נפתלי בנט בפגישה עם מלך בחריין
(צילום: איתי בית און/ לע״מ, סאונד: ניר שרף/ לע״מ)

בצל האלימות בשייח ג'ראח, גורם מדיני בכיר מביע חשש הערב (שלישי) כי המצב בשכונה שבמזרח ירושלים יתדרדר לעימות נוסף מול רצועת עזה - כפי שהיה במבצע שומר החומות. "צריך למנוע הסלמות. זה יכול להיגמר רע. ירושלים היא מקום רגיש", אמר הגורם הבכיר בתדרוך לעיתונאים לאחר ביקורו של ראש הממשלה נפתלי בנט בבחריין - ביקור שאותו מגדיר הערב בנט "מוצלח מאוד".
בימים האחרונים ישנם מדי יום עימותים בשייח ג'ראח לאחר שבליל שבת הוצת בית משפחת יושבייב, וח"כ איתמר בן גביר ("הציונות הדתית") הקים במקום "לשכה" במסגרת מחאתו בדרישה לאבטח את בתי היהודים בשכונה. הגורם המדיני התייחס לסוגיית ביטחון התושבים ואמר: "האחריות שלנו כמדינה להחזיר הביטחון לכל המדינה ואת זה אנו עושים עם המשטרה".
4 צפייה בגלריה
התפרעויות בשייח ג'ראח
התפרעויות בשייח ג'ראח
התפרעויות בשייח ג'ראח, השבוע. "זה יכול להיגמר רע"
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
רוסיה טנקים של הצבא הרוסי עוזבים את בלארוס בחזרה לרוסיה בשל סיום ה תרגיל לכאורה משבר אוקראינה
רוסיה טנקים של הצבא הרוסי עוזבים את בלארוס בחזרה לרוסיה בשל סיום ה תרגיל לכאורה משבר אוקראינה
רוסיה טנקים של צבא רוסיה עוזבים את בלארוס. "רוסיה שכנה מצפון, אבל יש לנו שלל אינטרסים"
(צילום: AFP / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY)
עם זאת הוא מתח ביקורת על חברי הכנסת שמגיעים לשכונה ואמר: "אני רואה את חברי הכנסת כסיף, טיבי ובן גביר, אני יודע היטב מה מביא אנשים לשם וזה לחמם ולשרוף את המועדון. הקמנו מדינה שתפעיל כוח ולא אנשים פרטיים. צריך לעמוד על הביטחון של תושבי השכונה, לא לוותר במילימטר, אבל צריך להימנע מפרובוקציות שמובילות אותנו למקומות רעים".
הגורם הבכיר התייחס גם למקומה של ישראל במשבר בין רוסיה לאוקראינה. "יש דילמה קבועה ואמיתית בנוגע לעימות בין רוסיה לאוקראינה. אנו חייבים לאזן בין האינטרסים המידיים. יש לנו שכנה מצפון שנקראת רוסיה אך מנגד יש שלל אינטרסים ורעיונות", הוא אמר. עם זאת הוא הדגיש כי בסוריה "ישראל ממשיכה בחופש פעולה מלא. שום דבר לא יעצור את חופש הפעולה שלנו". זאת למרות הנוכחות הרוסית המסיבית ותמיכת הקרמלין במשטר אסד.

"שיחות הגרעין מאוד מתקדמות, עושים מאמצים כבירים להשגת מטרותינו"

