ימים בודדים לאחר כניסתו לתפקיד רמטכ"ל צבא אוקראינה, קיבל בסוף השבוע הגנרל אולקסנדר סירסקי את החלטתו המבצעית המשמעותית הראשונה בתפקיד, והורה לצבא האוקראיני על נסיגה מהעיר אבדייבקה במחוז דונייצק בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה.
הגנרל סירסקי הסביר את החלטתו בפוסט שפרסם בפייסבוק, וכתב שפעל "כדי לשמור על חייהם ובריאותם של החיילים, לייצב את המצב ולהעביר כוחות לקווי הגנה נוחים יותר. חיילנו ביצעו את חובתם הצבאית בכבוד, עשו הכול על מנת להשמיד את מיטב היחידות הצבאיות הרוסיות, והסבו לאויב אבדות משמעותיות במונחי כוח אדם וציוד. החיים של חיילינו הם הערך הגבוה ביותר".
3 צפייה בגלריה
לוחם של כוחות מורדים פרו-רוסים ב דונייצק מזרח אוקראינה מבצע ירי ארטילריה ב תותח הוביצר לעבר העיירה אבדיבקה חבל דונבאס מלחמה רוסיה 7 בספטמבר
לוחם של כוחות מורדים פרו-רוסים ב דונייצק מזרח אוקראינה מבצע ירי ארטילריה ב תותח הוביצר לעבר העיירה אבדיבקה חבל דונבאס מלחמה רוסיה 7 בספטמבר
כוחות פרו רוסים יורים לעבר העיר אבדייבקה
(צילום: רויטרס )
הודעתו הגיעה יממה לאחר שהמפקד האוקראיני האחראי על הגזרה שבה נמצאת אבדייבקה הודיע שהצבא האוקראיני נסוג מכמה עמדות בעיר לטובת היערכות הגנתית מחודשת, ובעולם סיקרו את ההישג הרוסי כ"גדול ביותר מאז כיבוש העיר בחמוט".
הלחץ הצבאי הרוסי לכבוש את העיר נמשך כבר כמה חודשים, אך רק בשבועות האחרונים הם הצליחו להתקדם באופן משמעותי יותר לכיוון העיר ולמעשה הצליחו לכתרה כמעט באופן מלא. ההחלטה האוקראינית לסגת מאזור העיר היא אולי הגיונית מבחינה צבאית גרידא, אך היא למעשה ממחישה את הלחץ העצום שבו נמצאים כוחות הצבא האוקראיני בחודשים האחרונים.
נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, התייחס בוועידת מינכן לביטחון להסגת כוחות הצבא מהעיר שבמזרח המדינה, ואמר כי "ההחלטה התקבלה כדי לשמור על חיי אדם", מאחר שהצבא הרוסי היה קרוב לכיתור העיר. זלנסקי קרא למדינות המערב לספק יותר כלי נשק לקייב, ואמר כי "המחסור ה'מלאכותי' בתחמושת שבו נמצאת אוקראינה, בייחוד בפגזי ארטילריה וביכולות ארוכות טווח, מאפשר לפוטין להסתגל למצב הנוכחי במלחמה". הוא הוסיף: "אל תשאלו אותנו מתי המלחמה תסתיים - תשאלו מדוע רוסיה עדיין מסוגלת להמשיך בה".
3 צפייה בגלריה
גנרל אולקסנדר סירסקי מפקד ה הגנה על קייב  בעמדה צפונית לעיר
גנרל אולקסנדר סירסקי מפקד ה הגנה על קייב  בעמדה צפונית לעיר
גנרל אולקסנדר סירסקי. החלטה משמעותית ראשונה
(צילום: AP)
הלחץ החל מאז סוף 2023 לאחר כישלון מתקפת הנגד האוקראינית והמחסור ההולך וגובר בתחמושת, בעקבות המשך עיכוב חבילת הסיוע הצבאית הענקית של ארה"ב לאוקראינה בשווי 61 מיליארד דולר. ייתכן בהחלט שאחת הסיבות לקושי הצבאי האוקראיני להגן על העמדות שלו כעת היא אותה נחיתות משמעותית בעוצמת האש הארטילרית העומדת לרשותו.
בתוך כך, ביומיים האחרונים ביקר זלנסקי בגרמניה וצרפת, ונועד עם הקנצלר אולף שולץ והנשיא עמנואל מקרון. במסגרת הביקור שלו בברלין חתמו זלנסקי ושולץ על הסכם לשיתוף פעולה ביטחוני ותמיכה ארוכת טווח מצד גרמניה. זלנסקי כתב: "מדובר במסמך חסר תקדים שמבסס את התמיכה הגרמנית באוקראינה ברמה של יותר מ-7 מיליארד אירו לשנה זו".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם זלנסקי. האוקראינים מחכים לסיוע
(צילום: Drew Angerer/gettyimages)
בארמון האליזה בפריז התקבל הנשיא זלנסקי בחום על ידי מקרון, והשניים חתמו על הסכם ביטחוני דו-צדדי שאמור להבטיח תמיכה אזרחית וצבאית ארוכת טווח באוקראינה, בעיתוי קריטי לקייב. על פי ההסכם בין הצדדים, צרפת מתחייבת לספק "עד 3 מיליארד אירו של סיוע צבאי נוסף לקייב ב-2024".
לפי ארמון האליזה, ההסכם כלל גם הבטחה לסיוע מהיר תוך 24 שעות במקרה של התקפה רוסית עתידית, ובנוסף שת"פ תעשייתי בנושא ציוד צבאי והכשרה של חיילים אוקראינים. האוקראינים משוועים ממש לאישור חבילת הסיוע הצבאית האמריקנית בקונגרס בוושינגטון, אך בינתיים עושים מאמצים לקבל כל סיוע אפשרי ממקורות נוספים.