תיעוד מפעולות החילוץ בסוריה

מספר הקורבנות בטורקיה ובסוריה מרעש האדמה הקטלני שהתרחש אתמול לפנות בוקר (שני) ממשיך להאמיר. בשתי המדינות ממשיכים לחפש אחר ניצולים, כשהזמן הולך ודוחק, עם תנאים קשים של שלג וגשם כבד. הרעש הורגש ביתר שאת בצפון סוריה, שם שולטים המורדים המתנגדים למשטרו של בשאר אסד. בשיחה עם ynet, סיפרו ארבעה תושבים באזורים שבשליטת המורדים על רגעי האימה של הרעידה – שלדברי אחד מהם, "הרגישה כאילו סוף העולם הגיע".
10 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בסוריה
מחפשים לכודים בסוריה
מחפשים אחר ניצולים בסרמדא. "ההרס אדיר"
(צילום: AFP)
מוחמד, תושב העיירה סרמדא שבמחוז אידליב, מקום המרוחק כ-100 ק"מ ממוקד הרעש בעוצמה 7.8, סיפר כי "כשהרעידה התחילה זה הרגיש כאילו סוף העולם הגיע. כולנו ישנו. אי אפשר לתאר את זה בכלל". הוא הוסיף כי הבית שבו הוא מתגורר לא ניזוק, אך הבניינים סביבו – נחרבו כליל. "יש פה אנשים שתקועים מתחת להריסות", אמר מוחמד.
הוא הוסיף: "אין פה מספיק ציוד חילוץ ויש מעט כלי עבודה לחיפוש אחר גופות בין ההריסות. הרבה הריסות, הרבה פצועים והרוגים. הרוב בין ההריסות כבר מתים ומי ששרד מפונה למחנות זמניים לתפוס מחסה. יש הרס אדיר בכל מקום ואף אחד לא יודע באמת כמה הרוגים יש".
"בהתחלה היו רעידות קטנות שהתחילו להתחזק. שמענו קולות כאילו יש פיצוצים ענקיים עמוק מתחת לאדמה", הוא תיאר. "המצב כאן ממש קטסטרופלי. כל האזור כאן בחלום בלהות מהגיהינום. מאז רעידת האדמה ועד עכשיו אנחנו ערים. אנחנו מאוד עייפים. הרגשנו יותר מ-30 רעידות משנה, עכשיו יש בערך אחת לשעתיים וזה הולך ונחלש".
10 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בסוריה
מחפשים לכודים בסוריה
חלב, אתמול
(צילום: רויטרס)
מסעוד, תושב אחת העיירות בצפון סוריה, סיפר כי גם הוא ישן בזמן הרעידה. "רוב התושבים ברחו מהבניינים החוצה לכבישים והיו כאלה שנסעו עם המכוניות שלהם כדי להתרחק כמה שניתן", אמר. "היה גשם וכבד ובהתחלה חשבתי שאלה רעשי גשם, אבל הקול הלך והתגבר ואשתי התחילה לצעוק שקירות הבניין זזים. מיד הבנתי שיש רעידת אדמה".
הוא הוסיף: "תוך דקה אחת הרמנו את הילדים ויצאנו מהר החוצה לכביש, נעלתי את הבית ועלינו לאוטו ונסענו הרחק משם. עניין של שניות וכולם היו מחוץ לבניינים, כולם היו בהלם מוחלט. הבניין שלנו לא קרס, אבל היה רעש מאוד חזק בזמן הרעידה. אנשים נשארו בכבישים ולא רצו לחזור לבתים שלא קרסו. אנשים התעטפו בשמיכות ובכל הבא ליד. ירד גשם והיה קר מאוד, מי שהיה באוטו התחמם בפנים".
לורנס א-שעיר, תושב אזור חסקה שבצפון-מזרח סוריה, הרגיש היטב את הרעידה גם הוא. "לפנות בוקר היה כמו בסרט אימה עבור התושבים כאן. רעידת האדמה הוציאה את כל התושבים לכבישים למרות הגשם והקור", הוא תיאר. "היינו במצב של פאניקה ואימה, ועד עכשיו כולנו חוששים כי מפרסמים שיכולות להיות עוד רעידות משנה חזקות".
10 צפייה בגלריה
כוחות חילוץ בסוריה
כוחות חילוץ בסוריה
(צילום: רויטרס)
א-שעיר אמר כי באזור חסקה קיים מחסור בצוותי חילוץ ובציוד. "המצב כאן עבור התושבים הוא די גרוע. אנחנו נמצאים במצב שסוגרים עלינו מכל הצדדים – הטורקים, העיראקים או השלטון הסורי. התנועה בכבישים כאן משותקת למחצה. יש פה נפגעים מרעידת האדמה", הוא אמר.
אכרם חמו, תושב צפון-מזרח סוריה, אמר כי "מעולם לא חוויתי דבר דומה. יש חשש אצל האנשים מרעידות אדמה וכולם היו ערוכים לרוץ מהר לכבישים ולנטוש את הבניינים. ברגע שהבנו שזאת רעידת אדמה, כולם עזבו מחשש שהבניינים יקרסו והיה גם פחד שאין לרשויות יכולת חילוץ. הוצאנו את הילדים והמבוגרים לכבישים למרות שירד גשם וברד ולמרות הקור העז. רבים בחרו לישון ברכבים שלהם הרחק מהבניינים. יש כמה בניינים שנהרסו וברבים אחרים היסודות והקירות החיצוניים נסדקו".
רעידת האדמה בלילה שבין ראשון לשני הייתה מרעידות האדמה החזקות ביותר שנמדדו בעולם בשנים האחרונות, והחזקה ביותר במזרח התיכון ובטורקיה מאז 1939. הרעש היה בשעה 03:17 לפנות בוקר, בעוצמה 7.8, והורגש היטב בישראל. מוקד הרעש היה כ-33 קילומטרים מהעיר הגדולה גזיאנטפ שבדרום טורקיה, כ-90 ק"מ מהגבול הסורי. מוקד הרעש היה בעומק לא רב, של כ-18 ק"מ בבטן האדמה.
בשעות שלאחר הרעש הגדול הורגשו באזור יותר מ-100 רעידות משנה, חלקן חזקות מאוד. בצהריים, תשע שעות אחרי רעידת האדמה הקטלנית, פקד את טורקיה רעש חזק נוסף – שהורגש היטב בישראל. הרעש שאירע בשעות הצהריים היה בעוצמה 7.7. גורמים בטורקיה הדגישו כי הרעש החזק הנוסף לא היה רעש משנה, אלא רעידת אדמה עצמאית, שהמוקד שלה היה בקרמנמארש שבדרום טורקיה, כ-80 ק"מ ממוקד הרעש שאירע ליד העיר גזיאנטפ בלילה.
פורסם לראשונה: 23:00, 06.02.23