ועידת הבריאות מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
בצל החשש מהסלמה ביטחונית בין ישראל ללבנון, מנכ"ל מד"א אלי בין התריע היום (שני) בוועידת הבריאות של ynet ו-"ידיעות אחרונות" מאי-הסדר ששרר לפני הטבח שביצע חמאס בעוטף ובשנים שקדמו לו, ומתח ביקורת על התנהלות משרד האוצר בכל הנוגע לתקציב הארגון. "אין במדינת ישראל ארגון או גוף שאמור וצריך לתת פתרונות לאתגרים, גם של רעידת אדמה, גם של אסון טבע, גם של מלחמה, גם של תאונת דרכים גדולה מאוד - והוא לא מתוקצב", אמר. "זה לא קורה לא במשטרה, לא בכבאות, לא בצה״ל, לא בשום גוף בעולם שאתה מצפה שיעמוד באתגר כל כך גדול. אנחנו לא צריכים לדבר על האתגר בצפון, כולנו מבינים מה הולך להיות שם - אבל אנחנו לא מקבלים שום תקציב".
הריאיון המלא עם מנכ"ל מד"א
(צילום: אורי דוידוביץ, ירון ברנר, אלכס בוטרמו)

בין תיאר כי "בימי הקורונה חסכנו קצת כסף כדי לבנות את המטה הארצי של מגן דוד אדום, כדי לבנות מוקד שיהיה מתחת לאדמה שיוכל לתפקד בשעות קשות. בנינו את בנק הדם במשך 5 השנים האחרונות, ואם לא היינו בונים אותו בזמן ומצליחים להביא אותו במהלך המלחמה לתפקוד, ספק אם היינו יכולים לייצר דם. חסכנו קצת כסף גם בשביל המטה הארצי שאנחנו רוצים לבנות, אבל האוצר כבר רוצה לקחת לנו את התקציבים האלו ולהעביר אותם למקומות אחרים. הוא פשוט לא מחלק את התקציבים בצורה טובה. הפקידות שם היא זאת ששולטת למעשה על מקבלי ההחלטות, ומקבלי ההחלטות לא מבינים את החשיבות של מד"א. אם לא יהיה לנו תקציב מסודר ויציבות כספית, פשוט לא נוכל לתת את השירות המתאים, בלשון המעטה".
ואנחנו כנראה בפתח מערכה בצפון. ללא תקציב, נראה פגיעה משמעותית בשירות שם? "אני לא רוצה להתבכיין בשעת מלחמה, ואני לא עושה את הדברים האלו, אבל אני חושב שאם האוצר לא יתעשת מחר בבוקר הוא לא ימצא את מגן דוד אדום. העובדים של מד"א עד עכשיו, כשכל המגזר הציבורי קיבל את כל הסכמי השכר, עד עכשיו לא קיבלו הסכם שכר שנחתם ב-2023. אני מאשים פה גם את ההסתדרות - היא נושאת באחריות על הנושא הזה. אבל זה לא רק ההסתדרות, האוצר צריך לתת את היכולות התקציביות".
אז איפה ההסתדרות? במה מתעסק היו״ר אם לא בכם? "אני ממש כועס על הנהגת ההסתדרות, הם אחראים למחדל הזה שעובדי מד"א לא מקבלים את התקציב המתאים לתשלום תוספת השכר, ואני רוצה לגלות לך סוד - הנחיתי לא להעביר להסתדרות את דמי החבר שהעובדים משלמים. בינתיים הכספים הללו נמצאים במד"א. אני לא בטוח שאנחנו לא יכולים לשבות, העניין הזה הוא ממש על הקצה, אבל אני נגד שביתה. בוודאי במד"א אין דבר כזה, אבל לצערי הרב הם הביאו את העובדים למצב כזה שלא משלמים להם את הזכויות שמגיעים לכל אנשי המגזר הציבורי. כל פקיד באוצר ובמשרד הבריאות מקבל את התוספת הזאת, רק אנשי מד"א לא. זה לא הוגן - יש פה בעייתיות אמיתית, במד"א לא משתכרים בשכר גבוה".
שביתה על הפרק? "לא, אנחנו לא רוצים להגיע למקומות האלה. יש אחריות גם להסתדרות וגם לאוצר לפתור את הבעיה. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וההנהגה שם אומרים שיהיה בסדר. ה'יהיה בסדר' הזה, עד עכשיו 9 חודשים אנשים לא קיבלו את הסכם השכר שמגיע להם. זה לא הוגן, זה לא נכון, בעיקר ובוודאי כשהם מקריבים את החיים שלהם ומסכנים את עצמם".
1 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת ידיעות אחרונות
ועידת הבריאות של קבוצת ידיעות אחרונות
"ללא תרומות היהודים והנוצרים בעולם, ספק אם יכולנו לתפקד". המנכ"ל בין בוועידת הבריאות
(צילום: אביגיל עוזי)
לקראת פתיחה אפשרית של מלחמה מול חיזבאללה, בין סיפר כי כבר בשבוע הראשון אחרי טבח 7 באוקטובר "קיבלנו החלטה אסטרטגית להרים את רמות המלאי של הארגון לרמת צבירה של 4 חודשים בציודים ובהצטיידות. זה כולל הכל. בנוסף לכל הדברים הללו רכשנו מערכות לווייניות לכל התחנות שלנו, לכל בעלי התפקידים. עשינו פעולות משמעותיות, הבאנו לישראל באמצעות התורמים והנדיבים שלנו, באמצעות התומכים שלנו, יותר מ-250 אמבולנסים נוספים. פתחנו תוכנית מיוחדת שנקראת 'תוכנית מגן', שלמעשה נותנת ליישובים עצמם את היכולת להתמודד כבר בשעה הראשונה לפני שהאמבולנס מגיע".
בצל הביקורת על התנהלות האוצר וההסתדרות, בין שיבח את התורמים מרחבי העולם, יהודים ונוצרים כאחד: "אני חייב לציין שנרתמו פה גם הנוצרים האוונגליסטים, שהם מדהימים. הם תרמו שתי תחנות, אחת בשלומי, תחנה ממוגנת, ואחת באשכול. בנוסף הם הביאו לכאן אמבולנסים ממוגני ירי. את כל האמבולנסים שנפגעו למגן דוד אדום הם לקחו על עצמם, הם חידשו אותם. הם פשוט אנשים מדהימים. אבל יחד איתם יש אלפי יהודים בעולם כולו, עשרות אלפי יהודים שתומכים במד"א, ללא התמיכה שלהם ספק אם הארגון יכול לתפקד ולהכין את עצמו לאירועים הבאים".

