי הלילה, בשעה שאתה וחבריך הצבעתם בכנסת על הארכת ההשתמטות של מגזר שלם בציבור הישראלי משירות צבאי - נהרגו ברצועת עזה ארבעה לוחמים ונפצעו רבים אחרים".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
השר קיש
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בהמשך תיארו את הלחץ עליהם כמנהלים לעודד שירות משמעותי בקרב תלמידיהם, והוסיפו: "האם אתה מעלה על דעתך שאפשר לפעול בכזו צביעות, בכזה ניתוק, תוך הבהרה לנו כציבור משרת שאינך סופר אותנו, שדמינו הפקר וילדינו הם מטבע עובר לסוחר בפוליטיקה השפלה שלכם - מבלי שבסוף נקום ונאמר - לא עוד?", הוסיפו.
"אנחנו שואלים את עצמנו באיזו עזות מצח, אוטם לב, אובדן בושה והתנערות מכל בדל של ערכים אתה וחבריך פועלים. איך יכול להיות שאתה הנושא בתואר 'שר החינוך' - מתנער מאחריות על חלקיך באסון שפקד אותנו כחברה, ומתנהל באדישות מוחלטת אל מול מותם של בוגרינו, ילדינו וחברינו במלחמה הלא נגמרת הזו".
הם הוסיפו במכתב החריף: "ההצבעה שלכם הלילה על המשך חקיקת ההשתמטות מסמנת עבורנו קו אדום. בזמן שחלקנו במילואים, הילדים והבוגרים שלנו וחבריהם, נמצאים בחזיתות הלחימה כבר חודשים במלחמה ללא אופק של שחרור חטופים והסדרה מדינית - רקחתם דיל פוליטי, סחרתם בדמנו, ספרתם אך ורק את עצמכם, במציאות של חטופים, נרצחים, מפונים, פצועים בגוף ובנפש, בחברה שבורה וחפצת ריפוי. תתבייש".
ההצבעה בכנסת על קידום הפטור מגיוס
(צילום: ערוץ כנסת)

מלשכת שר החינוך נמסר בתגובה: "המציאות בישראל השתנתה. אתמול היה צעד ראשון למימוש השינוי לגיוס חרדים, מה שהיה לא יהיה. שר החינוך יעמוד על כך שהחקיקה תיתן לצה"ל גיוס של 3,000 חרדים כפי שביקש בבית המשפט. צר לנו וחבל שמיעוט פוליטי של מנהלים בחר ללכת אחרי ספין פוליטי ללא הבנה של הליכי החקיקה, אפילו את העובדה שהשר הוא לא חבר כנסת הם לא הכירו". יצוין כי שופטי בג"ץ הדגישו בדיון בעתירות בסוגיית הגיוס כי גיוס של 3,000 חרדים השנה הוא רק מספר מינימלי שנדרש.
על המכתב חתומים מנהלי בתי ספר יסודיים ותיכוניים, בהם רותי שמרון, מהתיכון הדמוקרטי שבילים, פרדס חנה; איילת קלכמן שרגאי - קדם דמוקרטי ערד; גל אורון - שבילים, פרדס חנה; דנה הירשברג - דמוקרטי מונטסורי, כפר סבא; אורי אלסר - דמוקרטי בעמק, נהלל; דליה דור - קשתות, מועצה אזורית מנשה; אורית פולק, דמוקרטי לב השרון; קשת ברנקו וייס, מזכרת בתיה; שירה ערד - גרץ, תל אביב; יורם בר קובץ - בית חינוך הלל, רמת גן; ואחרים.