4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
מתכוון להמשיך בפגישות. הרצוג
(צילום: חיים צח / לע״מ)
נמשכים הניסיונות של הנשיא להגיע להסכמה בנוגע ל"מהפכה המשפטית": נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נפגש אמש (יום ג') עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן. בתום הפגישות עם לפיד, גנץ ורוטמן פרסם בית הנשיא הודעה דומה, שבה נכתב: "השניים דנו במתווה הנשיא כפי שהוצג בנאומו לאומה. הנשיא חזר על קריאתו להידברות והגעה להסכמות רחבות ככל הניתן לטובת מדינת ישראל ואזרחיה". הפגישות התקיימו באווירה טובה והרצוג מתכוון להמשיך בפגישות על מנת לגרום לצדדים לקבל את המתווה שהציע.
לפיד קרא שוב לאחר הפגישה לעצור את הליך החקיקה: "שוחחנו על מתווה הנשיא ועקרונותיו ועל החשיבות להגיע להסכמות רחבות ולמנוע קרע בעם. הצגתי בפני הנשיא את קווי היסוד שעליהם לא נתפשר, בראש ובראשונה עצירת כל תהליך החקיקה. באתי לנשיא להשמיע את קולם של מאות אלפי אנשים אוהבי המדינה, שיוצאים לרחובות מודאגים וחרדים לעתידה של מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הצהרת ראשי האופוזיציה
קוראים לעצור את החקיקה. לפיד וגנץ
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"קורא לגנץ ולפיד להגיע בהקדם להידברות ללא תנאים מוקדמים". רוטמן
(צילום: יואב דודקביץ')
גנץ כתב אחר הפגישה עם הרצוג: "נפגשתי הערב עם נשיא המדינה במסגרת שורת שיחות שאנו מקיימים בנושא ההפיכה המשטרית. דאגתו לקרע ההולך ומתעצם בעם ולעוצמת הדמוקרטיה הישראלית ניכרת, ופעולתו חשובה ביותר בעת הזו. הצגתי לנשיא את עקרונותינו המרכזיים ביחס לרפורמה הנדרשת. בבסיס הדרישות - עצירת החקיקה, אי פוליטיזציה של מערכת המשפט וקידום מהלך מקיף הכולל חוק יסוד: חקיקה, והסדרת האיזון בין הרשויות. אני מקווה שתהיה היענות ליוזמתו, ושנתניהו יפעל באחריות וימנע קרע פנימי בעם בעת של אתגרים ביטחוניים ומדיניים. שישים את מדינת ישראל - לפניו".
רוטמן מסר לאחר הפגישה עם הרצוג כי "אני מודה לנשיא על מאמצי התיווך ונרגש מנכונותו לעשות לילות כימים במטרה להגיע להסכמה רחבה על תיקון מערכת המשפט. כפי שאמרתי אתמול וכפי שהודעתי יחד עם השר לוין השבוע, אני חוזר וקורא לבני גנץ וליאיר לפיד להגיע בהקדם להידברות ללא תנאים מוקדמים עד הקריאה הראשונה בניסיון להגיע להסכמה רחבה".
נאום הרצוג, השבוע
(צילום: לע"מ)

ביום ראשון נשא הנשיא הרצוג נאום מיוחד שבו קרא לעצור את החקיקה והציג חמישה עקרונות שיהוו לדבריו בסיס למשא ומתן מיידי: חקיקת חוק יסוד החקיקה שעל חוקיו לא תהיה ביקורת שיפוטית, הגדלת מספר השופטים, תוכנית שתשים סוף לעינויי הדין, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שלאף רשות לא יהיה בה רוב - וצמצום השימוש בעילת הסבירות.
"אני מרגיש, כולנו מרגישים, שאנו רגע לפני התנגשות, ואפילו התנגשות אלימה. חבית הנפץ לפני פיצוץ, אנחנו על סף קריסה חוקתית ופגיעת איש באחיו", פתח את דבריו הרצוג, שההתרגשות הייתה ניכרת על פניו. "אני מתחנן אחיי ואחיותיי הישראלים, האיומים מבחוץ גדולים דיים. אלימות מכל סוג נגד משרתי ציבור ונבחריו היא קו אדום שאל לנו לחצות בשום אופן. בבחירה בין התפרקות לשותפות - אני בוחר בשותפות".

