חמישה רבנים בכירים מירושלים, שנחשבים לפוסקי הלכה מהשורה הראשונה בעולם היהודי, התייצבו מול המצלמה באופן חריג לגינוי חריף של העלייה להר הבית של השרים מעוצמה יהודית איתמר בן גביר ויצחק וסרלאוף. החמישה תקפו במילים קשות את הפוליטיקאים שעלו להר, ואף עודדו עשרות שהשתחוו במקום בניגוד גמור לסטטוס קוו.
מי שפנה לרבנים וביקש את הסרטון החריג, שפורסם עם כתוביות בערבית, הוא ראש העיר ירושלים משה ליאון, שעשה זאת לבקשת גורמי ביטחון. גורמי הביטחון, נטען, ביקשו מראש העיר לגייס את ההנהגה הדתית כדי שתעביר מסר ברור בנוגע לסוגיית הר הבית, בצל הגינויים החריפים מצד מדינות ערביות, שכנות ורחוקות, וגם מדינות במערב. הפנייה כבר פורסמה באתר PANET, אתר לקהל הערבי-ישראלי.
הקריאה החריגה של גדולי הרבנים בי-ם, עם כתוביות בערבית

שניים מהרבנים הבכירים נחשבים לרבנים החשובים ביותר בעיר העתיקה, ולהחלטתם להתייצב מול המצלמה יש תוקף חד-משמעי ומשמעות ציבורית נרחבת. זקן הפוסקים בישראל, הרב אביגדור נבנצל, רבה של העיר העתיקה בירושלים, השמיע דברים נחרצים: "כל גדולי הרבנים חתמו - לא לעלות להר הבית. זהו איסור חמור להיכנס להר הבית".
הרב שמואל בצלאל, חבר מועצת חכמי התורה וראש ישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה, גם הוא התבטא בנחרצות. "רוב פוסקי דורינו גדולי ישראל אוסרים את הדבר הזה, ואין לאף אחד ללכת לעלות להר הבית", קבע. חבר מועצת גדולי התורה הרב דוד כהן תקף את העולים להר וכינה אותם בריונים. "יש לנו חיוב מחאה, קרא דבר שאי-אפשר לעבור עליו לסדר היום. הני בריוני (בריונים) כפשוטו שחילולו את המקדש בפרהסיה", אמר הרב כהן.
"אנשים שכביכול מתעטפים באצטלא (בחזות) של יראת שמיים שכל כולו חילול המקדש, חילול שם שמיים שאין כדוגמתו והולכים וגורמים לכך ללבות את היצרים ולגרום לכך שיתנכלו ויזיקו ליהודים אחרים, וחייבים למחות בהם מחאה נמרצת להתרחק מהם ולדעת שזה פסול וזה טרף".
הרב יצחק יוסף, הראשון לציון, פנה בקריאה לאומות העולם וביקש להבהיר כי לרוב הציבור אין קשר לפרובוקציות הללו. "אני קורא לאומות העולם, אל תראו את אותם שרי ממשלה כמי שמייצגים את עם ישראל. הם לא מייצגים את עם ישראל. רוב ככל היהודים בארץ ישראל ובעולם לא עולים להר הבית. בבקשה תפעלו להרגעת הרוחות, כולנו מאמינים באל אחד ורוצים שלום בין העמים ואסור לתת לשוליים קיצוניים להוביל אותנו".
בן גביר בהר הבית, אתמול
(צילום: דוברות עוצמה יהודית/אור נחמיה)

2 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית עם ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים
(צילום: ארנון סגל)
הרב שמחה רבינוביץ, פוסק חרדי, אמר גם הוא דברים נחרצים ורמז על הפוליטיקאים שעולים להר הבית. "זה איסור חד-משמעי שתקף לכולם. בווודאי שאנחנו צריכים לצאת בחובת מחאה על כל האלה שמזלזלים באיסור הזה, יהיו מי שיהיו כמה גדולים שיהיו וכמה מפורסמים שיהיו".
עלייתו של בן גביר להר הבית בתשעה באב המשיכה גם הבוקר לספק גינויים חריפים. בעיתונות החרדית תקפו את בן גביר ושאר היהודים שעלו להר ביום התענית. בכותרת הראשית בשער של ביטאון דגל התורה "יתד נאמן" נכתב: "רומסי הר הבית מסכנים חיי יהודים". עוד צוין בעמוד השער כי הרבנים דורשים לבחון מחדש את השותפות הקואליציונית עם מפלגת עוצמה יהודית.
כ-1,500 יהודים עלו אתמול להר הבית, עשרות מהם תועדו מתפללים ומשתחווים במתחם בניגוד לנוהלי הסטטוס קוו - וכל זאת לעיני השר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף ממפלגתו. "יש התקדמות מאוד גדולה כאן במשילות ובריבונות, המדיניות שלנו היא לאפשר תפילה", התגאה בן גביר.
לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו התנערה: "אין מדיניות פרטית של שר כלשהו בהר הבית - לא של השר לביטחון לאומי ולא של שום שר אחר. כך היה תמיד בכל ממשלות ישראל. האירוע הבוקר בהר הבית הוא חריגה מהסטטוס קוו". הצעד של בן גביר, בעיצומה של המלחמה ובעת היערכות לתקיפה של איראן וחיזבאללה, עורר תרעומת במערכת הפוליטית בישראל אבל גם בשורת מדינות ברחבי העולם. לגינויים הצטרפו הסיעות החרדיות בכנסת.