"ב-7.10 קיבלנו החלטות קריטיות עוד לפני 07:00"

בין סיפר גם על תחושותיו במהלך 7 באוקטובר, ותיאר כי חשב שירי הרקטות המסיבי מרצועת עזה היה למעשה תרגיל הסחה. "חשבתי שזו הסחה ושמשהו הולך להתפתח מהצפון, שההפתעה תגיע משם. חשבתי אסטרטגית. בדקה הראשונה שקרה האירוע וקיבלתי את הטלפון על אזעקות וירי מהדרום, השאלה הראשונה שלי הייתה 'קרה משהו בלילה? ישראל חיסלה מישהו?' אמרו שלא, שהיה שקט. לא הייתה סיבה לירי מסיבי, וזה הדליק לי את הנורה האדומה".
בין תיאר עוד כי "שוחחתי בדקות הראשונות עם אלוף פיקוד העורף, לא היה לו שום מידע מה קורה, אבל כבר בדקות הראשונות קיבלנו שלוש החלטות שבמבט לאחור אנחנו מבינים שהן היו קריטיות והצילו חיים, כי הן נתנו לנו את היכולת האסטרטגית לפעול בשעות הראשונות ולאחר מכן בצורה מאוד-מאוד טובה, יעילה, איכותית וגם כמותית. ההחלטה הראשונה הייתה להשאיר את משמרת הלילה, שלמעשה צריכה לסיים ב-07:00 בבוקר. הם נשארים ומושכים את המשמרת עד להודעה חדשה, ומשמרת בוקר שאמורה להיכנס בעשרה לשבע היא עכשיו בעצם מכפיל הכוח שצריך לתת את המענה.
"ההחלטה השנייה הייתה להתחיל להביא את כל האנשים מהבית לתוך התחנות. זאת החלטה מאוד קשה. לא ידעתי את הממדים של האירוע, אבל לקחתי על עצמי את מלוא האחריות ואמרתי שאני הולך על זה בגדול. להזעיק אלפי עובדים בשבת זה עלות כלכלית מאוד גבוהה, אבל ביטלתי את השיקול הכספי והכלכלי, אמרתי 'כולם מגיעים עכשיו, יחד עם המתנדבים'. ההחלטה השלישית והקריטית הייתה פתיחה של התרמות דם המוניות בכל הארץ. צריך לזכור שאי אפשר לבצע התרמת דם בכל מקום מכיוון שיש ירי טילים גם למרכז הארץ, חייבים למצוא מקומות ממוגנים, אז כבר ב-06:45 בבוקר יצרתי קשר עם מנהל איכילוב רוני גמזו ומנכ"לית וולפסון ענת אנגל וביקשתי את המחסה שלהם להתרמות הדם. עשינו את הפעולות האלה בצורה מושלמת".
בהמשך תיאר המנכ"ל בין כי הבין שמדובר באירוע שטרם קרה בישראל כאשר נודע כי מחבלי החמאס ירו על הצוותים הרפואיים בשטח. "לא יורים על אמבולנסים. ברגע שהבנתי שירו על האמבולנס ואיבדנו את הקשר עם החובש שהיה עליו הבנתי שכללי המשחק פה שונים לגמרי. אנחנו מתחילים לקבל תמונת מצב גם מהמשטרה וגם מצה"ל, ומבינים שצירים רבים נשלטים על-ידי קבוצות של מחבלים. אנחנו מבינים שזה לא נשק רגיל. צירים שמי שנע עליהם - פשוט נרצח".
הוא שיבח את שיתוף הפעולה עם כוחות הביטחון וההצלה, וצה"ל בפרט: "דיווחנו לכל הגורמים. משטרה, כבאות, ביטחון. כולם ממומשקים למערכות של מד"א. קשה לי לשפוט את מה שקרה למקבלי ההחלטות בצבא, אבל צה"ל יצא מגדרו כדי לשתף פעולה עם מד"א. היה שיח מאוד בריא ופורה, שיתוף פעולה שלמעשה הציל חיים". בין ציין כי "איבדנו פרמדיקים ועובדים, ונפצעו לנו 15 אנשים, חלקם באורח בינוני וקשה", והוסיף כי "עם האירוע הזה אנחנו מבינים במד"א שההתנהלות שלנו בעתיד צריכה להיות שונה".