3 צפייה בגלריה
פעילות אכיפה במעלה אדומים
פעילות אכיפה במעלה אדומים
פעילות אכיפה במעלה אדומים
(צילום: דוברות המשטרה)
כשברקע החשש הגדול מגל חמישי שזן האומיקרון עלול לחולל בישראל, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת – זאת שאחראית על אישור הנחיות הקורונה שקובעת הממשלה – קרא הערב (ב') להחמיר משמעותית את האכיפה נגד אלו שמפרים את הנחיות הבידוד, בפרט נגד כאלו שאובחנו כנשאים של הנגיף. יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב מהעבודה, קרא שלא להסתפק בקנסות מנהליים שמגיעים לסכום של כ-5,000 שקלים, אלא להעמיד את מפרי הבידוד הללו לדין, כך שניתן יהיה להטיל עליהם קנס שגבוה פי שלושה.
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט גלעד קריב. דורש החמרה: "ברירת המחדל כיום - קנס מנהלי"
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
"בימים האחרונים התפרסם בכלי התקשורת מידע על הפרות של חובת בידוד מצד חוזרים מחו"ל שאומתו כנשאים של וריאנט האומיקרון ועל יצירתן של שרשראות הדבקה חמורות בעקבות זאת", כתב ח"כ קריב במכתב שאותו שיגר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפרקליט המדינה עמית איסמן וכן לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר המשפטים גדעון סער, שר הבריאות ניצן הורוביץ והשר לביטחון פנים עמר בר-לב.
קריב ביקש מגורמי האכיפה להתייחס לפנייתו בדחיפות, והוסיף: "מידע זה זכה לאישוש בדיוני ועדת חוקה חוק ומשפט מידי נציגי משרד הבריאות. מידע מטריד זה מצטרף למציאות מאתגרת ועגומה בעניין הפיקוח על קיום חובת הבידוד והאכיפה של הוראות הבידוד על מפרי בידוד בידי משטרת ישראל וגורמי אכיפה מוסמכים נוספים. למרות המאמצים הרבים המושקעים בתחום זה, לרבות באמצעות פיתוח מתמיד של מענים טכנולוגיים ותעדוף משאבי כוח אדם לטובת המשימה, הנתונים שמציג משרד הבריאות מלמדים על הפרות רבות של חובת הבידוד".
3 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג. "חלק מהחוזרים שאומתו לאומיקרון הפרו בידוד - ויצרו שרשראות הדבקה חמורות"
(צילום: AP)
"לנוכח מציאות זו", כותב עוד קריב, "אבקשכם לבחון את מדיניות הפרקליטות וגורמי התביעה המשטרתיים ביחס להפרות של חובת הבידוד, בדגש על אלו הנעשות בידי נשאים מאומתים של נגיף הקורונה שקיבלו לידיהם את תוצאות הבדיקות, אך חרף זאת בוחרים ביודעין ובגסות לב להתעלם מחובת הבידוד החלה עליהם תוך סיכון הסובבים אותם".
קריב ציין במכתבו כי על פי פקודת בריאות העם, הענישה הפלילית על הפרת חובת הבידוד עומדת כיום על קנס בסך 14,400 שקלים, אך עבירה פלילית זאת ניתנת לאכיפה גם באמצעות קנס מנהלי של 5,000 שקלים, הדומה בסכומו לקנסות המנהליים המוטלים על רבות מהפרות של הגבלות הקורונה.
"על פי הידוע לנו, במקרים הלא רבים בהם ננקטים צעדים כנגד מפירי בידוד, ברירת המחדל היא הטלת קנס מנהלי, וכעקרון לא מוגשים כתבי אישום על הפרת הבידוד", כתב קריב. "לנוכח הסכנה הנשקפת מהפרת בידוד על ידי נשאים מאומתים של נגיף הקורונה, ובמיוחד על רקע פוטנציאל ההדבקה החריג של נגיף האומיקרון, אבקשכם לשקול את החמרת מדיניות הענישה כלפי מפרי בידוד מאומתים, אם על ידי הגשת כתבי אישום מכוח פקודת בריאות העם חלף הטלת הקנס המנהלי ואם על ידי שימוש בסעיף 218 של חוק העונשין תשל"ז-1977 – מעשה העלול להפיץ מחלה, במקרים המתאימים והחמורים".
בנט בדיון עם בכירי משרד החינוך: "המטרה - להגן על הילדים לפני הגל"
(צילום: עומר מירון, לע"מ, סאונד: בן פרץ, לע"מ)

ח"כ קריב דרש גם במכתבו לבחון החמרה של רף הענישה הפלילית ושל הקנס המנהלי על מפרי בידוד המודעים לעובדת היותם נשאים מאומתים של הנגיף. "צעד זה מחייב כמובן את תיקון הפקודה, ואין לי ספק כי הכנסת תתמוך בצעד מסוג זה", הוסיף קריב, וציין כי בימים הקרובים ועדת החוקה תקיים דיון בנושא.
ועדת החוקה, נזכיר, היא הגורם המאשר בכנסת את תקנות הקורונה שיוצאות מהממשלה. יו"ר הוועדה קריב כבר הביע עמדות נגד בעבר נגד החלטות ממשלה וטען כי ועדת החוקה אינה משמשת כחותמת גומי. הוא התבטא רבות בנושא והתנגד להטלת עונשים על לא-מחוסנים.