אחד הקודים הבסיסיים בעולם הפשע, אומר שלא סוגרים חשבונות עם ראש ארגון דרך הילדים שלו. בתחילת השבוע הקוד הזה נשבר לרסיסים, ומאבקי הכוחות בדרום עומדים בפני הסלמה שיהיה קשה מאוד למנוע. בעקבות ניסיון ההתנקשות בניסים דומרני, בנו של ראש ארגון הפשע שלום דומרני, במשטרה משוכנעים: מלחמה פלילית בפתח.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
מאז שהשתחרר דומרני האב מהכלא בחודש אוקטובר שעבר, שלושה דברים העסיקו את מי שנחשב לראש ארגון הפשע הגדול והמסוכן בדרום. ראשית, שיקום מהיר של הארגון שלו, שנחלש מאוד במהלך שש השנים שבהן ריצה מאסר; שנית, שמירה על חייו מפני ניסיונות חיסול מצד האויבים הישנים וגם אלה שצמחו לו בשנים האחרונות; ומעל הכל: שמירה על בנו הבכור ניסים, המכונה “נינה”, שעדיין לא חגג 26 שנים וכבר סומן על ידי יריביו בתור היורש המסתמן, ומתוקף זה – הפך למטרה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
"אלף פעמים שלום הזהיר את בנו מפני הסכנה", אומר מקורבו של דומרני. "הוא שלח אותו לתאילנד ולמרוקו, ביקש ממנו לעזוב את אשקלון ולרדת למחתרת, וכלום לא עזר". ביום ראשון – לאור יום, במגרש כלי רכב למכירה שהוא מפעיל ברחוב העבודה באשקלון – נינה דומרני היה עסוק בבדיקת רכב מסחרי חדש שהגיע למגרש. סמוך לשעה 12:00 הוא נורה בידי מתנקש רעול פנים, שישה כדורים פגעו בו מטווח אפס ופצעו אותו באורח קשה. למזלו, הוא לא נפגע בפלג גופו העליון, אך נכון לכתיבת שורות אלה, הוא מורדם ומונשם במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים ברזילי, ומצבו יציב.
6 צפייה בגלריה
תיעוד הירי באשקלון
תיעוד הירי באשקלון
תיעוד הירי באשקלון. צילום: מתוך מצלמות האבטחה
מצלמת האבטחה שתיעדה את ניסיון החיסול, לא הותירה ספקות: מדובר במתנקש שלומיאל, לא מקצועי, כזה שירה ופיספס ובהמשך גם מעד פעמיים ונפל במהלך מנוסתו. חוקרי ימ"ר מרחב לכיש מצאו את רכב המילוט שלו בוער בלהבות, שיטה מוכרת לטשטוש ראיות פורנזיות.
על פרטי החקירה הוטל אמנם צו איסור פרסום, אך עוד לפני ניסיון החיסול, דומרני העריך שיריביו המרים ינסו לפגוע בו ישירות. הפעם, לפי החשד, זה היה באמצעות בעלי בריתם: הכנופיה הקווקזית. לנו נודע שבנו הבכור של דומרני בכלל אינו זה שמסומן כיורש על ידי אביו, אלא אח אחר, שאותו ניסו לחסל כבר פעמיים.
ניסיון החיסול של נינה דומרני הוליד חרושת שמועות בנוגע לזהות המתנקשים ולמניע. בעוד שזהותם ושיוכם אסורים בפרסום, ניתן לומר שבמשטרה מעריכים שהיעד המרכזי לחיסול לא היה האח שנורה. "נינה היה מעורב בפלילים עד לפני שנתיים, אבל מאז לא הבחנו בהתנהלות בעייתית שלו", אומר גורם בכיר במחוז הדרום של המשטרה. "להערכתנו, היעד העיקרי בסכסוך מול דומרני היה בן אחר שלו, שנמצא בסכסוך עמוק מול הקווקזים. ממה שאנחנו למדים, הבן הזה דומה באופיו לאביו הרבה יותר מנינה, שמכונה 'צ'יפס' – כלומר, שניתן לפרק אותו בקלות, כי הוא חסר כריזמה ונטול עמוד שדרה. לעומתו, אחיו מתוחכם ואינטליגנטי, זהיר יותר, נשמע לאביו ושומר על עצמו. אותו אבא שלו בונה בתור היורש האמיתי של הארגון".
