דובר צה"ל פרסם אחר הצהריים (יום רביעי) את תוצאות תחקיר הפרעות בכפר הפלסטיני ג'ית שבאזור שכם - פרעות שהתרחשו ביום חמישי לפני שבועיים ושבהם הוצתו בתים, מכוניות ופלסטיני אחד נורה למוות. התוצאות הוצגו גם לאלוף פיקוד המרכז החדש אבי בלוט, שאמר כי "מדובר באירוע טרור חמור ביותר של ישראלים שיצאו לפגוע באופן מכוון בתושבי הכפר ג׳ית - ואנחנו כשלנו בכך שלא הצלחנו להגיע מוקדם יותר להגן עליהם".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרעות בכפר ג'ית
תיעוד מהפרעות בכפר ג'ית
תא"ל אבי בלוט ותיעוד חדש מההרס אחרי הפרעות בג'ית
( צילום: דובר צה"ל)
לפי התחקיר, כוחות גדולים של צה"ל, מג"ב ומשטרה נפרסו מבעוד מועד בכמה צירים וצמתים מרכזיים באזור, בעקבות התרעה שהגיעה באותו ערב משב"כ על התארגנות של אזרחים ישראלים על גבי רכבים - ולפיה בכוונתם לבצע פשיעה לאומנית באזור יצהר. למרות זאת, והסיבה לכך לא מוסברת בהודעת צה"ל, "לקראת השעה 20:00 נכנסו כמאה אזרחים ישראלים רעולי פנים לכפר ג'ית שבשומרון, הציתו שלושה רכבים, ושני מבנים בכפר, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה".
בשעה 20:06, כך לפי התחקיר, מפקד החטיבה הכריז על "נוהל אירוע" בג'ית, והכוח הצבאי הראשון קפץ תוך 6 דקות מרגע ההכרזה לכפר. "מהתחקיר עלה כי הכוח הראשון לא הצליח להבין את תמונת המצב במלואה. הוא ניסה לפזר את הפורעים ולמנוע פגיעה בפלסטינים, אך היה עליו לפעול בנחישות רבה יותר. לאחר מספר דקות, הגיעו כוחות מילואים נוספים וכוחות מג"ב והחלו לבלום את הפורעים. הכוחות פעלו באסרטיביות תוך סיכון חיים, בלמו את הפורעים ודחקו אותם מחוץ לכפר, תוך שהם משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות וירי באוויר", מסרו בצה"ל.
הפרעות בג'ית

לפי התחקיר, חצי שעה מתחילת האירוע כלל הפורעים הישראלים הוצאו מהכפר. "במהלך האירוע כוחות צה"ל חילצו וסייעו למשפחות הפלסטיניות, בהם נשים וילדים, להימלט ממבנים בוערים והגישו להם עזרה ראשונית. כוחות מג"ב, שנפרסו בצירים במרחב, מנעו הגעה של ישראלים נוספים שהתכוונו להצטרף לפרעות". בצה"ל הזכירו את התקרית במהלך הפרעות שבה צעיר פלסטיני נורה למוות ופלסטיני נוסף נפצע מירי. "הירי מצוי בחקירה של משטרת ישראל ושב"כ", נמסר - ולא פורט מעבר לכך.
עוד עלה בתחקיר כי בתחילת האירוע מספר חברי כיתת כוננות של היישוב הסמוך חוות גלעד, שלא היו בשירות מילואים פעיל, הגיעו ללא אישור למקום וכשהם לבושים במדים. "הם פעלו בניגוד לתחום הסמכות המוגדר לחברי כיתת הכוננות. לאחר תחקור האירוע, שני חברי כיתת כוננות הודחו ונשקם נלקח", מסרו בצבא.
בצה"ל מציינים כי "הייתה התרעה מרחבית, ובהתאם לכך, הכוחות נערכו על פי היסטוריה גזרתית בצמתים ובצירים מרכזיים. בהמשך, נפרסו הכוחות באופן נרחב בכניסה לכפר ג'ית, פעולה שמנעה הגעה של פורעים נוספים שהתכוונו להיכנס לכפר, ובכך נמנע אירוע חמור יותר".
