(צילום: ירון ברנר)

בשבוע שעבר יוחסו לישראל שתי תקיפות אוויריות בסוריה, אך התקיפה השנייה והחריגה בנמל התעופה בדמשק – שגרמה להשבתת תנועת המטוסים הצבאיים והאזרחיים במקום – עוררה סערה במזרח התיכון. אלוף במיל' גיורא איילנד, לשעבר ראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי) אמר הבוקר (ראשון) לאולפן ynet כי "התעוררה סערה לא רק בגלל גודל המטרה ובשל העובדה שהתקיפה גרמה להפסקת טיסות בינלאומיות. הסיבה העמוקה יותר היא שפגענו במטרות של ממשל אסד – מה שהפר את התיאום השקט עם הרוסים והרגיז אותם".
"ישראל פועלת הרבה שנים בסוריה", ציין איילנד, "היא יודעת לעשות את זה בסוג של תיאום שקט עם הרוסים ובהסכמה לא כתובה. ההסכמה האמיתית עם הרוסים אומרת את הדבר הבא: כל עוד ישראל תתקוף מטרות איראניות – נעלים עין ואולי נחייך בשביעות רצון. כל זאת בתנאי שישראל לא תפגע במטרות של ממשל אסד". איילנד הוסיף כי: "רוסיה השקיעה מספיק מאמץ כדי לייצב את שלטונו של אסד, ונמל התעופה בדמשק הוא סמל שלטוני יוצא מכלל". לדבריו, "זו עליית מדרגה לא רק מבחינת היחסים בין ישראל לסוריה, אלא גם מבחינת היחסים עם הרוסים".
3 צפייה בגלריה
גיורא איילנד
גיורא איילנד
איילנד: "פגיעה במטרה שהיא סמל שלטוני יוצא מהכלל"
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם יזמים צעירים ב סנט פטרסבורג
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם יזמים צעירים ב סנט פטרסבורג
איילנד: "עליית מדרגה מבחינת היחסים עם רוסיה". פוטין
(צילום: Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
רוסיה, נזכיר, גינתה בשישי בערב בחריפות את ישראל על התקיפה החריגה. בהודעה שפרסמה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה נמסר כי על ישראל להפסיק עם מה שתואר כ"נוהל מרושע" של פגיעה בתשתיות אזרחיות. היא הוסיפה כי המתקפות החוזרות ונשנות של ישראל בסוריה מהוות הפרה של החוק הבינלאומי, ו"בלתי מתקבלות על הדעת".
מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, המזוהה עם האופוזיציה למשטר אסד, פרסם אתמול תמונות שצולמו לאחר התקיפה, שהראו את הנזק האדיר שנגרם לאולמות הנמל. המרכז הסורי דיווח כי הופצצו מסלול ההמראה הצפוני, אורות הניווט במסלול, מגדל התקשורת, אולמות נוסעים ושלושה האנגרים ומחסנים. אולמות הנוסעים שנפגעו, לפי מרכז המעקב, משמשים לאחסון זמני של אמצעי לחימה המגיעים מאיראן, ולהגעת אישים חשאיים המגיעים לדמשק – אנשי צבא בכירים מאיראן ומחיזבאללה. כעת, לפי הדיווחים הסוריים, צוותים עובדים במקום לתיקון הנזק ולהחזרת השדה לפעילות.
אתה חושב שהתקרית הזו תמנע מישראל פעולות עתידיות בסוריה? "אני חושב שלא, אבל מסכים שבמקרה הזה הפעולה הייתה קצת חריגה. אני מניח וחושב שהמערכת הישראלית מאוד שקולה, מאוזנת ומקצועית מהבחינה הזו, ויודעת להימנע מתקיפות גם אם לפעמים זה מאוד מפתה. לכן, אני מניח שהתקיפה הזו הייתה נגד מטרות שבעיני המערכת היו כל כך יוקרתיות, וזו הייתה הזדמנות אחרונה לעצור משלוח לחיזבאללה – כך שהסיכון בעיניה השתלם".
3 צפייה בגלריה
נמל התעופה בדמשק
נמל התעופה בדמשק
"מאמין שהתקיפה נועדה לפגוע בנתיב העברת הרכיבים הצבאיים לחיזבאללה". נמל התעופה בדמשק
(צילום: AFP)
איילנד הוסיף כי "צריך להבין שלפעולות שאנחנו עושים בסוריה יש שתי מטרות – האחת היא למנוע התבססות איראנית בסוריה, ועד עכשיו זה נעשה די בהצלחה. השנייה היא למנוע משלוח של נשק מתקדם מאיראן דרך סוריה ללבנון, וזה כבר עניין יותר חמקמק".
בחודש שעבר פורסם לראשונה ב-ynet שאיראן וחיזבאללה החלו להשתמש בטיסות אזרחיות לדמשק ולביירות כדי להבריח לחיזבאללה רכיבים צבאיים מתקדמים, הקשורים בין היתר לייצור של אמצעי לחימה צבאיים.
האם לדעתך התקיפה של נמל התעופה קשורה לסיפור הזה? "אין ספק. ברור שמדובר פה לא רק בשימוש בשדה תעופה אזרחי, אלא גם בשימוש במתקנים אזרחיים לטובת אחסון ציוד צבאי – מה שהופך את אותה מטרה אזרחית למטרה צבאית לגיטימית. אני מניח שהתקיפה נועדה לפגוע או לצמצם את הנתיב הזה".