אז למה ניסו לפגוע בנינה? "כי האח השני זהיר יותר. בשנה האחרונה ניסו לפגוע בו פעמיים והוא ניצל. זה החל בסכסוך מקומי בין ארגונים בדרום על רקע קווי חלוקה של סמים ודרך הטלגרם, וזה הלך והתעצם".
ואיך זה קשור לדומרני האבא? "אם בעבר הוא שלט בלעדית בדרום, ונחשב אדם אמיד שגילגל מחזור של מאה מיליון שקל בשנה, ברגע שהוא נכנס לכלא, הכוח שלו – מטבע הדברים – נחלש. הקואליציות שבנה התפרקו, חלק מחייליו חוסלו או ערקו ליריביו כי הפסיק לשלם להם; ומול כל זה, צצו כוחות חדשים ששינו את מפת הפשיעה בדרום. דומרני יצא מהכלא חלש יותר, והבנייה מחדש לא הולכת לו בקלות. צריך גם להבין שהקודים של הכנופיות הקווקזיות והגרוזיניות שונים משל העבריינים שהכרנו, להם אין בעיה לפגוע בנשים ובילדים – ובכל מי שינסה להפריע להם בדרך. גרזנים, אלות, סכינים, אקדחים, מטעני חבלה – אין גבולות לאכזריות שלהם".
וכשמדברים על אכזריות הכנופיה הקווקזית, אפשר להבין אותה כשמבינים מי עומד בראשה: איסאי חנוכייב, שעיברת את שמו לישי חנוכה, בן 40, שמצוי בסכסוך עקוב מדם עם דומרני.
6 צפייה בגלריה
איסאיי חנוכייב
איסאיי חנוכייב
אכזריות כשיטת פעולה. איסאיי חנוכייב
(צילום: אוראל כהן)
לפני כמעט שנה, בחודש אפריל שעבר, חוסל באכזריות ובמכות גרזן שניר בוחבוט ז"ל, עבריין סמים ורכוש שהיה לרוע מזלו בזמן ובמקום הלא־נכונים. היעד האמיתי של המתנקשים היה חברו, אופיר ברנס – חייל של דומרני, ועבריין שהורשע בסעיפי אלימות ורכוש. ברנס נורה בראשו ונפצע קשה, ושורת ניתוחים שעבר הצילה את חייו. נגד היורים, לאון רמנטוב וניקיטה זסקו – חיילים בכנופיה הקווקזית – הוגשו כתבי אישום בגין הרצח של בוחבוט וניסיון רצח וחבלה חמורה באופיר ברנס. משפטם עדיין מתנהל.
הבוס של השניים, חנוכייב, ריצה בעבר עשר שנות מאסר והוא בעל שמונה הרשעות בעבירות אלימות וסמים. גם בימים אלה הוא יושב מאחורי הסורגים, לאחר שנעצר בעקבות מבצע של ימ"ר לכיש אחרי סדרת אירועים פליליים באשקלון שכללו שימוש בנשק חם. חנוכייב וחייל בכיר בארגונו, אברהם גויטע, הורשעו במסגרת עסקת טיעון שבה ייצג אותם עו"ד נס בן נתן. חנוכייב הודה בנשיאת נשק ונידון ל־30 חודשי מאסר, גויטע נידון לשנת מאסר בפועל.
קרבות השליטה על שוק הסמים הובילו לסדרת מעצרים משתי הכנופיות. באוקטובר האחרון נעצרו 34 חשודים בניהול רשת סחר בסמים בטלגרם – רובם המכריע, שייכים לארגונו של דומרני ופועלים בחסותו. היתר שייכים לכנופיה הקווקזית.
