בישראל סימנו על תמונתו סימן שאלה רק השבוע, בדיון בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי, אך לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" אין שום הוכחה שמנהיג חמאס יחיא סינוואר אכן חוסל. בכירים אמריקנים אף העריכו כי אדריכל הטבח עדיין חי ומקבל "החלטות קריטיות", גם שנה אחרי 7 באוקטובר. מנגד, גורמים בישראל אומנם לא קבעו כי סינוואר חוסל, אך כשנשאלו על גורלו ציינו כי אין אף הוכחה שהוא בחיים.
סינוואר, כך מעריכים בוושינגטון, נחוש לראות את ישראל נקלעת למלחמה כוללת, בצל כניסת צה"ל לדרום לבנון לראשונה מאז 2006 – ולכן אין לו כל כוונה להגיע לעסקת חטופים. סינוואר, אם אכן עדיין בחיים ומצליח לעקוב אחר המתרחש באזור, גם בוודאי מעודד מחילופי האש הישירים בין ישראל לאיראן, ברקע ההערכה כי ישראל תגיב בקרוב על מטח הטילים הבליסטיים ששוגר השבוע לשטח הארץ. עם זאת, בדיווח צוין כי הוא מתוסכל מכך שחיזבאללה ואיראן לא נחלצו מספיק לעזרתו.
המנהרה שבה הוחזקו ונרצחו ששת החטופים
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
"מקבל החלטות קריטיות, מתוסכל מאיראן". בארה"ב מעריכים שסינוואר עוד בחיים
(צילום: Israeli Army/ REUTERS , AP)
לטענת גורמים אמריקניים, סינוואר לא האמין שישרוד את המלחמה, וההערכה הזו מצד מנהיג חמאס בעזה, שלאחר חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן גם התמנה לראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, הפריעה למשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס, בתיווך מצרים, קטאר וארה"ב. סינוואר, למעשה, לא רק שלא חוסל, אלא קיבל גם "כוח" נוסף במהלך המלחמה.
בארה"ב אומרים כי אומנם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף תנאים שסיבכו את המו"מ לעסקה, אך הם מבהירים כי סינוואר היה ונשאר המכשול העיקרי בפני הסכם שיחזיר את 101 החטופים שעדיין מוחזקים בשבי חמאס כבר 365 ימים. בשבועות האחרונים חמאס לא הראה רצון בכלל להשתתף בשיחות שעשויות להוביל לחידוש המשא ומתן, שהוקפא לאחר רצח ששת החטופים במנהרה ברפיח.
בסביבת המנהרה בתל סולטאן, שבה נמצאו גופותיהם של כרמל גת, הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אורי דנינו ואלכס לובנוב, נמצאו סימנים להימצאותו של סינוואר במקום בעבר. בדיווח ב"ניו יורק טיימס" צוין כי בשיחה עם כתבים שהתקיימה לאחרונה חשף שר הביטחון יואב גלנט כי כשכוחות צה"ל נכנסו למנהרות מתחת לרפיח, שם נרצחו השישה, "נמצאו סימנים לנוכחות של סינוואר בעבר באזור". סינוואר, כך לפי הערכות, זיהה שהכוחות "סוגרים עליו".
ל-ynet נודע מוקדם יותר השבוע כי לפני מספר שבועות הפציצה ישראל מתחם מנהרות אחרי שעלו חשדות כי מנהיג חמאס סינוואר נמצא שם. סינוואר, חי או מת, לא אותר במנהרות בסריקות צה"ל שנערכו שם לאחר מכן. מאז אותה הפצצה סינוואר מוגדר כמנותק קשר, לפחות לפי הידוע לישראל. לפי המודיעין האמריקני, סינוואר מעריך כי מלחמה רחבה יותר ותמרון רחב יותר בלבנון יאלץ את ישראל להפחית את הפעולות בעזה. לפי שעה, המלחמה באזור אומנם אכן התרחבה, אך לא בדרכים ש"הועילו לחמאס", כך לפי הדיווח ב"טיימס" אמש.
