דיוני המו"מ שהתקיימו הערב (חמישי) בין ארגון המורים העל-יסודיים למשרדי החינוך והאוצר הסתיימו בפיצוץ, ויו"ר הארגון רז ארז הודיע: "שנת הלימודים לא תיפתח". לדבריו, הדיונים שהתקיימו בהשתתפות שר החינוך יואב קיש וסגן הממונה על השכר במשרד האוצר אוהד אלקבץ הגיעו למבוי סתום.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
סמוטריץ', ארז וקיש. יגיעו להסכמות לפני פתיחת שנת הלימודים?
(צילום: מארק ישראל סלם, הדר יואביאן, שלו שלום)
2 צפייה בגלריה
בתי ספר ריקים במזרח ירושלים
בתי ספר ריקים במזרח ירושלים
כיתה ריקה. ארכיון
ימים אלו מלווים ממילא במתיחות בשל המצב הביטחוני, וייתכן כי שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה עבור תלמידי התיכונים - אך מסיבות אחרות. מיליוני תלמידים והורים נותרו שוב בחוסר ודאות, לאחר שיו"ר ארגון המורים העל-יסודיים טען בתום הדיונים כי "יצא המרצעה מהשק. היום הודו שר החינוך והממונה על השכר שאין מקור תקציבי למו"מ. כפי שהתרענו, לא הייתה כוונה לנהל מו"מ רציני, אלא משיכת זמן חסרת אחריות. מו"מ למראית עין בלבד".
לדבריו, אלקבץ הודיע בדיונים כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חזר בו מההתחייבות לשלם תוספות שכר רטרואקטיבית מספטמבר 2023 כפי שסוכם, בטענה כי אין לממשלה כסף עבור תלמידי ומורי החינוך העל-יסודי. מנגד, דווקא במשרד החינוך דחו את הטענות והדגישו כי המקור התקציבי נשמר. הם הסבירו כי המו"מ התפוצץ על רקע דרישות כספיות נוספות.
במשרד האוצר אמרו בתגובה לטענתו של יו"ר ארגון המורים כי "לאחר ניסיון אינטנסיבי נוסף, בהמשך לשנה של משא ומתן על הסכמות עקרוניות שסוכמו ב-31 באוגוסט 2023, ארגון המורים המשיך בסירובו להגיע להסכמות ואף הרחיב את המחלוקות. צר לנו שהוא מונע בידיו הסכם מצוין לציבור המורים, ויציבות ושקט למערכת החינוך בחטיבות העליונות בתקופה מורכבת זו. נמשיך לעשות הכל על מנת לספק את היציבות הנדרשת למערכת החינוך, ליישן כלים מתקדמים שיביאו לפיתוחה ולהבטיח תנאי העסקה מצוינים למורים ולמנהלים".
השר קיש הוסיף כי "מי שמאיים בכך ששנת הלימודים לא תיפתח נמצא בניתוק מוחלט מהמציאות הישראלית ומדבר בחוסר אחריות קיצוני. שנת הלימודים חייבת להיפתח, זו היא חובתנו הלאומית לתלמידים, למורים ולהורים. לאף אחד אין את הפריבילגיה להתעקש או להתייאש ממנה. צר לי לראות את הצדדים מתקשים לעשות את הק"מ האחרון ולהגיע להסכמה.
"יחד עם זאת, המשא ומתן יימשך וההסכמות יתקבלו - אשים על כך את מלוא כובד משקלי". הוא אף פנה לארז, ואמר כי "אומנם קשיים בפתיחת שנת לימודים הם ריטואל שמוכר לך היטב, אולם השנה הזו אינה שנה רגילה ולתלמידים ולמורים שלנו מגיע יותר".
רן ארז בריאיון ל-ynet, בחודש שעבר
( צילום: ירון ברנר)

השר, שדחה כאמור את טענות ארגון המורים, הוא שיזם את הדיונים, כמו גם דיונים דומים שהתקיימו בשבועות האחרונים ונועדו לגשר על המחלוקות - אך ארז שלח הערב לקיש מכתב, ובו טען כי המחלוקות רק החמירו. "מאמצי ארגון המורים להציע נוסחים ולהתגמש לא הועילו ודרישות האוצר הן בגדר הכתבות חד צדדיות".
ארז אף האשים כי משרד האוצר מבקש לנצל את הסכמת ארגון המורים לסייע בפתרון המחסור חסר התקדים במורים ולהוסיף שעת הוראה פרונטלית במקום שלוש פרטניות - דבר שיפגע לטענתו במורות הזכאיות לגמולי אם. הוא הוסיף כי כוונת האוצר להכניס למערכת החינוך חוזי קבלן לא ירדה מהפרק, וזאת לטענתו "על מנת לגייס עובדים ללא כישורי הוראה, רישיון או תעודת הוראה. עובדים נטולי זכויות המהווים הפרטה מסוכנת של מערכת החינוך הציבורי".