סגן יו"ר מועצת התלמידים ב-ynet Live
(צילום: חגי דקל)

סוף למשבר, הפעם באמת? פריצת דרך הושגה היום (שני) במגעים בין משרדי האוצר והחינוך לבין ארגון המורים, כחלק מהניסיונות להביא לסיום עיצומי המורים שנמשכים מאז השנה שעברה. פריצת הדרך מגיעה על רקע איום של מועצת התלמידים הארצית להשבית מחר את הלימודים אם לא יושגו הסכמות בין הצדדים.
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של שר החינוך יואב קיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש ארגון המורים רן ארז
הצהרה לתקשורת של שר החינוך יואב קיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש ארגון המורים רן ארז
קיש, ארז וסמוטריץ'. הפעם תהיה לחיצת ידיים שתשים סוף למשבר?
(צילום: דוברות משרד החינוך )
שנת הלימודים נפתחה כסדרה ב-1 בספטמבר אחרי הסכמות בין משרדי האוצר והחינוך לארגון המורים. אלא שארגון המורים המשיך בעיצומים שנקט מאז השנה שעברה, לאור "ניסיון מהפרת התחייבויות שיטתית של משרד האוצר", כלשון יו"ר ארגון המורים רן ארז. הוא טען כי האוצר הפר התחייבויות שעליהן הוסכם לקראת פתיחת שנת הלימודים - ולכן איים גם בהשבתת הלימודים.
במסגרת העיצומים, התלמידים לא מקבלים ציונים, לא יוצאים לטיולים ולפעילויות חוץ בית ספריות, לא יוצאים למסעות לפולין ובמקביל לא מתקיימים ישיבות הערכה וימי הורים.
כוונת התלמידים לשבות מגיעה נוכח האכזבה שחוו. הם קיוו ששנת הלימודים הנוכחית תהיה רציפה ויציבה לאחר שנים של משבר מאז פרוץ מגפת הקורונה, אך ימים אחדים לאחר פתיחת השנה הכריז ארגון המורים על העיצומים - בעקבות הודעת משרד האוצר לפיה הפעימה הראשונה שהובטחה למורים בסך 800 שקלים תינתן להם רק בתום החתימה על הסכם השכר בעוד כמה חודשים.
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
יו"ר מועצת התלמידים הארצית ספיר מוספי עם השר קיש. בלי ביטול העיצומים הערב - שביתה מחר
(צילום: יאיר שגיא)
יו"ר מועצת התלמידים הארצית ספיר מוספי אמרה כי התלמידים בישראל כבר למעלה משנה לכודים בתוך מאבק משא ומתן של ארגון המורים ומשרד האוצר ונפגעים בשורת תחומים מעיצומי ארגון המורים. "להפתעתנו, שנת הלימודים נפתחה כסדרה, אך כל העיצומים שסבלנו מהם במשך שנה עדיין איתנו", אמרה. "תלמידי ישראל סיימו שבוע לשנת הלימודים תשפ"ד, וכבר אין יציבות במערכת".
לדבריה, "לאחר שהוסכם מתווה השכר של ארגון המורים ביחד עם משרד האוצר ומשרד החינוך התלמידים קיוו סוף סוף לשגרה, לשנת לימודים עם ציונים, תגבורים, תעודות, טיולים ומסעות". היא ציינה כי התלמידים החליטו לתת הזדמנות נוספת ואחרונה למו"מ בין המורים לאוצר, שבו כאמור הושגה פריצת דרך שעשויה לעצור את הפגיעה המתמשכת בתלמידים. "אם עד היום בערב לא יתבטלו העיצומים – מועצת התלמידים והנוער הארצית תצא בשביתת אזהרה בתיכונים מחר", הזהירה.

בהרצליה שבתו כבר היום

תלמידי תיכון היובל בהרצליה השביתו כבר היום את הלימודים בשל הפגיעה בהם. אחר הצהריים, הם מתכננים להפגין במתחם "שער העיר" עם הוריהם.
ליאור לזר, יו"ר הנהגת הורי התיכון, הסביר כי "התנהלות האוצר שמותירה את המורים ללא הסכם היא שערורייתית. האוצר שם את ציבור ההורים והתלמידים כבני ערובה. אנחנו תומכים במאבק המורים ודורשים יישום הסכם השכר איתם במיידי. לא ניתן יד לעוד שנת לימודים תוך כדי עיצומים. לכן, החלטתי שביום שני הנהגת ההורים ביובל תשבית את הלימודים ונצא להפגנה בשעה חמש אחר הצהריים ברחבת העירייה. אנחנו לא נהיה שבויים בידי האוצר".
עדי הרשקוביץ, תלמידת כיתה י"א, ששבתה עם חבריה לספסל הלימודים, הוסיפה: "אני חושבת שהשביתה של התלמידים היא מעבר למוצדקת, משתמשים בחיים שלנו, בטיולים שנתיים במסעות ישראלים במסעות לפולין, דברים שהם חד פעמיים בשנים שלא יחזרו כחלק ממשא ומתן פוליטי. אנחנו והחיים שלנו שנתלשו פעם אחת מהמציאות, כשישבנו שנתיים בבית בגלל הקורונה, פשוט עוד כלי במשחק של רן ארז. אני תומכת במאבק ובמטרה שלו אבל ממש לא בדרך. סיימנו שנה שעברה בלי תעודות ובלי ציונים ואיפה שר החינוך שלנו כבר שנה של עיצומים".
איתן גליקמן השתתף בהכנת הכתבה