1 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
אחד מסמלי מגפת הקורונה
(צילום: EPA)
התו הירוק היה אחד מסמלי מגפת הקורונה בישראל ועורר מחלוקות באשר למידת היעילות שלו, כולל בממסד הרפואי, ובעיקר בשל יעילותו המוגבלת במניעת הדבקות בעת גל האומיקרון. אתמול בבוקר (יום ה') החליט ראש הממשלה נפתלי בנט, לאחר ישיבה עם שר הבריאות ניצן הורוביץ, להוציא לפועל את הפעימה השנייה של צמצום התו, והמגבלות שהוא מטיל יבוטלו כמעט במלואן החל מ-1 במרץ.
בנט: "בימים הקרובים נודיע על הקלות נוספות"
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה התו הירוק מתבטל. הראשונה נרשמה באביב שעבר, בתום גל התחלואה השלישי, ולאחר מכן למשך כמעט ארבעה חודשים עמד מספר הנדבקים החדשים על בודדים ביום. הוא חזר לשימוש לאחר התפרצות הגל הרביעי, אם כי במהדורה מרוככת יותר. אלא שמאז, כאמור, עלתה לא רק שאלת היעילות שלו, אלא גם המחאה המצטברת בטענה לפגיעה פוטנציאלית שלו בזכויות אדם ובחופש התנועה של אזרחים ותושבים.
התו הירוק התיר כניסה של מחוסנים ומחלימים בלבד לבתי עסק ומתחמים ציבוריים כגון מסעדות, בתי קפה, תיאטראות, בתי קולנוע ובתי מלון. מי שלא התחסן או החלים, נזקק לבדיקה מדי שלושה ימים.
(צילום: שמוליק דודפור)

באופן רשמי הייתה מטרת התו שמירה על בריאות הציבור בלבד, אך מתחת לפני השטח ראו בו בכירי משרד הבריאות גם כלי לעידוד התחסנות, לצד ביטול חובת הבידוד עם החזרה מחו"ל והטבות נוספות שניתנו למחוסנים ומחלימים.
ואולם, וריאנט האומיקרון, שהביא לגל תחלואה והדבקות נרחבות גם בקרב מתחסנים, גרם לבחינת הרלוונטיות שלו ככלי לשמירה על בריאות הציבור, ובשבועות האחרונים החלו דיונים בדבר ביטולו. שלב אחרי שלב צומצמה רשימת האתרים שחייבו את הצגתו, והוא כאמור אמור להתבטל כליל בתחילת החודש הבא.
הדחיפה המשמעותית ביותר לביטול התו הירוק ניתנה בשינוי עמדת קבינט המומחים הלאומי, פורום שבו חברים פרופ' רן בליצר, פרופ' גליה רהב, פרופ' ארנון אפק ובכירים נוספים. לכך התטרפה הירידה החדה בשיעורי המתחסנים, שחידדה את ההבנה: מי שבחר לא להתחסן עד כה, או לא להשלים את מנת החיסון השלישית - כבר לא יעשה זאת.
(צילום: משי בן עמי)

מספר החיוביים לקורונה שמצבם קשה ממשיך לרדת ונכון לאתמול מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ 886 חולים, 263 מהם מחוברים למכונות הנשמה. בדו"ח אחר של משרד הבריאות שפורסם אתמול בבוקר נכתב כי מספר החולים הקשים עוד יותר נמוך, ועומד על 870.
לשם השוואה, ביום ראשון בשבוע שעבר היו מאושפזים יותר מ-1,250 חולים במצב קשה. למעשה, זו הפעם הראשונה זה שלושה שבועות שמספר החולים קשה נמוך מ-900. מקדם ההדבקה עומד על 0.68 – נתון המעיד על דעיכה של התפשטות המגפה. מספר החולים הפעילים, רובם ככולם במצב קל וקל מאוד, עומד על 173,685 - נמוך באופן משמעותי מהמצב בסוף החודש שעבר - אז היו מעל 400 אלף.
בקהילה הרפואית מתגבשת בימים האחרונים תמימות דעים באשר לביטול התו הירוק, אבל מבטאים שם דאגה זהירה מהשיח על סיומו של גל האומיקרון ומהביטול של הגבלות אחרות כגון הבידודים בבתי הספר.
"כאיש רפואה ראיתי מקרוב שההנחיות שניתנו לא ממש יושמו בגל הזה", אומר סגן מנכ"ל בית החולים הציבורי אסותא באשדוד, ד"ר אבירם אלעד. "לא הייתה היענות ציבורית ולא אכיפה אנחנו אחרי שיא הגל, אבל בטח לא אחרי הגל. בבית החולים עדיין מאושפזים חולים במצב קשה, ורבים צפויים עוד להתאשפז. מה גם שזה כנראה לא הגל האחרון.
"ביטול התו הירוק בעת הנוכחית הוא נכון ואפשרי, אבל צריך לעשות זאת עקב בצד אגודל. פתיחה מהירה של הכל עלולה לגרום לחגיגות מוקדמות וזה יעלה לנו בחולים רבים. זה נכון לפתוח ולבטל את התו הירוק, אבל בצורה איטית יותר ומסודרת".
מנגד, אחרים סבורים כי אין בתו כל צורך והמשך השימוש עלול לגרום לנזק. "אני בעד צמצום דרמטי של התו הירוק", אומר פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה בבריאות הציבור וראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון. "המשמעות שלו היא אפידמיולוגית, וכעת, משום שגם מחוסנים נדבקים, הוא יכול לתת תחושת הגנה מזויפת לצד הפגיעה הקשה במשק.
"אני בעד להמשיך את תשתית התו הירוק לצורך נסיעות לחו"ל, וגם לצורך חזרה עתידית אליו, כי ייתכן שנשתמש בתשתית הזו בהמשך. אבל לגבי ההנחיות והאירועים, כשנראה שהתחלואה תרד עוד בשבועיים הקרובים, אנחנו בעד לצמצם את התו ולהשאיר את הטכנולוגיות שמאחוריו".
פורסם לראשונה: 22:11, 17.02.22