במערכת הביטחון ובדרג המדיני בישראל מקיימים התייעצויות קדחתניות לקראת האפשרות של תקיפה באיראן, בתגובה למתקפה שבמסגרתה שוגרו שלשום (שלישי) כ-180 רקטות מטהרן. תקיפה שכזו עשויה לצאת לפועל כבר בימים הקרובים.
אמש, ערב ראש השנה, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון ביטחוני בקריה, בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי, שר הביטחון יואב גלנט, ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ומזכירו הצבאי של נתניהו רומן גופמן. הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס שלשום בלילה, אך לא דן בתוכניות התגובה של ישראל. את ההחלטה הזו העביר להתייעצויות בפורומים מצומצמים יותר.
תיעוד: השיגורים מאיראן בערב המתקפה

בישראל יש סל תגובות נרחב לפעולה, כאשר לכולם ברור שהתגובה למתקפה האיראנית תהיה גדולה וכואבת, ותכוון נגד אתרים אסטרטגיים. גורם המעורה בפרטים אמר כי "לא משנה מה יוחלט, זה יהיה משהו גדול".
תקיפה ישראלית באיראן עשויה להיות נגד מתקני נפט וגז, מתקני גרעין, מערך הנ"מ - בדגש על זה שמגן על מתקני הגרעין, מרכזי אמל"ח ואפילו סיכולים ממוקדים. כל אחת מהאפשרויות היא אסטרטגית, וייתכן כי התגובה תכלול יותר מאחת. היצירתיות הישראלית יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מיני מובנים, והתגובה לא חייבת להגיע בצורת תקיפה מהאוויר.
הגורם המעורה בפרטים אמר כי ישנו רצון ישראלי להגיב לבד, ולהראות לאיראנים - ולעולם - למה ישראל מסוגלת. "לא נרצה לבקש עזרה מבנות הברית. יש חשיבות לתגובה עצמאית ואנחנו מסוגלים לזה. ישראל יכולה להכאיב לאיראנים פי כמה ממה שהם מסוגלים לדמיין. בסל התגובות שלנו יש אופציות רחבות, זה יכאב לאיראנים", אמר.
הגורם הדגיש כי בתוך מערכת השיקולים לא בטוח שעולה הסיכון למלחמה או איך להימנע ממנה, בניגוד לרצון לגרום לאיראנים להבין שלא כדאי להתעסק עם ישראל. הוא אמר כי "אף אחד לא יכול לחזות שאם נגיב כפי שנגיב לא נגיע לחילופי מהלומות או למלחמה. זו בהחלט אופציה. השיקול בתגובה הוא לא הימנעות ממלחמה, אלא להגיע להרתעה ופגיעה ולשנות את המוטיבציה שלהם להתעסק איתנו".
2 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות ברחובות טהרן, לאחר המתקפה
(צילום: Majid Asgaripour/WANA via REUTERS)
2 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
"השיקול - הרתעה". שריפת דגל ישראל באיראן
(צילום: Majid Asgaripour/WANA via REUTERS)
לפני שהתגובה תצא לפועל ייתכן כי הקבינט יתכנס פעם נוספת, או שיהיה אישור טלפוני. היום, או הלילה, צפוי רה"מ לשוחח עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שכבר הביע את התנגדותו לתקיפה שתכוון למתקני גרעין באיראן. גורם ישראלי אמר כי "לא בטוח שארה"ב איתנו באותו הדף. יש שם פרשנות אחרת שעדיף לחבק אותנו ולהבטיח שלא נשתולל. הם מאמינים שנפעל בכל מקרה ולכן עדיף להם לפעול איתנו בתיאום מלא". באשר להיקף התגובה הגורם הוסיף כי "אסור לנו ללכת רחוק מדי, אבל צריך ללכת רחוק מספיק".
אותו גורם הוסיף כי הפעולה צפויה להיות חריפה בהרבה מהתגובה למתקפה האיראנית באפריל. "הפגיעה הקודמת הייתה הפגנת יכולת, שלהם ושלנו. הם היו במפגן ראווה ואנחנו הראנו להם כמה הם חדירים וכמה אפשר לפגוע בהם. מה שקרה אתמול היה רצון אמיתי לפגוע בנו, הצלחנו למנוע אותו אבל אנחנו מתכוונים לפגוע בהם ולסכל את הרצון", אמר.
בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע אמש את התנגדותו לאפשרות של תקיפת מתקני גרעין באיראן, אך הודיע: "היא ירדה מהמסלול. יהיו סנקציות".
פורסם לראשונה: 22:44, 02.10.24