זעם בישראל על האישור של משטרת שטוקהולם לאפשר היום הפגנה מול השגרירות בשבדיה, בה מתוכננת שריפה של ספר תורה: שר החוץ אלי כהן אמר אמש (חמישי) כי הוא מתכנן לשוחח עם שר החוץ השבדי - ולהבהיר לו שאירועים כאלה עלולים לפגוע ביחסים בין המדינות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, shutterstock)
על פי המשטרה השבדית, באירוע צפויים להשתתף ארבעה אנשים בסך הכול - ובהם אותה אישה שתכננה את שריפת התנ"ך. "נקצה משאבים בהתאם לאירוע", אמרו במשטרה השבדית. לאירוע הקודם שהתקיים בשטוקהולם, אז תכנן אחמד עלוש להצית ספר קודש ולא עשה זאת בסופו של דבר, הוא התייצב בעצמו.
דובר המשטרה המקומית בשטוקהולם אמר אתמול כי מתנהלים מגעים עם מארגנת ההפגנה ועם גורמים נוספים שעלולים להיות מושפעים, ובהם שגרירות ישראל. האישה שמתכננת את ההפגנה, בשנות ה-50 לחייה בעלת רקע של הפרעות נפשיות, נימקה את בקשתה להפגין מול שגרירות ישראל בכך שהיא רוצה למחות על "הפרה שיטתית של זכויות הילדים בשבדיה".
שר החוץ כהן מסר אמש כי הוא "מזועזע מהאיום הנוסף לשרוף ספר תורה בשבדיה", ואמר כי "יש לשים סוף לאיומים בפגיעה בספרי קודש ובספרי תורה".
2 צפייה בגלריה
מול שגרירות ישראל בשבדיה: נערכים להצית ספר תורה
מול שגרירות ישראל בשבדיה: נערכים להצית ספר תורה
אחמד עלוש קיבל אישור לשרוף ספר תורה מול השגרירות לפני כשבועיים - אך לא עשה זאת
(צילום: זאב אברהמי)
גם שר העלייה והקליטה אופיר סופר גינה בחריפות את הכוונה לשרוף ספר תורה, ואמר כי "זהו אירוע חרפתי שמוזיל את הערך הקדוש שבספר הספרים ופוגע אנושות ביהודי העולם כולו. אני מצפה שהרשויות בשטוקהולם יפעלו מיידית לביטול האירוע הפרובוקטיבי. פגיעה בדתות היא אירוע מביש ופוגעני".
שר הדתות מיכאל מלכיאלי אמר כי "שריפת ספר תורה ברחובה של עיר הוא המעשה הנפשע ביותר נגד העם היהודי". גם שר ירושלים ומסורת מאיר פרוש גינה: "יש להבהיר לממשלת שבדיה כי המשך המצב שמאפשר שריפת קודש אינו מתקבל על הדעת". שגריר ישראל בשבדיה זיו נבו קולמן הוסיף כי הוא "מגנה בחריפות את שריפת ספרי הקודש, ומקווה שהמעשה המביש הזה יימנע. יש למצוא דרך למנוע מהפרובוקציות חסרות התועלת הללו להופיע שוב".
לפני כשבועיים, כאמור, ניתן אישור להפגין מול שגרירות ישראל ולשרוף ספר תורה, אולם אותו מבקש - אחמד עלוש - הגיע למקום, והודיע שאין לו כוונה לשרוף ספרים. עלוש הגיע באותו יום עם תיק ובו קוראן ומצת, בלי ספרי תורה או תנ"ך - ולא שרף דבר.
עלוש הגיע לשגרירות ולא שרף דבר: רצה לוודא שאין אכיפה בררנית
(צילום: זאב אברהמי)

כשהתייצב מול השגרירות, הסביר עלוש כי רצה לוודא שהרשויות בשבדיה לא מקיימות אכיפה בררנית - על רקע הצתת הקוראן. "זה לא אנטישמי או פשע שנאה", הוא אמר לנוכחים במקום. המשטרה בשבדיה מסרה כי האישור ניתן כך שהמבקש יוכל להביע את דעותיו. הם ציינו כי לא ביקשו שיציג את מניעיו כי בשבדיה יש חופש ביטוי.
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס אז לאישור שניתן לעלוש, ואמר כי יש לאסור את שריפת התנ"ך: "כנשיא מדינת ישראל גיניתי את שריפת הקוראן המקודש למוסלמים בכל העולם, וליבי נחרד כעת מהכוונה לשרוף שם את התנ"ך - ספר הספרים הנצחי של העם היהודי". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אז כי הוא "מגנה בתוקף את החלטת הרשויות בשבדיה, זו החלטה מבישה".
פורסם לראשונה: 23:21, 27.07.23