הגורם אמר כי השיחות בווינה על חידוש הסכם הגרעין עם איראן נמצאות ב"נקודה מאוד מתקדמת" ואמר: "אנחנו עושים מאמצים כבירים גם בימים אלה בכל מיני דרכים להשיג המטרות שלנו. זה לא קל - כי המשא ומתן מאוד מתקדם. הסכם הגרעין יפגע בנו וזה לא טוב. ההסכם ישפוך מלא כסף לתוך המערך האיראני שרוצה לפגוע בנו. זה לא טוב לחזק גורם טרור כל כך משמעותי באזור".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ומלך בחריין, חמד בן עיסא אל-ח׳ליפה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ומלך בחריין, חמד בן עיסא אל-ח׳ליפה
ראש הממשלה בנט ומלך בחריין. "לצקת תוכן בהסכם"
(צילום: חיים צח, לע״מ)
לאור ביקורו הצפוי של הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה וסיכול הניסיון האיראני לפגוע באיש עסקים ישראלי, התייחס הגורם המדיני לדיווח על גירוש פעילי חמאס מהמדינה. "ישראל לא יצרה התניה לגבי נוכחות החמאס בטורקיה. בוודאי שבתהליך של התקרבות זהירה יש מחוות פה ושם, וזו המטרה. כן רואים התגברות של פעילות טורקית נגד טרור. יש יותר פעילות טורקית נגד טרור בשטחם".
פרשנית העיתון הטורקי הורייט הנדה פיראט דיווחה אתמול כי במסגרת ההתחממות בין ישראל לטורקיה סילקה טורקיה מתחומיה עשרה פעילי חמאס שהגיעו לטורקיה לאחר עסקת שליט. עוד כתבה הפרשנית כי טורקיה הבהירה לחמאס שלעולם לא תעניק סיוע צבאי לחמאס, וכי לא תאפשר לבכירי חמאס לבצע פעילויות טרור מאדמתה.

בנט מסכם את הביקור בבחריין: "יש רצון בקשר משמעותי עם ישראל"

בתוך כך ראש הממשלה בנט סיכם בשיחה עם כתבים את הביקור ההיסטורי בבחריין. "היה ביקור מוצלח מאוד. התקבלנו בקבלת פנים מאוד חמה, מחבקת וניכר שיש רצון עז של ההנהגה של מנהיגות בחריין בקשר משמעותי ורב ממדי עם ישראל".
"מבחינתי המטרה הייתה לצקת תוכן בכלי הזה שנקרא הסכם, מתוך הבנה שרק אם יהיה תוכן ממשי פרקטי, כלכלי, מדיני - ואחר אז הקשר יישאר בר קיימא ונוכל גם להרחיב את זה. יש שורה של נושאים להמשך טיפול כמו הגדלת היקף הטיסות ההדדיות, יש בזה אתגרים ואנחנו מטפלים בזה. הגדלת הסחר שהוא נמוך. תיירות שתוביל לביזנס, חילופי סטודנטים, שיתופי פעולה טכנולוגיים בהרבה תחומים".
4 צפייה בגלריה
קבלת פנים לנפתלי בנט בארמונו של יורש העצר וראש ממשלת בחריין, סלמאן בן חאמד אל-ח'ליפה
קבלת פנים לנפתלי בנט בארמונו של יורש העצר וראש ממשלת בחריין, סלמאן בן חאמד אל-ח'ליפה
"מרגש לשמוע את התקווה". בנט בקבלת פנים בארמון במנאמה
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בנט ציין כי עם שובו מבחריין הוא משלים סבב פגישות עם שורת מנהיגים במזרח התיכון - עבדאללה מלך ירדן, נשיא מצרים א-סיסי, ומנהיג איחוד האמירויות. "המטרה לייצר רשת של בריתות באזור של יציבות , של מתינות ושל עמידה משותפת מול אתגרים משותפים".
ראש הממשלה סיפר בנימה אישית: "זה היה מאוד מרגש לעמוד בארמון במדינה ערבית ליד יורש העצר ולשמוע את המנון התקווה. יש פה מודל שונה ממה שהכרנו בעבר שלנו של קשר בין מדינה ערבית למדינת ישראל. מעולם ישראלי לא נלחם לא בחרייני ובחרייני לא נלחם מול ישראלי אז יותר קל".
במסגרת ביקורו נפגש בנט אחר הצהריים עם מלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה בארמון בבירה מנאמה. השניים נועדו בארבע עיניים במשך כשעה. בבוקר התקבל בנט במשמר כבוד בארמונו של יורש העצר וראש ממשלת בחריין, סלמאן בן חאמד אל-חליפה. בטקס קבלת הפנים הרשמי נשמע ההמנון "התקווה" וההמנון הבחרייני, וברקע התנוססו דגלי ישראל ובחריין. בנט ויורש העצר נפגשו תחילה בארבע עיניים, ולאחר מכן קיים רה"מ פגישת עבודה של שתי הפמליות וארוחת צהריים משותפת. בנט הזמין את יורש העצר לביקור בישראל שנענה להזמנה ויגיע לביקור בקרוב. עוד במסגרת הביקור נועד בנט עם קבוצת שרים בממשלת בחריין, וכן עם ראשי הקהילה היהודית בממלכה.