כל העת הזו, דומרני נלחם במקביל גם ביריביו הנוספים בדרום. לפני כחודש נעצרו באשדוד שני חשודים מהארגון שלו, שהיו בדרכם לחסל חייל מארגונו של בני שלמה. הם נעצרו בבדיקה שגרתית, וכשהתגלה שרכבם חשוד כגנוב, הם ניסו להימלט ונעצרו בתום מרדף כשברשותם אקדח ומסכות פנים.
וכשדומרני מודאג, החששות שלו משפיעים לא רק על יריביו, אלא גם פנימה על ארגונו. בחודש שעבר חוסל אבי ביטון, מי שהמשטרה מגדירה כאיש הכספים בארגון של דומרני. הוא היה בדרכו לפגישה עם הבוס הגדול, וכשחיפש חניה – מטען שהוטמן ברכבו הופעל בשלט רחוב, סמוך לביתו של דומרני ברחוב בן צבי באשקלון. ביטון נהרג במקום, שני נוסעים שהיו איתו נפצעו. שלושה חיילים של דומרני נעצרו בחשד למעורבות בחיסול, אך שוחררו מחוסר ראיות והחקירה נקלעה למבוי סתום.
בזמן ששלום דומרני מנסה בקושי רב לשחזר את כוחו ומעמדו, בולט בהיעדרו בנו הבכור נינה, שמצוי בנתק ממושך מאביו. "יש כעסים בין השניים", אומר הבכיר במשטרה. "הרקע הוא בגידתו של האב באמו של נינה, עופרה. אחרי שדומרני בגד באשתו, הגיעו הגירושים".
"נינה הוא ילד של אמא", אומרת מקורבת למשפחה. "18 שנים מחייו, בילה אביו בבתי סוהר, בזמן שעופרה לבדה גידלה אותו ואת חמשת אחיו. כאב לו שאחרי כל כך הרבה שנים יחד, אביו התחבר בכלא לאישה צעירה ממנה ובהמשך הביא ממנה ילד. חוץ מזה, גם האחוזה הגדולה שהייתה למשפחה במושב עוצם – שהייתה מרכז חייו של נינה מאז שנולד – כבר לא ברשות המשפחה. אמא שלו הרגישה שהיא לא מסוגלת לגור שם יותר ועברה לבית אחר במושב, ומשם לאשקלון".
ואיפה שלום דומרני גר היום? "הוא נע ונד, מסתובב בארץ ושומר על חייו מהאויבים הרבים שיש לו".
האב ובנו הבכור אמנם בנתק, אך לא תמיד זה היה כך. "בתור מי שגדל ברחוב וידע מצוקה כלכלית, שלום לא השלים עם זה שהבן שלו נכנס לעולם הפשע", אומר מקורב לדומרני. "שמענו אותו רוטן כל הזמן, 'מה אני צריך את זה? מה חסר לילד הזה בחיים? הכל נתתי לו', והרבה פעמים הוא ביקש מנינה להוריד פרופיל ושיישב בשקט".
נינה, מספרים מקורבי המשפחה, גדל כילד שמנת מפונק, שרגיל ללבוש מותגי אופנה מגיל צעיר, להסתובב עם רכבי יוקרה מנקרי עיניים ורק בזכות הקפדתה של אמו, הוא סיים את לימודיו בתיכון. הוא לא התגייס לצבא ונשאב לעולם הפשע, למרות התנגדותו של אביו, ואף ניסה להקים ארגון משלו. על גבו הוא קיעקע את השם “דומרני” באותיות גדולות באנגלית, לכאורה כמפגן כוח, אבל בפועל – כך אומרים במשטרה, המהלך רק העיד על חוסר ביטחון עצמי ועל רצונו לבלוט בזכות שם המשפחה. אביו לא אהב גם את הצעד הזה של בנו הבכור.
6 צפייה בגלריה
נינה דומרני
נינה דומרני
מפגן כוח. "נינה" דומרני והקעקוע
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)
"בכל מקום שנינה הגיע אליו, הוא ניפנף בשם של אביו", אומר גורם במשטרה. "הוא היה נכנס למסעדות ולא משלם, או סוחט אנשים תחת השימוש בהיותו 'הבן של'. עשה רעש בעיר, קיבל בראש ונכנס פנימה. הארגון שלו לא ממש הטריד מישהו".
