בידי חוקרי מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) כמה ראיות שמחזקות את החשד שלפיו מדריכי כליאה בשירות מילואים ביצעו מעשה סדום במחבל נוחבה שהוחזק במתקן במחנה שדה תימן ליד באר שבע. בין היתר מסתמכים החוקרים על דוח רפואי שמעיד כי המחבל אושפז כתוצאה מחבלות קשות בישבנו. לפי הממצאים הרפואיים, המחבל גם דימם מישבנו לנוכח הפגיעה החמורה שנעשתה לפי החשד באמצעות חפץ.
באי כוחם של כל תשעת חיילי המילואים שעוכבו לחקירה בחשד למעשה סדום בנסיבות אינוס קיבלו הודעה ראשונית מצה"ל שלפיה הוחלט לבקשת בית הדין הצבאי במחנה בית ליד להאריך את מעצרם. הדיונים צפויים להתחיל בשעה 14:00, במקביל להפגנה שתיערך מחוץ לבסיס תחת אבטחה כבדה.
הרמטכ"ל הרצי הלוי הגיע לבית הדין הצבאי בבית ליד לאזור ההפגנה והעימותים
(צילום: רענן בן צור, i24 news, דובר צה"ל)

במהלך הלילה (בין שני לשלישי) נחקרו חיילי המילואים ומסרו גרסה ראשונית, חלקם הכחישו באופן גורף את החשד החמור שמיוחס להם. הנחקרים ציינו כי "מחבלי הנוחבה בשדה תימן מאלתרים לעיתים סכינים וחפצים קהים משברי גדר ומתכת, ולכן אנחנו עושים להם חיפושים בהפתעה לפי הנהלים".
עוד טענו הנחקרים כי "במקרה של המחבל שהתלונן, שהיה מפקד פלוגת נוחבה ג'באליה ונחשב למנהיג מחבלים גם במתקן המעצר, הוא התנגד בצורה פרועה לחיפוש ונאלצנו להפעיל כוח עליו אבל כשהוא עם בגדים באופן מלא וללא כל פגיעה בישבנו. הוא נחשב למסית מרכזי במתקן המעצר עם השפעה אלימה גם על מחבלים אחרים".
עימותים במהלך הפריצה לבית הדין הצבאי
(צילום: i24news)

אחרי יום סוער, שבמהלכו נערכו הפגנות ופריצות של חברי כנסת מהימין ואזרחים לתוך מחנה שדה תימן ולקריה המשפטית נווה צדק (בית ליד) ליד נתניה שאליה הובאו החשודים, יש לציין כי האירוע שמיוחס לחיילי המילואים התרחש לפני כחודש. המחבל עבר אז חיפושים על גופו ובתאו כחלק מנוהל סדור, ובחלוף אשפוזו שב המחבל למעצר תוך כדי המשך הזדקקות לטיפול ובדיקות רפואיות.
במצ"ח העדיפו להמתין, לבצע עוד מעקבים חשאיים ולאסוף ראיות מפלילות עד שפשטו הבוקר על מתקן המעצר שבו כלואים מחבלי חמאס. הבלשים הגיעו לבצע את העיכוב באופן סימולטני מול כל החשודים, ובזמן זה עטו ברדס שכיסה את פניהם. המהלך נעשה כחלק מפרקטיקת מעצרים קבועה שנועדה למנוע את חשיפת זהותם, בדומה להתנהלותם הסמויה בבתי הדין הצבאיים כמוסרי עדות.
כעת צפוי לחוקרי מצ"ח אתגר: לפי הערכות ראשוניות, לא כל החשודים מעורבים באירוע או לפחות הובילו את המעשה החמור שמיוחס להם. לכן, החוקרים יבצעו תרגילי חקירה כדי לגרום לחשודים לספר מי החייל או השניים שתקפו מינית את המחבל.
3 צפייה בגלריה
מפגינים בבית ליד
מפגינים בבית ליד
מפגינים בבית ליד
(צילום: רענן בן צור)
3 צפייה בגלריה
מפגינים בבית ליד
מפגינים בבית ליד
(צילם: איציק שאג)
3 צפייה בגלריה
מפגינים פרצו למתחם ובניין בית הדין הצבאי בבית ליד
מפגינים פרצו למתחם ובניין בית הדין הצבאי בבית ליד
(צילום: רענן בן צור)
בינתיים, לנוכח ההפגנה שנערכה אמש מול ביתה של הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, והקריאות לעברה "בוגדת", שוקלים בצה"ל להגביר את האבטחה עליה. היא כבר מאובטחת זה כמה חודשים לנוכח איומים על חייה.
גורמים משפטיים בכירים אמרו ל-ynet לנוכח מעצר תשעת חיילי המילואים לחקירה בחשד להתעללות מינית במחבל: "החשדות חמורים, מדובר בחשדות להתעללות חמורה שחייבים להיבדק, חייבים לחקור אותם ועדיף שאנחנו נחקור. החקירות הפנימיות חוסכות חקירות חיצוניות בינלאומיות".
עוד אמרו הגורמים כי "התעללות בעצירים עלולה לגרום לנזק בינלאומי חסר תקדים שלא נוכל להתמודד מולו והחקירות הפנימיות מגינות על ישראל מבית הדין בהאג. אם לא נחקור ונבדוק, אנחנו קונים לצמרת המדינית והצבאית כרטיס לבית הדין בהאג ולצעדים חמורים כלפיהם ונגד מדינת ישראל. החשודים עוכבו לחקירה ולא נעצרו, הם יקבלו הליך הגון והוגן ואף אחד לא חורץ את גורלם".
מפגינים פרצו למתחם ובניין בית הדין הצבאי בבית ליד
(צילום: רענן בן צור, איציק שאג)

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה הודעת גיבוי לפרקליטה הצבאית הראשית תומר-ירושלמי. לדברי בהרב-מיארה, "כשם שיש לאפשר לצה"ל מרחב פעולה מלא ללחימה, יש להקפיד על התנהלות על-פי דין. אני נותנת גיבוי מלא לפרקליטה הצבאית הראשית, ולרשויות אכיפת החוק בצה"ל ובמשטרת ישראל, הפועלות באופן מקצועי והגון לשם קיום החוק. על רשויות אכיפת החוק חלה חובה לברר חשדות לביצוע עבירות ולאכוף את הדין על-פי העובדות והדין החל עליהן".
מארגון חוננו, שמייצג חלק מהמעוכבים, נמסרה גרסתם של החשודים. "מחבל הנוחבה שהתלונן נגד חיילי המילואים היה בדרגת מ"פ בג'באליה שברצועת עזה", נטען כאמור. לדברי הארגון, "האירוע התרחש לפני כחודש, והמ"פ מג'באליה הועבר באותו יום מכלא עופר לשדה תימן, ככל הנראה בעקבות אירוע מרד שהוא היה חלק ממנו. כחלק מהנוהל, הלוחמים מצוות 100 עשו עליו חיפוש. במהלך החיפוש הוא התנגד והחל לתקוף ולנשוך את הלוחמים, שאחד מהם אף נפגע מהתקיפה". את חלק מחיילי המילואים מייצגים עורכי הדין עדי קידר ונתי רום מארגון חוננו, והיתר מיוצגים על-ידי הסנגוריה הצבאית ועו"ד אפרים דימרי.
עו"ד דימרי אמר אחרי שפגש את מרשו: "הוא מכחיש את המיוחס לו. מדובר בחשדות ללא כל ביסוס, המקום מצולם 24 שעות. זה עצוב שהלוחמים שלנו נאלצים להתמודד עם טענות שקריות ומעצרי שווא".