3 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
סמוך למנהרה בה אותרו נמצאו "סימנים" לנוכוחות סינוואר בעבר
(צילום: באדיבות המשפחות)
חיזבאללה, כידוע, נכנס למערכה יממה לאחר הטבח, ואת הרקטה הראשונה לשטח ישראל במלחמה שיגר כבר ב-8 באוקטובר, כדי "להזדהות" עם חמאס. כשארגון הטרור השיעי התערב במלחמה, כך לפי הערכות שנשמעו גם בירושלים וגם בוושינגטון מתחילת המלחמה, הוא לא רצה לפחות במלחמה חדשה עם ישראל. בחודש האחרון, כידוע, המערכה בצפון עלתה שלב.
זה החל בפיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר, שיוחסו לישראל לפי פרסומים זרים, והמשיך בחיסול של בכיר אחר בכיר בחיזבאללה – עד שגם המזכ"ל חסן נסראללה חוסל בתקיפה אווירית בדאחייה לפני כשבוע, אחרי 32 שנים בראש ארגון הטרור השיעי. גורמים ישראליים אישרו כי בלילה שבין חמישי לשישי, בתקיפה אווירית בדאחייה שכוונה נגד יורשו המיועד האשם ספי א-דין, נועדו מספר בכירים בחיזבאללה בבונקר תת-קרקעי.
מאז גברו ההערכות כי כל מי ששהה באותה פגישה, בהם לפי דיווחים גם ראש אגף המודיעין של חיזבאללה, לא שרדו את התקיפות העוצמתיות. באל-ערבייה דווח הלילה כי ישראל קיבלה אישור שספי א-דין אכן חוסל, אך בירושלים לא התייחסו לכך באופן רשמי.

"לסינוואר אכפת יותר לגרום כאב לישראל מאשר לעזור לפלסטינים"

כעת מציינים גורמים אמריקניים כי הכישלון של חיזבאללה או איראן לפגוע באופן משמעותי בישראל, לפחות עד כה, הוא סימן מובהק לחישוב השגוי של סינוואר. אם עודנו בחיים, הוא מבודד ומתחבא במנהרות בעזה. לפי הדיווח, גם התקשורת בין סינוואר לבין ארגון הטרור שהוא עומד בראשו הפכה "מתוחה". לפי גורמים בישראל ובארה"ב, מתחילת המלחמה הוא מתקשר עם פעיליו רק באמצעות "שליחים אנושיים".
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
סינוואר מתוסכל מאיראן. חמינאי
(צילום: AFP)
"לסינוואר אכפת יותר לגרום כאב לישראלים, מאשר לעזור לפלסטינים", אמרו בסוכנויות המודיעין השונות. מאז חיסול הנייה בשלהי חודש יולי האחרון, עמדתו של סינוואר במשא ומתן התקשחה עוד ועוד. הנייה נחשב היה לדעת בכירים אמריקנים כ"פייסני יותר", היה מעוניין בעסקה ואף "היה מוכן לדחות חלק מדרישותיו הקיצוניות" של סינוואר.
בעוד שהאסטרטגיה של סינוואר עדיין לא עובדת, כך לפי הבכירים, היא יכולה בסופו של דבר להצליח. צה"ל כידוע נכנס לתמרון בדרום לבנון השבוע והעביר את מרכז הכובד לזירה הצפונית. הלחימה בלבנון כבר התגלתה כלא-פשוטה ומאז החלה הפעולה הקרקעית של צה"ל שם תשעה לוחמים נהרגו.
אם הלחימה האינטנסיבית תימשך, ואיראן תיגרר אף היא פנימה בעקבות תגובה ישראלית משמעותית למטח הטילים הבליסטיים, סינוואר יוכל "להגשים את החלום" מבחינתו. בבית הלבן מביטים בחשש באפשרות הזו, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס אמש לתגובה הצפויה של ישראל למתקפה האיראנית, שכללה שיגור של יותר מ-180 טילים בליסטיים לשטח המדינה, ואמר כי "ישראל עוד לא החליטה מה לעשות בנוגע למתקפה".
לדבריו, "אנחנו נמצאים איתם בקשר, ובמקומם הייתי חושב על אלטרנטיבה לתקיפת מתקני הנפט". ביידן, שהצטרף במפתיע לתדרוך עיתונאים בבית הלבן, הוסיף: "הם (ישראל) לא יקבלו החלטה באופן מיידי, אנחנו נמתין ונראה מתי הם רוצים לדבר. הדבר העיקרי כרגע הוא להימנע ממלחמה כוללת, ולגייס את בעלות הברית כדי לבלום את זה".