בשנת 2016 נינה התחתן עם ג'ן, תושבת אשקלון שאיתה היה בזוגיות במשך כחמש שנים. שב"ס לא איפשר לאביו להשתתף בחתונה המפוארת, שבה הופיעו שרית חדד וליאור נרקיס. גם לטקס ברית המילה של נכדו הראשון, כעבור שנה, דומרני לא הגיע.
המפגש בין האב לבנו הבכור בין כותלי הכלא, התרחש כשנינה נידון בשנת 2018 ל־23 חודשי מאסר, אחרי שהופלל על ידי סוכן סמוי והודה במסגרת הסדר טיעון בסחיטה בכוח. בחלק מתקופת מאסרו, נינה חלק תא עם אביו ונהנה לשהות תחת חסותו, אלא שרוב התקופה בכלא עברה עליו בקושי רב, כמי שהתרגל לחיי מותרות בחוץ.
מקורב למשפחה: "פעם שלום דומרני התפרסם רק בתור אדם אלים, כזה שבמאסרו הראשון החטיף סטירה ליצחק אברג'יל בכלא וקנה לו מאז שם בעולם הפשע, אבל היום הוא התבגר. הוא הרבה יותר שקול ונינוח, אבל גם כשהוא יושב בשקט אפשר לשמוע את רעש הגלגלים במוח שלו עובדים"
עם שחרורו מהכלא, נינה דומרני טס לתאילנד, במה שבמשטרה מעריכים כהוראה מאביו שביקש למנוע פגיעה בו כנקמה על רצח שלום שלמה, אחיו של ראש ארגון הפשע בני שלמה, שהתרחש ב־2015. למשטרה היה אז מידע מבוסס שיש כוונה לחסל את נינה.
אחרי כמה חודשים בתאילנד, הרחק מעולם הפשע, נינה דומרני חזר לישראל. הסכנות המשיכו לרחף מעל לראשו, והפעם הוא נשלח בהוראת אביו למרוקו, שם גר כמה חודשים נוספים. כשחזר שוב לארץ, עבר לגור עם משפחתו במגדל יוקרתי באשקלון, מיגן היטב את הבית, רישת אותו במצלמות אבטחה, הסתובב עם שומרי ראש והוריד פרופיל. “שלום דומרני חשש שיחסלו את בנו, וידע שנינה לא זהיר עם כל הצגות השופוני שלו, וגם לא היה מספיק חשדן כדי להבין מי רוצה בטובתו ומי יבגוד בו ברגע שיוכל”, אומר מקור במשטרה. “כל עוד אביו היה בכלא, נינה נחשב בן מוות מבחינת יריביו של אביו”.
למה הוא זכה ליחס שונה משל אביו? "הדמיון היחיד בין שלום לנינה זה ממדי הגוף".
כלומר? "לאבא יש כריזמה ונוכחות. לבן פחות. נינה זה ילד שעשה שטויות, הרביץ וחטף מכות בעצמו. כששלום היה בכלא, היה לו ברור שהוא לא מסוגל להחליף אותו. לעומת אביו, אף אחד לא באמת פחד מנינה. הוא לא נחשב העיפרון הכי מחודד בעולם הפשע ואין לו את ההבנה הדרושה, את הניסיון ואת חוכמת החיים של אביו. יש אנשים שפשוט לא יודעים להיות עבריינים".
6 צפייה בגלריה
רכב המילוט של המתנקש
רכב המילוט של המתנקש
רכב המילוט של המתנקש
(צילום: כאן דרום)
"מבחינת אופי, נינה ושלום הם שני קטבים", אומרת קרובת משפחה. "במשך השנים היו ביניהם הרבה אי־הבנות. הם לא היו באותו ראש. נינה תמים מדי, ואולי הוא חשב שעולם הפשע זה משחק, לעומת שלום, שצמח ברחוב ומכיר מקרוב את החיים האלה".
למה לא היו איתו מאבטחים ביום ההתנקשות? "ביש מזל. הוא באמת חשב שאם הוא זנח את עולם הפשע, הם יניחו לו".