החקיקה ממשיכה

בינתיים הקואליציה לא עוצרת את החקיקה. היום יובאו למליאת הכנסת כל הצעות החוק הפרטיות שאושרו על ידי השרים, ביניהן הצעת תיקון חוק יסוד הכנסת, שזכתה לכינוי "חוק דרעי 2", לפיה בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין כשירות שרים. ההצעה צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית ולאחר מכן תועבר לוועדת הכנסת להמשך דיונים לקראת הצבעה בקריאה ראשונה ואז בקריאה שנייה ושלישית. גם אם הקואליציה תשלים בחודשים הקרובים את חקיקת החוק, עדיין לא ברור האם היועמ"שית תאפשר את החלתו באופן מיידי.
עוד במסגרת הרפורמה המשפטית, תובא להצבעה בקריאה טרומית גם הצעת חוק ההתגברות של ח"כ רוטמן, לפיה בית המשפט העליון יוכל לפסול חוק שעבר בכנסת, רק אם כל הרכב השופטים מסכימים כי יש לפסול את החוק. במקרה של רוב, אך לא החלטה שהתקבלה בפה אחד, החוק שביקשו לפסול יישאר בעינו ולא ייפסל.
ח"כ רוטמן כבר מנהל בוועדת החוקה דיונים בנושא אותה הצעה שהוגשה מטעם הוועדה, אך מראש הגיש את ההצעה גם במסלול פרטי כדי למנוע עיכוב בחקיקה, כפי שהיה עם חוק היועמ"שים שאחרי שבועות של דיונים הוחלט כי הוא צריך להיות נידון כהצעת חוק פרטית ולא מטעם ועדת החוקה וההליך בעינינו נתקע. במהלך דיון אתמול בוועדת החוקה, יועמ"ש הוועדה עו"ד גור בליי ציין כי מסקירה שערכו בעולם, לא נמצאה אף מדינה שדורשת החלטה של פה אחד בהרכב השופטים בפסילת חוקים.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גם אם החקיקה תושלם בחודשים הקרובים, לא ברור אם תיכנס לתוקף מיד. נתניהו ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הצעת חוק נוספת שתעלה להצבעה בקריאה טרומית במליאה היא של ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד, המציעה שלילת אזרחות וגירוש משפחות מחבלים מקרבה ראשונה, אם יימצא כי הם ידעו מראש על תוכנית המחבל לבצע מעשה טרור או הביעו תמיכה או הזדהות במעשה טרור. בנוסף, תעלה להצבעה הצעת החוק של ח"כ משה סעדה מהליכוד, להפריד את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות, ולהפוך אותה לגוף חקירה עצמאי במשרד המשפטים.
עוד הצעת חוק, שנכנסה לסדר היום ממש ברגע האחרון בלחץ השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, היא ההצעה של ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, לפיה המשטרה תוכל לערוך חיפוש נשק בבתים ללא צו בית משפט ותוחמר הענישה למי שיימצא שמחזיק נשק בלתי חוקי וזאת על רקע האלימות בחברה הערבית והפיגועים בשבועות האחרונים.
בשבוע הבא צפוי להגיע למליאת הכנסת גם חוק השפיטה, שאת שני חלקיו אישרה ועדת החוקה שלשום אחרי דיון סוער במיוחד. לפי הצעת החוק יהיה לקואליציה רוב מובנה של חמישה חברים מתוך תשעה בוועדה למינוי שופטים וגם בית המשפט יהיה מנוע מלהתערב בחקיקת חוקי יסוד. מלבד זאת, אושרו גם הסעיפים המפרטים את יישום השינויים בוועדה לבחירת שופטים - שכוללים שימוע בוועדת החוקה למועמדים לעליון, ייצוג נשי מחייב של כל אישה מכל רשות וכן אפשרות של הוועדה לבחירת שופטים להתכנס גם במינימום של חמישה חברים. חוק השפיטה של רוטמן מכיל בסך הכול חמישה חלקים. עם תום הדיונים בפסילת חוקים רגילים, תדון הוועדה בשני החלקים הנותרים - שנוגעים לפסקת ההתגברות ועילת הסבירות.
פורסם לראשונה: 23:40, 14.02.23