על רקע המלחמה מול חמאס בדרום והמתיחות בגזרת הצפון, צה"ל תגבר את כוחותיו גם ביהודה ושומרון מחשש להסלמה בגזרה הזו. מאז החלה מתקפת הפתע של חמאס, סוכלו חמישה פיגועים בגזרה, בהם ירי, דריסה ודקירה.
היום (ב'), בשעות הבוקר המוקדמות הגיע מחבל רכוב על טרקטור ופרץ מחסום צבאי בדרכו ללב הישוב היהודי בחברון הוא נבלם בירי על ידי כוח צהל ומג"ב שהיו במקום ומנעו אסון כבד.
ניסיון פיגוע דריסה בחברון
עוד קודם לכן, בשבת בצהריים ניסה מחבל פלסטיני לדקור את רבש"ץ היישוב בית אריה שבבנימין. הוא שלף לעברו סכין אך נוטרל בירי. שעות מאוחר יותר התרחש ניסיון דריסה על יד מחבל פלסטיני שדהר לעבר לוחמי צה"ל סמוך לכפר אל ערוב שבגוש עציון. הלוחמים הצליחו לנטרל אותו ולסיים את האירוע ללא נפגעים. מאוחר יותר התרחש פיגוע ירי לעבר עמדה צבאית בצומת יהודה. במקביל זיהו לוחמי צה"ל רכב חשוד שיוצא מהכפר דיר שרף שבשומרון. הלוחמים נדרכו וניסו להבין האם מדובר במחבלים. הרכב הגיע סמוך ללוחמים והמחבלים פתחו מתוכו לעברם באש. הלוחמים השיבו באש וזיהו פגיעות. לצד האירועים הללו התרחשו מספר אירועי ירי לעבר עמדות צבאיות במספר מוקדים ברכבי יהודה ושומרון.
במסגרת חיזוק הכוחות ביהודה ושומרון, מאתמול פרוסים 30 גדודים לאורך הגזרה. רוב הגדודים שהגיעו לתגבור התחלפו ראש בראש עם גדודי המילואים כאשר גדודי הסדיר עזבו את יהודה ושומרון והופנו אל הגזרה הדרומית.
בנוסף הוחלט לתגבר את פיקוד המרכז ואת החטיבות המרחביות בכ-1,000 נשקים. מעל 100 נשקים לכל חטיבה שיועברו ללוחמים על-פי תיעדוף מפקדים כאשר המטרה היא לעבות את מערכי ההגנה על הצירים והיישובים.
2 צפייה בגלריה
ניסיון פיגוע דריסה בחברון
ניסיון פיגוע דריסה בחברון
ניסיון פיגוע בחברון
2 צפייה בגלריה
מחסום צה"ל בחברון
מחסום צה"ל בחברון
מחסום צה"ל בחברון
(צילום: REUTERS/Mussa Qawasma)
ברקע המתיחות, התרחשו בשבת גם שני אירועי פשיעה לאומנית. במקרה אחד ירה מתיישב במיידה אבנים באזור שער בנימין לאחר שפגע ברכבו. לאחר תחקור, התברר כי מי שיידה את האבנים היה ישראלי שהתכוון ככל הנראה לפגוע ברכבים פלסטינים. מיידה האבן נפגע מהירי ונפצע באורח בינוני. באירוע אחר בצומת אליאס שביהודה התעמתו כמה צעירים ישראלים עם כוח צה"ל, העימות כלל ריסוס של גז פלפל. מתיישב אחר שגויס למילואים בעקבות המצב חשב כי מדובר במחבלים והתכוון לירות לעברם. רק בגלל מעצור בנשק, הירי לא בוצע.
באוגדת איו"ש ובפיקוד המרכז חידדו נהלים ונמצאים בכוננות שיא כדי למנוע התלקחות נוספת של האזור. ברקע הקריאות של חמאס ברשתות לפלסטינים בגדה לצאת ולהתעמת עם כוחות צה"ל, חודדה ההנחיה באוגדת איו"ש לפעול באופן תקיף גם מול הפרות סדר קטנות על מנת שלא יתפתחו. מפקדים יצאו לשטח ונמצאים במוקדים השונים במטרה להגן על היישובים והצירים. בצה"ל קוראים לתושבי איו"ש להגביר ערנות ולא לבצע נסיעות שאינן מחוייבות המציאות. במקביל ממשיכה אוגדת איו"ש בפעילות מעצרים. הלילה נעצרו מעל 40 מבוקשים, רובם פעילי חמאס.