זו לא הייתה הפעם הראשונה שנינה נתפס לא מוכן. "אבא שלו הזהיר אותו לא אחת", מספר חייל של דומרני. "מדי פעם שלום היה שולח לנינה עבריינים, חברים שלו, רק כדי לבדוק את הערנות שלו. התברר שנינה בכלל לא שם לב".
"הם לא בקשר טוב", אומר מקורב למשפחה. "רק אם נינה נעצר או מסתבך בתקרית פלילית, אבא שלו מתערב לטובתו. אני יודע שלקראת סוף תקופת המאסר של שלום, נינה בא לבקר אותו והם התפייסו וחידשו את הקשר. כששלום השתחרר הם שמרו על קשר רופף, ואז שוב נוצר נתק".
מה מקשה עליהם להסתדר? "נינה פועל בלי שכל. מעבר לזה שהוא הלשין לאמא שלו שבעלה בוגד בה, הוא הלך לבני שלמה – האויב הכי גדול של אבא שלו – ואמר לו, 'אני מבקש ממך, אל תכניס אותי לעניינים של אבא שלי איתך. לא רוצה להיכנס למלחמות ביניכם'".
ואיך שלום דומרני הגיב לפעולה הזו של בנו הבכור? "רצה לתלוש לעצמו את השערות המעטות שנשארו לו על הראש. היה לו קשה מאוד עם זה, ועוד יותר מזה, שכולם מרכלים על הילד הלא־מאוד־חכם שלו. יש מה ללמוד משלום דומרני. פעם הוא התפרסם רק בתור אדם אלים, כזה שבמאסרו הראשון החטיף סטירה ליצחק אברג'יל בכלא וקנה לו מאז שם בעולם הפשע, אבל היום הוא התבגר. הוא הרבה יותר שקול ונינוח, אבל גם כשהוא יושב בשקט אפשר לשמוע את רעש הגלגלים במוח שלו עובדים".

6 צפייה בגלריה
שלום דומרני
שלום דומרני
לא מגיע לבתי חולים. שלום דומרני
(צילום: חיים הורנשטיין)
הוא יבוא לבקר את נינה בבית החולים? "שלום אף פעם לא מגיע לבתי חולים, אין לו רגשות. אבי ביטון, שהיה יד ימינו וחוסל לפני חודש, ניצל מניסיון התנקשות לפני שמונה שנים וכרתו לו רגל. דומרני לא בא לבקר אותו. וכשדומרני היה בכלא מצבו הכלכלי של ביטון הידרדר, ודומרני לא תמך בו. וככה ביטון הפך לסוחר סמים לא יציב ומסוכן לארגון, והנה הוא התפוצץ ממטען לפני חודש, כשהחשודים מהארגון של דומרני שוחררו בהיעדר הוכחות".
אז הוא לא יבוא לבקר את בנו שבמצב קשה? "אם זה יקרה, זה יהיה מהלך מאוד מסוכן עבורו".
"לא תהיה לנו בעיה לאבטח אותו אם ירצה לבוא לבית החולים", אומר הבכיר במשטרה. מקורבת למשפחה, סבורה שאין ספק כי ביקור כזה אכן יתקיים. "ברור שהוא יבקר אותו, זה אבא בסופו של דבר ומדובר בבנו הבכור".
את יודעת איך הוא הגיב כשהוא שמע על ניסיון החיסול? "רתח מזעם כמובן, אבל נרגע מיד כשאמרו לו שנינה חי. זה הקו הכי אדום שנחצה בעולם הפשע, אבל מה שלום חושב כרגע ומה הוא מתכנן? את זה רק הוא יודע".
הפעם הקודמת שקוד כזה נשבר הייתה במאי 2016. דומרני ישב אז באגף הסגור בכלא רימונים יחד עם ראש ארגון הפשע ריקו שירזי, כשבנו שי נרצח. זעקות השבר של שירזי, שהתבשר על הרצח מצפייה בטלוויזיה בבוקר בתאו, הרעידו את האגף כולו. סוהר שהיה אז במשמרת, מספר כי מלבד דומרני, כל ראשי עולם הפשע שישבו בתאים הסמוכים באגף - בהם יצחק אברג'יל ואסי אבוטבול - היו בהלם. "הם דפקו על הסירים, כי רצו לצאת מהתאים כדי לעשות מניין לבן שלו. היה ברור לכולם שהרצח הזה לא בא על רקע סכסוך כנופיות, כי לא נוגעים בילדים".
