דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, השיב הערב (יום ו') לביקורת הקשה של השרים בקבינט המדיני-ביטחוני - שתקפו בדיון אמש את הרמטכ"ל הרצי הלוי בעקבות החלטתו למנות צוות לתחקור של התנהלות צה"ל במלחמה, בכלל זאת המחדלים שקדמו לטבח 7 באוקטובר. הלוי עצמו כבר ההבהיר הבוקר בעקבות הסערה כי מטרת התחקור היא שיפור התנהלות הצבא, והערב אמר הדובר הגרי שאין בתחקור שעליו הוחלט - ושטרם החל - תחליף לאף ועדת בדיקה חיצונית בנוגע למתקפת הטרור הקשה ביותר בתולדות ישראל.
הצהרת הגרי, הערב
(צילום: דובר צה"ל)
"המטרה שלנו היא להשתפר כל הזמן, להפיק לקחים מהלחימה וכדי להעמיק את ההישגים ולצמצם את הנפגעים לכוחותינו", אמר הגרי בהצהרתו היומית. "התחקיר המבצעי הוא חלק מעקרונות הבסיס של צה"ל ורק הוא יאפשר לנו ללמוד מהכישלונות שלנו, להיערך לאתגרים בעתיד. זה הקוד הגנטי של צה"ל", הוסיף - והדגיש: "שנת 2024 תהיה שנת לחימה ויש לקחים שהפקתם תסייע לנו טוב יותר בכל הזירות, כמו שעשינו באירוע הירי השוגג בחטופים".
הגרי ציין כי "צה"ל מרוכז כולו בלחימה" - ואמר כי התחקור עצמו טרם החל, וכי כעת יש רק גיבוש שנועד לתכנן אותו, לצד ההחלטה על הרכב הצוות שיוביל אותו - בראשו הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר שאול מופז. "זהו תחקור מבצעי פנימי, יהיה תחקיר בשרשרת הפיקוד ולצדו תחקור (על ידי) בכירים לשעבר כדי ליצור התבוננות חיצונית בתהליכים וקבלת ההחלטות. כשהתהליך יסוכם הוא יפורסם לציבור במלואו".
1 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי
(צילום: תומר שונם הלוי)
הגרי ענה לטענות השרים שתקפו את הרמטכ"ל בדיון הקבינט אמש, ואשר הביעו תמיהה על ההחלטה שלו לפתוח כעת בתהליך תחקור בצה"ל, בשעה שהדרג המדיני מצהיר כי יש להימנע מוועדת חקירה כללית למחדלי 7 באוקטובר. "תחקירים של צה"ל נועדו לשיפור הצבא, והם לא מחליפים אף בדיקה או חקירה חיצונית", אמר על כך הגרי.
הבוקר, אחרי הפרסומים על אודות פיצוץ הישיבה, הבהיר הרמטכ"ל הלוי, בשיחות עם גורמי ביטחון, כי בכוונתו לקיים תחקיר מקצועי על ידי התבוננות חיצונית לבחינת התנהלות הצבא במלחמה כדי לשפר את תפקודו לעתיד. התחקור יכלול את בחינת המוכנות והכוננות של הצבא ושרשרת הפיקוד - ולא יעסוק ברובד הלאומי-מדיני. הרמטכ"ל הדגיש כי אין קשר בתחקור לגזרת הצפון. צוות התחקור יחל את עבודתו לאחר שיקבל בקרוב כתבי מינוי מהמטה הכללי ובראשותו יעמדו שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (במיל') שאול מופז, והאלופים (במיל') יואב הר אבן, שלום (סמי) תורג'מן ואהרן זאבי פרקש.
הסערה הנוכחית פרצה כאמור בעקבות ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אמש, שאמורה הייתה לעסוק בסוגיית "היום שאחרי" המלחמה בעזה - אך התפוצצה בעקבות עימות בין הרמטכ"ל לבין השרים איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', מירי רגב ודודי אמסלם. ארבעת השרים תקפו את הלוי על רקע החלטתו לתחקר כעת את מחדלי הצבא וגם בשל הרכב חברי הוועדה, שחלקם לטענתם שותפים ל"קונספציה" שקדמה ל-7 באוקטובר.
דברי גנץ בעקבות הסערה

מנגד, שר הביטחון יואב גלנט ושרי המחנה הממלכתי יצאו להגנתו. בסוף העימות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נעמד ואמר: "צריך לעצור, נמשיך בפעם אחרת". לדברי שרים שנכחו בישיבה, "הדיון הזה התנהל כמו קרקס". הם אף טענו כי "נתניהו נהנה מהמתקפה, ואפילו העיר לרמטכ"ל שהוא צריך להקשיב לביקורת של השרים". מוקדם יותר היום תקף גנץ את נתניהו בעקבות האופן שבו ניהל את הדיון, ודרש ממנו לבחור בין פוליטיקה לבין "אחדות וביטחון".
את הרמטכ"ל גיבה הערב שר הביטחון יואב גלנט, ששלח עקיצה גם לנתניהו וגם לגנץ בשל תגובתו החריפה נגד ראש הממשלה. "שוחחתי כעת עם הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ביקשתי לחזק אותו ולהעביר למפקדים והלוחמים כי אני סומך עליהם ומגבה את צה"ל. עם ישראל זכה ברמטכ"ל אמיץ ושקול בשעת מלחמה קשה", מסר גלנט. "חיילי צה"ל נלחמים עבור כל עם ישראל - פונה לכל אנשי הציבור לחדול משימוש חסר אחריות בצה"ל ובמפקדיו להשגת רווח פוליטי".