תיעוד ההצתות בג'ית

במהלך הפרעות לא נעצר אף חשוד, אך בשבוע שעבר נעצרו על בסיס מודיעין של שב"כ ארבעה חשודים, שלושה מהם בגירים וקטין אחד. החשודים הועברו לחקירת משטרה, ובסיומה נעצרו שלושת הבגירים בצו מינהלי. "חקירת האירועים נמשכת ומתוכננים מעצרים נוספים", ציינו בצה"ל.
"מפקד פיקוד המרכז, אלוף אבי בלוט, עמד על כך שבאירועים מסוג זה יש להכריז כמה שיותר מהר על נוהל אירוע, זאת על מנת להקפיץ את כלל הכוחות ולקצר את זמני הגעתם למרחב. בנוסף יש לשפר את אופן השליטה בכוחות במרחב, כדי להגיע למיצוי מקסימלי של כלל הגורמים", נכתב בתחקיר.
עוד נמסר כי מפקד פיקוד המרכז, שנכנס לתפקידו רק בחודש שעבר, "הביע את הערכתו על תחקיר רציני, חד ומקצועי אשר מייצר תמונה בהירה". אלוף בלוט מסר: "מדובר באירוע טרור חמור ביותר של ישראלים שיצאו לפגוע באופן מכוון בתושבי הכפר ג'ית ואנחנו כשלנו בכך שלא הצלחנו להגיע מוקדם יותר להגן עליהם. האחריות היא קודם כל שלי כעומד בראש המערכת ואני אעשה הכול על מנת לשפר אותה".
4 צפייה בגלריה
כפר ג'ית אחרי התפרעויות המתנחלים
כפר ג'ית אחרי התפרעויות המתנחלים
מכוניות שהוצתו בהתפרעויות בכפר
(צילום: שאול גולן )
4 צפייה בגלריה
כפר ג'ית אחרי התפרעויות המתנחלים
כפר ג'ית אחרי התפרעויות המתנחלים
(צילום: שאול גולן )
4 צפייה בגלריה
כפר ג'ית אחרי התפרעויות המתנחלים
כפר ג'ית אחרי התפרעויות המתנחלים
(צילום: שאול גולן )
בלוט הוסיף: "אני מציין את לוחמי צה"ל במילואים שהגיעו למקום, חתרו למגע ופעלו תוך סיכון חיים, כשהם מצילים חיים של פלסטינים שנלכדו בבתים שעלו באש. צה״ל, מג״ב, שב״כ ומשטרת ישראל עובדים בשיתוף פעולה מלא באירוע הזה ובכלל על מנת למגר את התופעה. עבודה רבה עוד לפנינו ואנחנו ניבחן במעשים ולא בדיבורים. האירוע עדיין במהלכו ולא ייחתם עד שנמצה את הדין עם הפורעים״.
הפרעות בג'ית, נזכיר, גררו גינויים משלל פוליטיקאים בישראל ובהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אולם שותפו לממשלה, השר איתמר בן גביר, שאמנם גינה גם הוא את האלימות, האשים דווקא את מערכת הביטחון בטענה שזו לכאורה לא פועלת בצורה נחושה מספיק לסיכול יידוי אבנים מצד פלסטינים. על בן גביר, מנגד, מוטחת ביקורת קשה על אוזלת ידה של המשטרה בסיכול התפרעויות והתנכלויות לפלסטינים, כשברקע גם הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על משבר אמון בין משטרת מחוז יו"ש לשב"כ ולצה"ל.
ההתפרעויות עוררו גם תשומת לב בינלאומית וגינויים, כשברקע כבר זינוק במקרי ההתנכלויות והאלימות נגד פלסטינים - וכשמדינות במערב מטילות עוד ועוד סנקציות על פעילי ימין קיצוני. במקביל ישנו זינוק בניסיונות להוציא פעולות טרור ביו"ש נגד מתנחלים וכוחות צה"ל, בעידוד של איראן שמסייעת בהברחות נשק. האירועים הללו תורמים לחשש מהתלקחות של הזירה, באופן שבמערכת הביטחון מזהירים שיסיט את תשומת הלב והמשאבים המצומצמים מזירות הלחימה האחרות בדרום ובצפון. לכך גם מצטרף החשש מיציבות הרשות הפלסטינית שמתמודדת עם משבר כלכלי כבד.