סיפורה של משפחת שירזי - אבא ריקו והבן שי ז"ל - הוא דוגמה לכל מה שעשוי להשתבש כשגם הדור השני נכנס לעולם הפשע. בעיקר כשהבן מנסה להיכנס לנעלי אביו ומשלם, במקרה זה, בחייו. ומי כמו דומרני שחווה את המחזה הזה אז, למד השבוע על בשרו איך זה מרגיש מקרוב.
6 צפייה בגלריה
ריקו שירזי
ריקו שירזי
הקו האדום נחצה לאחרונה כשבנו חוסל. ריקו שירזי
(צילום: מוטי קמחי)
"שירזי היה בכלא ולא הורשה אפילו לצאת להלוויה, וגם אם הוא היה רוצה - הוא לא יכול היה לנקום את מות בנו", אומר אסיר לשעבר שהיה מקורב לשירזי. "למזלו של דומרני, הוא משוחרר ונינה שלו חי, אבל היה ברור שינסו לפגוע בו כנקמה".
ביום שני התקיים בבית משפט השלום באשקלון דיון בדלתיים סגורות, בהארכת מעצרם של שלושת החשודים המעורבים בהתנקשות. מעצרו של אחד מהם הוארך בארבעה ימים, בעוד מעצרם של שני שותפיו, החשוד בירי ונהג המילוט, הוארך עד יום ראשון. החשודים מכחישים כל קשר לאירוע והחקירה נמשכת.
גם בסביבתו של דומרני יש מי מטילים ספק באשר לזהותם, למרות התיעוד במצלמות האבטחה. "לא בטוח בכלל שמדובר בעצורים", אומר מקורב לדומרני. "המתנקש היה רעול פנים, ולא ניתן לזהות אותו. נחכה לראות מה יקרה, כי בסוף החרא תמיד צף".
החשש הגדול של המשטרה כרגע, הוא מפעולת תגמול מצד חייליו של דומרני. מהסיבה הזו בדיוק, המשטרה הודיעה השבוע לדומרני וליד ימינו, צ'יקו דהן, שעליהם להתרחק מאשקלון ולא להתקרב לעיר. "אנחנו מניחים שהאירוע הזה עלול להיות יריית הפתיחה למלחמה שתבעיר את הדרום", אומר הגורם הבכיר במחוז. "פגעו פה בבן של דומרני, יש פה עניין של כבוד. מבחינתו לא רק בתור אבא, אלא בתור ראש ארגון שמכבד את עצמו, הוא לא יכול לעבור על זה בשתיקה".
כלומר? "אני מאמין שיש לדומרני תוכניות ושלאירוע הזה תהיה בהחלט תגובה".
דומרני עצמו שומר על שתיקה, ומחזיק את הקלפים קרוב לחזה. גורם המקורב לו סבור כי הוא לא ימהר לפעול”.
תסביר מדוע. "יש לשלום מספיק צרות על הראש עכשיו. הוא יודע שכל העיניים עכשיו עליו ומצפים לראות איך הוא יגיב, אז הוא מתנהל בחוכמה ובזהירות רבה, כדי לא לחזור לכלא. הוא יצטרך לשבת בשקט ולחכות לשעת כושר מתאימה כדי לפעול, אבל תסמכי עליו שהוא יפעל".
פרקליטתו של שלום דומרני, עו"ד מור כיאשמרה, סירבה להגיב. פרקליטם של החשודים שנעצרו, עו"ד נס בן נתן, מסר כי מרשיו מכחישים כל קשר לאירוע וטוענים כי מדובר במעצר שווא. עו"ד בן נתן מסר מטעמו של בני שלמה, המקורב לכנופיה הקווקזית: "אני לא מבין מה הקשר בינו לבין האירוע הזה, וגם למשטרה ברור שאין שום קשר בין הדברים".